Varulv Paradise Ulvtell (18+) - Runda 4

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,376
Aha, du trodde inte jag var här för att hitta kärleken trots att vi hade det så mysigt förut? Men kul att du kommit till insikt nu iaf! Tror det är viktigt att du försöker gröna dig själv snart och inte hoardar alla immuniteter.

Vad har satt Basse i bättre dager, hänger inte med?
Sorry, så egocentrerad att jag trodde du skrev Waterhouse, inte Vimes, då fattar jag resonemanget.
Ok spännande! Var tusan är ulvarna?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Så står Andersson och Rasmus bakom mig åker Andersson. Hur tänker du @Vimes om de bakom dig?
Jag nackar Andersson i så fall. Men jag håller med om att Rasmus känns som ett väldigt osäkert kort.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Basse /.../ Att ulv-Impe skrek ut att han siat Basse som grön under parceremonin ger jag inte ett vitten för, tycker ni ger orimligt mycket credd åt det.
Under den tiden i spelet ha
Jag har Siat Vimes men TV-teamet verkar mest zooma in de väloljade musklerna vid poolen. Det börjar brännas rejält i solen nu.
Behöver en kall drink, någon?
Visserligen är jag en himbo men nu hänger jag inte med - siade du inte Waterhouse @Sidd?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Snart tillbaka till saltgruvan.

Det som måste ha hänt när Impetigo siade mig var att han förstod att jag var grön. Att i det läget påstå att jag skulle vara ulv var för riskabelt, helt enkelt.

Visst, om jag varit ulv så hade han kanske räddat mig, men då gått miste om att 1) vinna ensam och 2) framstå som "übergrön eftersom Impetigo tog ut en ulv".
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Var tusan är ulvarna?
Av de fem originalmedlemmarna som är kvar (jag, @Waterhouse, @Vimes, @Basenanji och Sidd) är tre siade gröna (W & V av Sidd och B av Impe). Jag är inte siad, men vet att jag är grön (vilket ni kommer märka när ni nackat mig).

Detta borde rimligtvis betyda att: 1) @Sidd är ulv; och/eller 2) det antingen ljugs om eller är fel i siandet
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,376
Snart tillbaka till saltgruvan.

Det som måste ha hänt när Impetigo siade mig var att han förstod att jag var grön. Att i det läget påstå att jag skulle vara ulv var för riskabelt, helt enkelt.

Visst, om jag varit ulv så hade han kanske räddat mig, men då gått miste om att 1) vinna ensam och 2) framstå som "übergrön eftersom Impetigo tog ut en ulv".
Men varför utgår alla från att ulv-impe siade dig? Han kan väl siat någon helt annan.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,376
Det som skulle stå var "Under den tiden i spelet han outade så hade vi inte riktigt greppat mekaniken så man ska kanske inte heller lägga så mycket vikt vid att Impe var het på gröten."
Impetigo är väl en spellösare av rang. Jag tror han hade en ulv-plan tidigt för hur han skulle lira som han var väldigt nöjd med. Att sia Basse grön var en del av den och han var så uppspelt att han inte kunde hålla sig under parceremonin.
Det är väldigt spekulativt förstås, men jag kan inte se hur en bekräftad ulvs påstådda siande kan gröna någon.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Men varför utgår alla från att ulv-impe siade dig? Han kan väl siat någon helt annan.
Va? Är jag extra trög just nu? Menar du att följande hände:

1) Ulv-Impetigo siar X. Får veta status på denne.

2) Väljer att out of the blue gröna Basse.

I så fall skulle jag se det som att ulv-Impetigo väljer att aktivt brunsmeta mig för att göra jobbet enklare för ulv-laget.

Men, nej, det verkar ju högst osannolikt att Impetigo siat någon annan.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Impetigo är väl en spellösare av rang. Jag tror han hade en ulv-plan tidigt för hur han skulle lira som han var väldigt nöjd med. Att sia Basse grön var en del av den och han var så uppspelt att han inte kunde hålla sig under parceremonin.
Det är väldigt spekulativt förstås, men jag kan inte se hur en bekräftad ulvs påstådda siande kan gröna någon.
Hade han ljugit om Basse och Basse skulle blivit bortvald så skulle vi ju sett det.
Då hade han suttit pyrt till.
Den skiten ville inte Impetigo försätta sig i.
Troligtvis är Basse grön
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Va? Är jag extra trög just nu? Menar du att följande hände:

1) Ulv-Impetigo siar X. Får veta status på denne.

2) Väljer att out of the blue gröna Basse.

I så fall skulle jag se det som att ulv-Impetigo väljer att aktivt brunsmeta mig för att göra jobbet enklare för ulv-laget.

Men, nej, det verkar ju högst osannolikt att Impetigo siat någon annan.
Håller med.
Eller: ska det vara nån så är det väl den djävulskt sluge @Impetigo som skulle dra det kortet för OM Bassse skulle vara röd vid den chansningen så skulle alltså Basse inte kunna gå ut å säga att det är en lögn.

När jag funderar mer på det så är det ju faktiskt helt möjligt spel: bara att jag själv inte skulle komma på iden.

Jäklans Impe är inte att leka med: inte konstigt att han fick sova själv!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Impetigo är väl en spellösare av rang. Jag tror han hade en ulv-plan tidigt för hur han skulle lira som han var väldigt nöjd med. Att sia Basse grön var en del av den och han var så uppspelt att han inte kunde hålla sig under parceremonin.
Det är väldigt spekulativt förstås, men jag kan inte se hur en bekräftad ulvs påstådda siande kan gröna någon.
Här håller jag inte alls med. Impe kunde inte när R1 började veta om han skulle sia eller inte så han hade bara några timmar på sig att göra sin plan. Vad vi vet fanns heller ingen chat öppen för honom att diskutera planer med just då. Det är väl t o m sannolikt att han inte visste om vem som är ulv och inte. Det troligaste scenariot är väl att han faktiskt blev genuint förvånad över att han fick så snabbt svar och gick ut med siarresultatet direkt för att slippa frågor om vem han siat, och missade då att läsa reglerna ordentligt (vilket är ett förståeligt misstag i o m att det är ett helt nytt spelupplägg).
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,376
Det är väldigt riskabelt att ljuga om att någon grön är röd, den påstått röda röstas ut och stämmer det inte blir man nackad. Men att ljuga om att någon är grön är inte så riskabelt, den personen kommer inte röstas ut i första taget. Jag har ingen aning om vad ulv-impe hade för plan men det är INTE grönande i min bok att ha blivit siad grön av en bekräftad ulv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Det är väl inte alls en dum ulv-plan utifrån hur spelmekaniken ser ut. Speciellt om X siades röd. Istället för att hänga ut en ulvkollega kör Impe på att ljuga om att Y är grön istället. Tämligen riskfritt skulle jag säga. (Risken är ju att Y är röd (mindre sannolikt mtp att Impe och X är röda), och blir eliminerad innan Impe). Ganska mycket vinst (inte hänga ut en ulvkollega direkt i början) för en tämligen liten risk.

Hade X siats grön känns det som ett mindre troligt scenario dock.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,376
Här håller jag inte alls med. Impe kunde inte när R1 började veta om han skulle sia eller inte så han hade bara några timmar på sig att göra sin plan. Vad vi vet fanns heller ingen chat öppen för honom att diskutera planer med just då. Det är väl t o m sannolikt att han inte visste om vem som är ulv och inte. Det troligaste scenariot är väl att han faktiskt blev genuint förvånad över att han fick så snabbt svar och gick ut med siarresultatet direkt för att slippa frågor om vem han siat, och missade då att läsa reglerna ordentligt (vilket är ett förståeligt misstag i o m att det är ett helt nytt spelupplägg).
Ja så kan det ha varit, en förklaring god som någon. Men jag tänker inte tillmäta det någon större betydelse.

Andersson försöker för övrigt övertyga mig om att rösta på Rasmus om jag har de två bakom mig i vår skrubben-chatt. Fullt rimligt men man undrar ju varför han inte för det resonemanget öppet här istället, hopplöst att övertala Vimes?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Scrapbook-klippning på alla tillfällen då samtliga deltagare svär och skriker åt varandra. Många hårda ord i hotellet idag.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Det är väldigt riskabelt att ljuga om att någon grön är röd, den påstått röda röstas ut och stämmer det inte blir man nackad. Men att ljuga om att någon är grön är inte så riskabelt, den personen kommer inte röstas ut i första taget. Jag har ingen aning om vad ulv-impe hade för plan men det är INTE grönande i min bok att ha blivit siad grön av en bekräftad ulv.
Scenario 1:
Ulv-Impe siar någon grön. Det enda rimliga är att då meddela att den personen är grön. Att ljuga att personen är röd skulle bara utsätta Impe för onödig risk och dra uppmärksamheten på honom. Skulle den falsksiade personen röstas ut hade Impe hängt sig själv.

Scenario 2:
Ulv-Impe siar någon röd. Då hade han antingen kunnat ljuga om att personen är grön (med risken att hänga sig själv om den falsksiade ändå skulle åka ut i ett senare skede); eller låtsas att han siat någon annan som grön. Med två ulvar i spel hade det varit helt riskfritt (alla andra är gröna) och med tre ulvar är det 1/6 att han skulle råka gröna någon röd. Utifrån detta är chansen 17 % (1/6) att Basse är ulv, under förutsättning att vi hade tre ulvar från början (vilket jag inte är säker på).
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,376
Scenario 1:
Ulv-Impe siar någon grön. Det enda rimliga är att då meddela att den personen är grön. Att ljuga att personen är röd skulle bara utsätta Impe för onödig risk och dra uppmärksamheten på honom. Skulle den falsksiade personen röstas ut hade Impe hängt sig själv.

Scenario 2:
Ulv-Impe siar någon röd. Då hade han antingen kunnat ljuga om att personen är grön (med risken att hänga sig själv om den falsksiade ändå skulle åka ut i ett senare skede); eller låtsas att han siat någon annan som grön. Med två ulvar i spel hade det varit helt riskfritt (alla andra är gröna) och med tre ulvar är det 1/6 att han skulle råka gröna någon röd. Utifrån detta är chansen 17 % (1/6) att Basse är ulv, under förutsättning att vi hade tre ulvar från början (vilket jag inte är säker på).
Jag håller inte med om scenario 1, det är dumt att ljuga om att personen är röd, visst, men vi vet inte vem han siade. Han kan säga att han siade någon annan som grön och behålla den han verkligen vet är grön hemlig, målet är att stå bredvid en grön spelare på slutet.
 
Top