OSR = fällor

mrund

Kummelgast
Joined
12 Jul 2013
Messages
876
Location
Fisksätra
Undrar du om kampanjen du spelar är Old School? Här är mitt förslag till tumregel.

Finns det fällor för folk, som i templet Indiana Jones plundrar i första filmen? Då är det Old School.

Omvänt så menar jag att inte ens magi eller drakar är lika oförklarligt ur ett inomvärldsligt realismperspektiv som fällor i lokaler där någon vistas. Och talar vi om ett gravvalv, där ingen vistas men som behöver skyddas, då kan jag som arkeolog meddela att fällorna inte kommer att funka mer än ett par årtionden efter begravningen.

Fällorna hör hemma i 70-talets centrala äventyrsgenre, the Fun House Dungeon. Mera Old School än så kan det inte bli.
 
Det här har jag ofta hävdat. Larm existerar. Fällor för militära ändamål existerar (truppminor är det mest uppenbara, men det finns andra varianter). Jaktfällor existerar.

Rollspelsfällorna existerar helt enkelt inte, aldrig, någonstans. Det är en tramsig klyscha på samma vis som kvicksand (som ändå existerar, men är ett långt mindre problem än man kunde tro).
 
Last edited:
Grimtooth's Traps är ett framstående exempel på en rollspelsbok som är rolig att läsa men oanvändbar i spel.
 
Knäppa fällor är en OSR-konvention, ja. Att förargas över dem ur ett historiskt och realistiskt perspektiv känns som en genväg till en hjärtattack.

OSR är på många sätt en mer "spelig" genre än andra och kan därmed tillåtas saker som inte är praktiskt genomförbara, eller ens praktiskt... praktiska?
 
Back
Top