Pågående projekt 2023

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
76
Blev inte mycket gjort förra året, men släppte iaf Salthaven (kort äventyr + två expansioner till Cairn) samt en reviderad upplaga av Curse of the Emerald Sea, en setting med sjuka mängder slumptabeller inspirerat av bl a. Pirates of the Caribbean och Monkey Island.

Påbörjade projekt:
  • Demon City (arbetsnamn, en demoninfesterad stad under belägring, systemagnostiskt)
  • Runegard (en Ragnarok Online-inspirerad sphere till Troika!)
Planerat men ej påbörjat:
  • Salthaven (till Cairn, ska försöka få ut åtminstone en liten modul till för att knyta ihop säcken, troligen ett träskäventyr)
Räknar med att jag kanske får ut nåt till Salthaven men inte så mycket mer.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Jag satt på bussen till Berlin med en anteckningsbok och en bläckpenna för att jag tänkte att jag skulle skapa några stadsdelar till Megadungeonutmaningen 2023 (Jag tänkte göra en stadsdel per månad), men det hela utvecklade sig till något betydligt större, så nu arbetar jag på en setting som jag just nu tror jag vill släppa till Dragonbane. Vi får se vad det blir av med det.

Sedan ska arbetet på The Granite Sea till TOR 2ed plockas upp igen.

Allt precis innan jag ska flytta till Nederländerna. Bra timing där, inspirationen!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Ja, okej, det har inte gått helt spikrakt från förra året …

  • DD EEE. Post-apokalyps med fokus på kamratskap, upptäckarlusta och utforskande. Mänskligheten överlevde instängda i stora sfärer och under hundratals år klarade den sig fint men så en dag upptäckte vetenskapspersonerna att det var tryggt att lämna hemmet. Lite hex-crawl, lite mashup av MÅ0 och UVG, kanske? Och Wanderhome … (Skrev några rader om det en gång i tiden: http://www.rollspel.nu/threads/någon-typ-av-presentation-av-dd-eee.77669/
  • Much ado about Shakespeare. Ett rollspel skrivet som en sonettkrans, naturligtvis
  • AtWi80D. Om Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne, Disco Elysium och 80 days skulle fått ett kärleksbarn hade det varit AtWi80D. Delvis för att jag vill rulla t6or, delvis för att jag vill försöka få kunskapsfärdigheterna från Disco Elysium att fungera utan datorstöd.
  • Nyversion av Nostalgia. Berättarspel där avdankade äventyrare återberättar forna stordåd i syfte att imponera på barnbarnsbarnen. Det har varit på gång länge och kanske, kanske, kanske kan det bli klart i år. I någon form, på något sätt.
Utöver det gör jag lite dungeons, en monsterbok, klurar på material till A World Mending och så. Allt är mycket oklart, och det tycker jag är ganska skönt.
  • DDEEE. Vilande men inte bortglömt.
  • Much Ado About Shakespeare. Vilande men inte bortglömt.
  • AtWi80D. Vilande men inte bortglömd. AI-konstdebatten fick mig att börja tänka om, vi får se om jag hittar något sätt att lösa det.
  • Nostalgia. Faktiskt snart klart! Tjuvtitt:
5A32236B-FF34-4705-91FA-1EA13E301F41.jpeg
7F9DCA8A-897B-4FE2-9D3C-8E1246C8181C.jpeg

Därutöver jobbar jag med:
  • Ännu Namnlöst Dropin-Anpassat Spel, möjligen ett kärt återseende. Mer om det i framtiden. (Dun dun DUN!)
  • Ännu Icke Helt Sjösatt Projekt
  • Ett Mörk Borg-hack jag inte tror kommer bli klart.
Plus lite annat som inte är spel, typ äventyr, dungeon23, med mera, med mera.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Mitt rollspelsrelaterade projekt för 2023 är att ta Alexandria vidare ut i världen. Har inlett med att mata in information om finska konventet RopeCon (2017-2018) och amerikanska OrCCon (2021-2023). Har även inledande diskussion med ett franskt konvent (tack @Genesis), tyska DreieichCon, brittiska Dragonmeet och lite annat smått och gott…
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Är det samma som den svenska versionen eller har något förändrats?
I princip! Det är samma upplägg men med något uppdaterade (bättre!) regler. (Mer belöning för att koppla samman med tidigare berättade saker, kortlek i stället för tärningar och löst buggen från första versionen att mest omtyckta förslaget fick färre poäng vid vinst än om en osannlik vinnare vann.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
I princip! Det är samma upplägg men med något uppdaterade (bättre!) regler. (Mer belöning för att koppla samman med tidigare berättade saker, kortlek i stället för tärningar och löst buggen från första versionen att mest omtyckta förslaget fick färre poäng vid vinst än om en osannlik vinnare vann.)
Kul! Kommer det en svensk version av de nya reglerna också?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294
Skyarna Tjockna
Ett äventyr till Askhem som jag arbetat med alldeles för länge. Men det bör vara klart till sommaren hoppas jag. Jag håller på med att rita bilderna nu samtidigt som @Bifur och @luddwig gör ett grymt jobb med att korrläsa och ge återkoppling på texten.

Dimmiga Dalar
Ligger på is tills Skyarna Tjockna blir klart, men sen ska jag se över det projektet och fixa färdigt det. Är sugen på att ge ut det som en låda (boxed set) i väldigt begränsad upplaga. PDFen kommer släppas gratis med CC-licens.

Lemur-äventyren till Askhem
@guldfink och jag har snackat om att sätta ihop en äventyrsantalogi till Askhem med de äventyr som finns med i den fantastiska Lemurboken.

Får se om det dyker upp något mer!
 
Last edited:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Kul! Kommer det en svensk version av de nya reglerna också?
Inget är helt beslutat, men vi klurar på översättningar eller versioner av reglerna enbart (dvs inte spelet i sin helhet) till svenska och kinesiska. Vi får se lite. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Inget är helt beslutat, men vi klurar på översättningar eller versioner av reglerna enbart (dvs inte spelet i sin helhet) till svenska och kinesiska. Vi får se lite. :)
Ballt! Har du kontakt med någon samling av mandarin- eller kantonesisktalande indiefräsare? Minns att jag sökte runt efter kinesiska rollspel för länge sedan men mest hittade översättningar av D&D. Vore fräckt att hitta ett forum fyllt med lirare som kör mer berättarfokuserade spel.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Ballt! Har du kontakt med någon samling av mandarin- eller kantonesisktalande indiefräsare? Minns att jag sökte runt efter kinesiska rollspel för länge sedan men mest hittade översättningar av D&D. Vore fräckt att hitta ett forum fyllt med lirare som kör mer berättarfokuserade spel.
Haha, det vore något! Det är Olle som har de kinesiska kontakterna och han har även använt Nostalgia i sin kinesiska undervisning. Om det finns en stor indiescen lär vi väl förhoppningsvis märka i så fall. :D
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,879
Location
Barcelona
Skrev inget i förra tråden, men nåt kan jag ju säga:

Cadillac Crazy Cillerz glider, lika långsamt och obevekligt som en glaciär, framåt mot spelbarhetens dalgångar. Sist jag jobbade på projektet lyckades jag till slut, efter åratal av velande hit och dit, utveckla ett magisystem jag faktiskt tror kan göra det jag vill att det ska göra.

Sen har jag som vanligt omgärdat mig med massor av små irrbloss till projekt som flammar upp tillfälligt för att snart dö ut igen. Inget att rapportera om, med andra ord.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
2021 och 2022 släppte vi Söndrade vi falla respektive Mellan Skylla och Charybdis. Nu sitter jag och uppdaterar/skriver om grundboken och kampanjreglerna till Den yttersta domen; det vore roligt att spika dem och få ut. I somras köpte vi emellertid ett hus med en del renoveringsbehov, så rollspel och skrivandet av dessa är inte högst prioriterat. Kanske att det blir någon slags beta tillgänglig under året.
 
Top