Nekromanti oscar

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Såhär gick det...

De här året fick de en oscar för gollum. Det lär de inte få nästa år. Så om inte honmonstret imponerar riktigt ordentligt (och med tanke på hur tidigare liknande saker sett ut (enter, balrog) så lär det inte vara mycket för världen.
De kommer alltså inte få för specialeffekter. Vad ska de få för?
Helt rätt... Specialeffekterna lär ju Matrix: Reload ta hem, som kommer i Maj... Enda saken som motsätter det är att den kommer så tidigt på året, en klar nackdel i oscarssammanhang. Kanske får de för ljudredigering igen? :gremsmile:

/Balderk, tror att den lyckas få en oscar i alla fall... Vi får se vad de hittar på.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Vinnarna och kommentarer

De som 'styr' Hollywood är nog i första hand intresserade av att få in pengar genom att göra filmer som får många besökare.

Bland mycket filmfolk i övrigt är det dock 'liberala' idéer som gäller, faktiskt.(Ordet 'liberal' har ju en helt annan betydelse för amerikaner, nånstans allmänt vänstevridet...)

Erik, har ingen aning om att det stämmer att 'sionisterna' styr Hollywood...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Såhär gick det...

tredje matrix kommer ju i höst.

har vi tur nomineras båda de :gremlaugh:

chrull
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Såhär gick det...

tredje matrix kommer ju i höst.
har vi tur nomineras båda de
O jävlar! Det visste jag inte! Det vore ju skithäftigt om båda nom,inerades för samma oskar :gremwink:

/Balderk, possitivt överraskad
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Vilka ?

Okej, nu måste jag ju bara se den, det verkar ju helt underbart härligt sjukt...

sånna filmer måste man ju se ibland bara för att det är bisarrt... precis samma anledning som att jag ser på Killer Klowns From Outer Space
den är också för härlig...
diggar speciellt den lille på syckeln och den riktigt stora när han står utanför hamburgerhaket
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ang. Ljud:

"Ljudredigering. Jag vet inte, jag tänkte inte på några snygga ljud-grejjer när jag såg filmen. Om någon kan förklara varför filmen är värd en oscar för det skulle jag vara tacksam..."

När det gäller ljud skall man tänka tvärtemot sättet man tänker på angående specialeffekter:

Specialeffekter: De skall märkas och man ska häpna.
Ljudredigering: Det skall inte märkas utan kännas naturligt.

Det gör att man måste koncentrera sig väldigt mycket på just ljudet om man skall kunna avgöra om det är bra eller inte. Jag har bara en gång reagerat på att ljudredigeringen verkligen var top notch, och det var andra gången jag såg Bravehart. (då hade en kompis verkligen rekommenderat att jag skulle koncentrera mig på själva ljudet)

Det är betydligt lättare att se om en film är snyggt klippt eller inte.

Jag tycker det stora utropstecknet var Polanski för Pianisten istället för Scorsese. Jag var inte så imponerad av Gangs of New York, men jag trodde att Oscarsjuryn skulle vara det.

Nåväl, annars var det väl ungefär så som man kunde ha förväntat sig det.

/Riz
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Ang. Ljud:

Se The Usual Suspects/De misstänkta och tänk på ljudet.

Där har vi ruskigt bra ljudredigering.

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Ang. Ljud:

När det gäller ljud skall man tänka tvärtemot sättet man tänker på angående specialeffekter:

Specialeffekter: De skall märkas och man ska häpna.
Ljudredigering: Det skall inte märkas utan kännas naturligt.

Det gör att man måste koncentrera sig väldigt mycket på just ljudet om man skall kunna avgöra om det är bra eller inte.
Man får inte glömma att oscar är en branch-greja. Det är yrkesmän som bedömer och de lägger märke till saker som andra inte märker, ungefär som en bilmekaniker (och jag behövt lära mig att höra...) hör att ventilerna behöver justeras direkt man öppnar motorhuven, vilket genomsnittsbilisten inte märker ens om de skruvar sönder hela bilen.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Vinnarna och kommentarer

Foto, Klipp, Manus och Regi är kanske ibland svåra att skilja på. Men I hollywood är det lättare. Det är ju det som är "felet" med Hollywood. På många andra platser har Regissören makten över klipp och foto. Men i hollywood kan klippningen ske efter regissören fått sina pengar och han får inte vara med alls och påverka det.
Fast även om regissören har kontroll över detta är de kategorierna ändå skilda. Regipriset är ju tyngst eftersom det innehåller de andra delarna men det betyder inte att den film som sammanlagt är bäst regisserad är den snyggast filmade t ex.

Angående de priser TTT fick tycker jag båda var helt välförtjänta. Specialeffektpriset var helt överlägset, mycket tack vare Gollum (garanterat en milstolpe i filmhistorien) men även genomsnittet var bättre än de andra två filmerna imo. Ljudpriset kan jag inte helt uttala mig om eftersom jag inte sett alla nominerade filmer men allt ljud i TTT känns fullständigt naturligt och korrekt, trots att det är massor av "overkliga" ljudkällor. Jag pratade inför galan med en kille som arbetat med ljudredigering i 15 år och enligt honom finns det ingen film som slår LotR-filmerna i den kategorin (dock finns det de som är lika bra).
 
Top