WRNU Parabellum-krönikan

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Shit. Parabellum stod jag och höll i på något BSK vill jag minnas, men hade inte råd (eller lust?) att köpa. Reagerade nog som mest på att den versionen var upplagd likadant som Advanced Squad Leader, med en pärm och lösa blad, samt att fotografierna som användes som illustrationer var hemska.
Det är så intressant med rollspel, att illustrationsnormen är så stark. Man har hellre med dåliga illustrationer än inga illustrationer alls.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag blir riktigt nyfiken på att se dessa fotografier! Neotech 2 kom ju ut samtidigt med fotografier som jag tyckte var under all kritik men som de flesta där och då verkade gilla. Om samma personer som gillade fotona i N2 inte gillade fotona i Parabellum, hur illa kan det då varit?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag blir riktigt nyfiken på att se dessa fotografier! Neotech 2 kom ju ut samtidigt med fotografier som jag tyckte var under all kritik men som de flesta där och då verkade gilla. Om samma personer som gillade fotona i N2 inte gillade fotona i Parabellum, hur illa kan det då varit?
Alltså, först och främst: nej, ingen gillade fotografierna i N2. ;)

Enda jag minns från Parabellum var en bild där det står ett par personer i kostymer och flinar lite pinsamt amatörskådisaktigt framför en bil med öppen bagagelucka. Föreställer mig att de ville avbilda en drogaffär eller liknande. Men detta måste ju vara i slutet av 90-talet, så hur väl den minnesbilden faktiskt ens överensstämmer med någon av bilderna i boken vågar jag inte stå för.

Som ren rollspelshistoria hade det varit galet roligt att bläddra i det idag, däremot!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Alltså, först och främst: nej, ingen gillade fotografierna i N2. ;)
Fotona fick bra betyg i recensioner från den tiden i alla fall. Men det var kanske annat liv i koskällan på forumen, det kommer jag faktiskt inte ihåg.

Enda jag minns från Parabellum var en bild där det står ett par personer i kostymer och flinar lite pinsamt amatörskådisaktigt framför en bil med öppen bagagelucka. Föreställer mig att de ville avbilda en drogaffär eller liknande. Men detta måste ju vara i slutet av 90-talet, så hur väl den minnesbilden faktiskt ens överensstämmer med någon av bilderna i boken vågar jag inte stå för.

Som ren rollspelshistoria hade det varit galet roligt att bläddra i det idag, däremot!
Det hade varit väldigt intressant att se, absolut! Skulle vilja se den omtalade ”slagsmålsscenen”, en serie fotografier som nämns i krönikan där författaren och hans flickväns syrras kille ”slåss”. Recensenten jag nämnde tidigare i tråden nämnde särskilt denna bildserie i sin recension och skrev nåt i stil med: ”Jag förstår inte om denna fotoserie ska visa ett slagsmål eller visa hur ett slagsmål går till” 😄
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
En av de mest beklämmande sakerna att läsa om i krönikan och intervjuerna är för övrigt ambitionen att starta en egen rollspelstidning i början av 90-talet med målsättningen att gå med vinst.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
En av de mest beklämmande sakerna att läsa om i krönikan och intervjuerna är för övrigt ambitionen att starta en egen rollspelstidning i början av 90-talet med målsättningen att gå med vinst.
Ja och med förhoppningen att Parabellum skulle bli en multimedia-franschise med tv-serie och allt. Mitt i tiden för rollspelsdöden.

”I förlängningen vill jag starta en multimediarörelse kring det här med rollspel, jag tycker att rollspel är fruktansvärt bra att utgå ifrån om man vill göra soundtracks, böcker, datorspel, tv-serier och så vidare. Det finns planer på att realisera det här i någon form utav multimediaproduktion med alla aspekter intäkta. Man börjar med att göra ett rollspel och går vidare till kanske böcker, tv-serier och sådant. Det finns alltså planer på TV-serie till Parabellum, det finns manuskript till pilotavsnitt och sånt där och det ska presenteras för produktionsbolagen under vintern sen får vi se vad dem säger.”

Ambitiöst visserligen, men tyvärr en föga realistisk plan. Det var så dömt att misslyckas, väldigt tragiskt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Har du använt det på andra sätt? Typ i rollspel, eller publikation i annan form? Hur känner du för det numera?
Nej, det hamnade i glömska efter att jag visade den för producenten. Är inte ens säker på att jag har en kopia av manuset kvar. Storyn är tyvärr inte av det slag att den skulle kunde användas i den typ av rollspel som jag spelar, men några av karaktärerna skulle säkert kunna återanvändas. Men jag tror att jag skulle tycka manuset var rätt dåligt om jag läste om det idag 🙂 Det var så länge sen jag skrev det och mycket har förändrats sen dess 🙂
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Ambitiöst visserligen, men tyvärr en föga realistisk plan. Det var så dömt att misslyckas, väldigt tragiskt.
Det är också därför jag är så nyfiken på de första tre delarna i krönikan. Vidtog han något slags analys av marknaden?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Ambitiöst visserligen, men tyvärr en föga realistisk plan. Det var så dömt att misslyckas, väldigt tragiskt.
Fria ligan lyckades.

Fast att trycka upp 5000 exemplar av Parabellum, som jag inte vet någonting om, känns rätt mycket som positivt tänkande.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Synd!
Fria ligan lyckades.

Fast att trycka upp 5000 exemplar av Parabellum, som jag inte vet någonting om, känns rätt mycket som positivt tänkande.
Ja det grundläggande problemet är att han verkade tro att hans ganska smalt nischade rollspel (i en i sig en smalt nischad hobby) skulle bli nästa stora grej och sälja minst lika bra som Drakar och Demoner gjorde på åttiotalet
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Synd!


Ja det grundläggande problemet är att han verkade tro att hans ganska smalt nischade rollspel (i en i sig en smalt nischad hobby) skulle bli nästa stora grej och sälja minst lika bra som Drakar och Demoner gjorde på åttiotalet
Det hela är ett klassisk exempel på en fantasy heartbreaker. Fast med thriller-modern-något istället för fantasy då.
 
Top