Undrar du om kampanjen du spelar är Old School? Här är mitt förslag till tumregel.
Finns det fällor för folk, som i templet Indiana Jones plundrar i första filmen? Då är det Old School.
Omvänt så menar jag att inte ens magi eller drakar är lika oförklarligt ur ett inomvärldsligt realismperspektiv som fällor i lokaler där någon vistas. Och talar vi om ett gravvalv, där ingen vistas men som behöver skyddas, då kan jag som arkeolog meddela att fällorna inte kommer att funka mer än ett par årtionden efter begravningen.
Fällorna hör hemma i 70-talets centrala äventyrsgenre, the Fun House Dungeon. Mera Old School än så kan det inte bli.
Finns det fällor för folk, som i templet Indiana Jones plundrar i första filmen? Då är det Old School.
Omvänt så menar jag att inte ens magi eller drakar är lika oförklarligt ur ett inomvärldsligt realismperspektiv som fällor i lokaler där någon vistas. Och talar vi om ett gravvalv, där ingen vistas men som behöver skyddas, då kan jag som arkeolog meddela att fällorna inte kommer att funka mer än ett par årtionden efter begravningen.
Fällorna hör hemma i 70-talets centrala äventyrsgenre, the Fun House Dungeon. Mera Old School än så kan det inte bli.