Nekromanti Paperman

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Den här snubblade jag över, och den är så söt att jag får lov att dela med mig av den. Enjoy. :gremsmile:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/aTLySbGoMX0&feature=player_embedded"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/aTLySbGoMX0&feature=player_embedded" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jupp, den är helt klart värd att dela med sig av.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Varning, gnäll:

Är det bara jag som stör mig på uppenbara 3d-skuggningar i ansiktena? Jag menar inte kanten på huvudena nu, utan mitt i ansiktet. Det blir liksom så uppenbart 3d och inte det minsta tecknat.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
823
Location
Stockholm
Jag hade inte märkt det om du inte hade sagt något.
Men jag tycker att det är snyggt :gremsmile:. Och det gör att det hela 'lyser' på ett angenämt sätt.
Ibland är det en blessing att inte förstå sig på saker, mindre grejer att störa sig vid.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
krank said:
Varning, gnäll:

Är det bara jag som stör mig på uppenbara 3d-skuggningar i ansiktena? Jag menar inte kanten på huvudena nu, utan mitt i ansiktet. Det blir liksom så uppenbart 3d och inte det minsta tecknat.
Och jag som nästan var på väg att kolla på det, phew! Tack för varningen!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är en testfilm för en ny teknik. Där man blandar 3d med tecknat på ett nytt sätt (mer står på wikipedia till exempel).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Arfert said:
Det är en testfilm för en ny teknik. Där man blandar 3d med tecknat på ett nytt sätt (mer står på wikipedia till exempel).
Jo, jag är medveten om att det är en ny teknik och vad den syftar till. Det står också i beskrivningen till Youtubefilmen, om jag inte minns fel.

Filmen är snygg, men väldigt heteronormativ och för mig störde det när det mitt i allt det snygga kom något jag uppfattade som lika snyggt som en horunge i en regelbok eller ett polygonfel i ett datorspel. Det passade inte in. För mig blev resultatet alltså inte speciellt anmärkningsvärt jämfört med andra/tidigare försök att kombinera tecknat och renderat pga de saker som skar mot den i övrigt rätt snygga konstnärliga visionen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
Filmen är snygg, men väldigt heteronormativ
Det är ju Disney!
Ett multinationellt företag som främst riktar sig mot amerikanska kärnfamiljer.
Har de någonsin gjort någonting som inte varit heteronormativt?
:gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
anth said:
Det är ju Disney!
Ett multinationellt företag som främst riktar sig mot amerikanska kärnfamiljer.
Har de någonsin gjort någonting som inte varit heteronormativt?
:gremlaugh:
Jag vet, det är ett väldigt "family values"-fokuserat företag av amerikanskt mått. Det tycker jag är en förklaring, inte en ursäkt =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Heteronormativt? WTF, det var en gullig universell kärlekshistoria. Spänn av, vetja.

(...var det inte en ung Dustin Hoffman i huvudrollen?)
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
krank said:
Filmen är snygg, men väldigt heteronormativ och för mig störde det när det mitt i allt det snygga kom något jag uppfattade som lika snyggt som en horunge i en regelbok eller ett polygonfel i ett datorspel. Det passade inte in. För mig blev resultatet alltså inte speciellt anmärkningsvärt jämfört med andra/tidigare försök att kombinera tecknat och renderat pga de saker som skar mot den i övrigt rätt snygga konstnärliga visionen.
Jo. Den är fem minuter lång. Att problematisera kanske inte var högsta prio. De ville göra en söt liten historia. Men visst. Det hade kanske varit bättre om hon hade fått vara den mer aktiva parten.

Jag tyckte inte att animationen/grafiken var störande. Jag tyckte att figurerna var snyggt gjorda och sympatiska, även med näsor och allt. Jag kan dock förstå om folk har andra åsikter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Anarchclown said:
Jag tyckte inte att animationen/grafiken var störande. Jag tyckte att figurerna var snyggt gjorda och sympatiska, även med näsor och allt. Jag kan dock förstå om folk har andra åsikter.
Jag håller med om att de var snyggt gjorda generellt. 98% av tiden tyckte jag att animationen funkade klockrent. Det var mest de där 2%:en där mina erfarenheter av att jobba i 3D var emot mig... Det är som med så mycket annat, ignorance is bliss. Ju mer man jobbar med t.ex. Photoshop, desto enklare har man för att se när någon använt typ nåt jättevanligt och fult filter, en standardteknik etc.

Bevel and emboss är mycket snyggare innan man lärt sig göra det själv =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Arfert said:
Heteronormativt? WTF, det var en gullig universell kärlekshistoria. Spänn av, vetja.
Jag tror att det föreligger någon form av missuppfattning här. Det är inte som att jag sitter på helspänn och verkligen anstränger mig för att hitta fel. Jag är väldigt avspänd. Det hindrar mig inte från att tycka att det är lite trist att det i stort sett alltid är killen som jagar efter tjejen. Det har liksom inte med avspändhet att göra. Ordet "heteronormativitet" behöver ingen särskilda ansträngning för att användas, mer vad än "gul" eller "tråkig" eller "nostalgisk" kräver. Till exempel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
krank said:
Ordet "heteronormativitet" behöver ingen särskilda ansträngning för att användas, mer vad än "gul" eller "tråkig" eller "nostalgisk" kräver. Till exempel.
Det är lite jobbigare att uttala, men annars är jag helt med dig. Den dag vi kan använda ordet på det sättet tror jag att vi har kommit långt på vägen mot ökad medvetenhet kring jämlikhet, keep up the good work! :gremsmile:
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Elmrig said:
krank said:
Ordet "heteronormativitet" behöver ingen särskilda ansträngning för att användas, mer vad än "gul" eller "tråkig" eller "nostalgisk" kräver. Till exempel.
Det är lite jobbigare att uttala, men annars är jag helt med dig. Den dag vi kan använda ordet på det sättet tror jag att vi har kommit långt på vägen mot ökad medvetenhet kring jämlikhet, keep up the good work! :gremsmile:
Right, Inte ofta jag börjar störa mig på genus debatter och eller jämlikhets gnäll. Men jag tycker att det blir lite väl tråkigt om man inte kan posta en lite video och säga "Gud vad söt." utan att folk ska böra plocka isär den och hitta alla fel istället för att se helheten som var mycket trevlig.

Hon inte har den aktiva rollen som han har, och? kan man inte avbilda en man som har en aktiv roll idag utan att det blir massa genus och jämställdhets prat? Då har vi tagit ett steg tillbaka enligt mig om vi ska tvinga allt att vara inom jävligt snäva ramar.

/Spider som lackar ur på fel sak men tillslut så rinner bägaren över.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Arfert said:
Romantik är inte din starkaste gren, kanske? :gremwink:
Eller så kan jag både finna något romantiskt och problematiskt. Samtidigt.

Kanske.
 
Top