WRNU Parabellum-krönikan

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Hej!

Någonstans runt millenieskiftet publicerades en artikelserie på den gamla rollspel.nu-sajten, om skapandet av rollspelet Parabellum, skrivna av spelets författare Martin Lindholm. Jag läste artiklarna när det begav sig och kom att tänka på dem när Parabellum nämndes i TSR3-tråden. Jag gick in på archive.org i syfte att läsa om krönikan, men bara del fyra och del fem är åtkomliga via waybackmachine.

Det är en... rätt speciell läsning, milt uttryckt. Del fyra och fem handlar knappt alls om själva utvecklingen av spelet utan berör huvudsakligen författarens privata vedermödor och personliga motgångar i livet.

Jag hade hursomhelst gärna tagit del av del ett, två och tre också. Kan de finnas i någons hemliga arkiv någonstans?
 
Last edited:

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
En relaterad sak i sammanhanget, till er som har koll på hobbyn runt millenieskiftet. Martin Lindholm skriver följande (år 2000):

En mer realistisk bild är kanske att det finns högst 500 Parabellum-spelare runtom i Sverige, vilket med tanke på hobbyns storlek kanske inte är så illa. Det räcker dock inte för att motivera en storskalig verksamhet.
Kan detta rimligtvis ha stämt? Kan det ha funnits så många som 500 Parabellum-spelare i landet vid tidpunkten för krönikans författande? Det låter orimligt mycket?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,443
Location
Stockholm
Jag letade men hittade ingenting i de arkiverade forumen.

Gällande uppgiften om 500 spelare så vet jag inte, men den kan baseras på antalet nedladdningar som tydligen räknads i tusental åtminstone.

/M
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,875
Jag minns när denna serie krönikor låg uppe på wrnu som vid den tiden var en hemsida. Jag kommer ihåg att jag tyckte att krönikan, tillsammans med en rätt speciell intervju med författaren, var mer intressant än själva spelet.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Jag minns när denna serie krönikor låg uppe på wrnu som vid den tiden var en hemsida. Jag kommer ihåg att jag tyckte att krönikan, tillsammans med en rätt speciell intervju med författaren, var mer intressant än själva spelet.
I de delar av krönikan som finns tillgängliga beskrivs spelet knappt alls, så lite svårt för mig att bedöma.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,875
I de delar av krönikan som finns tillgängliga beskrivs spelet knappt alls, så lite svårt för mig att bedöma.
Om jag minns rätt (och någon får hojta till om jag har fel) så skulle Parabellum vara ett spel som beskrev ”den brutala verkligheten”, en nutida (eller ”nutida” i mitten på 90-talet) setting där buset tagit över och samhället är för vekt för att agera. Minns en intervju med författaren där han förespråkade införande av dödsstraff i Sverige för att det skulle hålla buset på matten och jag förstod det som att spelet speglade lite den typen av åsikter. Har även för mig att spelet skulle ha ett rigoröst stridssystem och en otroligt massa vapenlistor.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,434
Location
Stockholm
Jag tycker man stöter på sånna här stories rätt ofta i rollspelssammanhang. Eldsjälar som satsar allt, och så blir det inget vidare ändå.

Nyttig läsning i dessa entreprenördyrkande tider där man lyckas om man bara kämpar tillräckligt! Om man bara inte ger upp! Om man brinner hett nog!

Nej, ofta blir det faktiskt så här det slutar. Med en ledsen människa med skulder och inget särskilt att visa upp.

“It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness; that is life,” som kapten Picard säger.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,875
Jag tycker man stöter på sånna här stories rätt ofta i rollspelssammanhang. Eldsjälar som satsar allt, och så blir det inget vidare ändå.

Nyttig läsning i dessa entreprenördyrkande tider där man lyckas om man bara kämpar tillräckligt! Om man bara inte ger upp! Om man brinner hett nog!

Nej, ofta blir det faktiskt så här det slutar. Med en ledsen människa med skulder och inget särskilt att visa upp.

“It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness; that is life,” som kapten Picard säger.
Ja verkligen, en väldigt intressant krönika som sagt. Läste den mer än en gång när det begav sig. Tror jag nämnde i en annan tråd att det nog kunde blivit en intressant film eller miniserie.

Ja, det är bra att bli påmind om att det inte alltid lönar sig att satsa allt, framförallt inte i kulturbranschen. Minns när jag försökte slå mig in på en karriär som manusförfattare. Efter att ha skrivit en handfull filmmanus som runnit ut i sanden ägnade jag två år åt att skriva mitt magnum opus. Jag visade det för en bekant som var producent och han sa typ: ”Det är ett jättebra manus! Men varken jag eller någon annan producent skulle nånsin vilja göra nåt av det för det är ett ämne som inte lockar någon publik i Sverige. Du kan såklart lägga ner en massa pengar på att göra filmen själv och då kommer du ha en jättebra film som ingen kommer se och skulder upp till öronen.” Då bestämde jag mig för att sadla om helt och utbilda mig till lärare och det var det bästa beslut jag fattat 😊
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Eldsjälar som satsar allt, och så blir det inget vidare ändå.
Särskilt om man har attityden att allt dåligt som händer är någon annans fel, vilket ärligt talat känns som Parabellum-konstruktörens inställning i mångt och mycket.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,434
Location
Stockholm
Särskilt om man har attityden att allt dåligt som händer är någon annans fel, vilket ärligt talat känns som Parabellum-konstruktörens inställning i mångt och mycket.
Ja, det gör inte saken lättare direkt. Ett ganska vanligt synsätt bland människor i stort, upplever jag.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Ja, det gör inte saken lättare direkt. Ett ganska vanligt synsätt bland människor i stort, upplever jag.
Japp. Sen var ju författaren typ 25 år gammal när han skrev krönikan, så man får väl ha det i beaktande också. Även med det i bakhuvudet känns det dock egocentriskt att ta så stort utrymme för att älta sina (knappast unika) personliga motgångar i stället för att faktiskt beskriva processen med att skapa spelet Parabellum, som ju någonstans var syftet med krönikan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,875
Även med det i bakhuvudet känns det dock egocentriskt att ta så stort utrymme för att älta sina (knappast unika) personliga motgångar i stället för att faktiskt beskriva processen med att skapa spelet Parabellum, som ju någonstans var syftet med krönikan.
Fast det är ju även det som kör krönikan så...intressant, om än kanske inte på det sätt som författaren då tänkte sig. Jag försöker vara lite försiktig här, för jag vill inte trampa på tårna eller skriva något som kan vara taskigt mot författaren i fråga. Men jag hoppas att det gått så lång tid sen allt att det kanske inte är någon fara, vad vet jag. Jag tycker i alla fall att berättelsen kring Parabellum är så nära rollspelssverige kommer en story liknande Ed Wood eller Tommy Wiseau, men en passionerad och kanske lite säregen eldsjäl som har en brinnande man ganska missriktad passion att skapa något där resultatet kanske inte helt blev vad personen förväntade sig. Det finns ju även mycket i krönikan som hintar om rätt många dråpliga händelser. Vad kan till exempel ha föranlett meningen: "Dessutom var jag trött på illustratörer, som vid detta laget i mina ögon enbart var högmodiga konstnärer med en mycket okonstnärlig syn på pengar." :LOL: Situationen där han hyr in sig hos sin gamle arbetsgivare mot löfte om att bygga färdigt dennes övervåning, struntar i detta och dessutom inte betalar hyra så att han hamnar i en skuld på 40 000 kr är ju också den ganska...speciell. Och väldigt många andra märkligheter, bara i dessa två delar av krönikan plus intervjun. Sorry, hoppas att jag inte ägnar mig åt galghumor eller så, men det är ju en väldigt "fantastisk" historia som målas upp här!
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
I länkarna som finns i sidomenyn i det arkiverade forumet kan man hitta en intervju om Parabellum:

Aha, blandade ihop den där intervjun med den intervju jag länkade till ovan. Mycket läsvärt!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,875
WRNU skrev en recension till spelet under samma period också. Jag kände personen som skrev recensionen och han berättade att man minst sagt inte var något fan av spelet, men att han samtidigt visste vilka vedermödor upphovsmannen genomgått. Så han fick typ slita sig i håret för att klura ut hur han skulle göra för att hitta något positivt att säga om spelet så att sågningen inte skulle bli alltför elak.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Shit. Parabellum stod jag och höll i på något BSK vill jag minnas, men hade inte råd (eller lust?) att köpa. Reagerade nog som mest på att den versionen var upplagd likadant som Advanced Squad Leader, med en pärm och lösa blad, samt att fotografierna som användes som illustrationer var hemska.
 
Top