Nekromanti oscar

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
oscarsgalan närmar sig med stormsteg
vilka tror ni kommer få oscars? vore kul att få se vad ni tror och vad som verkligen stämmer sedan
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Chicago

I orostider gillar amerikanerna ofarliga filmer med glada budskap. Detta medför att Chicago vinner rubbet! Det är en musikal med folk som dansar och ser glada ut; så'nt går hem!

Något helt annat om Oscars. Neil Gaiman skrev följande i sin webbjournal igår:

I turned on the news.

Male newsreader: "It looks -- for now -- like the Iraqui missiles have stopped dropping on Kuwait, although the all-clear sirens haven't sounded. Tonight should see the beginning of Operation Shock and Awe."

Female Newsreader: "And the Big Question on Everybody's Lips is -- How will all this affect the Oscars?"

Male newsreader (realising that this may be a slight gaffe, trying to fix it): "Er, the big Entertainment Question, you mean."

Female Newsreader (irritated at being interrupted): "Well, it's all we're thinking about in LA."

I turned off the news at that point, feeling like I was living in a rather broadly written satire.
/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sagan om Ringen

Tror nog att Sagan om Ringen-filmerna kommer att kamma hem en & annan Oscar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Sagan om Ringen

Tror nog att Sagan om Ringen-filmerna kommer att kamma hem en & annan Oscar.
Lite orättvist mot Peter Jackson, han har gjort mycket bättre filmer.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vilka ?

För min del så förknippar jag Peter Jacksson med Braindead & de filmerna. & de var ju inga direkta höjdare om jag ska vara ärlig.
Sen så poppade han upp & gjorde Sagan om Ringen-filmerna, de är iaf nbland de bästa som jag har sett.
 

RedRover

Veteran
Joined
18 Sep 2001
Messages
81
Location
Har egen måne...
Synd att Tom Hanks inte är med bland de manliga huvudrollerna för Road to Perdition som jag själv tycker är en av de bättre amerikanska filmerna det senaste året.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag tror inte att The two towers kommer få särskilt många Oscars. Det skulle i så fall vara för bästa effekter eller något sådant. Däremot tror jag att Gangs of New York och Chicago kommer få de flesta av "de stora" priserna. Sen så hoppas jag att Lilo & Stitch vinner för bästa animerade film. :gremsmile:

Här är alla nomineringar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Vilka ?

För min del så förknippar jag Peter Jacksson med Braindead & de filmerna. & de var ju inga direkta höjdare om jag ska vara ärlig.
Braindead är en av hans sämsta, men Bad Taste, Meet the Feebles och Heavenly Creatures är höjdare, bättre än LotR.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Vilka ?

det är väl inget fel mned braindead?? :gremwink:
Håller med om Bad Taste, den är klart bättre än Braindead, och jag tycker det är riktigt trolleri hur de lyckades så bra med tanke på vilken budget de hade...

Meet the Feebles och Heavenly Creatures har jag inte sett kanske kan man få en liten upplysning här? vad de handlar om & så
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Re: Vilka ?

Meet the Feebles och Heavenly Creatures har jag inte sett kanske kan man få en liten upplysning här? vad de handlar om & så
Meet the Feebles är Mupparna på droger.
Nej, det är inte en liknelse, det ÄR mupparna på droger! Den är ganska bisarr!

Internet Movie DataBase:

Meet the Feebles

Heavenly Creatures

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Vilka ?

Meet the Feebles är Mupparna på droger.
Nej, det är inte en liknelse, det ÄR mupparna på droger! Den är ganska bisarr!
Glöm inte sjuk sex och överdrivet våld!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Same shit !

Har sett dem åxå & kan mara säga: Tack, men nä tack.
De är bara pinsamma över lag, konstig handlnig, konstiga karaktärer...
MenMen, smaken är som baken.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Same shit !

Har sett dem åxå & kan mara säga: Tack, men nä tack.
De är bara pinsamma över lag, konstig handlnig, konstiga karaktärer...
Bara slappna av och sluta försöka ta dem på allvar så ser du deras storhet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Oki, ska försöka...

Okey då !
Ska försöka att slappna av & försöka att se dem igen...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
uuush!!!

jag avskyr oscarsgalan.

Hellre gulpalmen eller något riktigt pris, istället för att bara vara som gamla melodifestivalen för staterna.

BLACK HAWK DOWN fick väl förfan till å med en???

/Mask - krävde tillaka sin fribiljett efter han sett BHD
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Såhär gick det...

Men det suger ju!!!

Jag misstänker dock att LOTR kommer att kamma hem en del nästa år då hela serien har kommit. Vi får se....
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vinnarna och kommentarer

Performance by an actor in a leading role
Adrien Brody in THE PIANIST (Focus Features)
Nicolas Cage in ADAPTATION (Sony Pictures Releasing)
Michael Caine in THE QUIET AMERICAN (Miramax and Intermedia)
Daniel Day-Lewis in GANGS OF NEW YORK (Miramax)
Jack Nicholson in ABOUT SCHMIDT (New Line)

Performance by an actor in a supporting role
Chris Cooper in ADAPTATION (Sony Pictures Releasing)
Ed Harris in THE HOURS (Paramount and Miramax)
Paul Newman in ROAD TO PERDITION (DreamWorks and 20th Century Fox)
John C. Reilly in CHICAGO (Miramax)
Christopher Walken in CATCH ME IF YOU CAN (DreamWorks)

Performance by an actress in a leading role
Salma Hayek in FRIDA (Miramax)
Nicole Kidman in THE HOURS (Paramount and Miramax)
Diane Lane in UNFAITHFUL (20th Century Fox)
Julianne Moore in FAR FROM HEAVEN (Focus Features)
Renée Zellweger in CHICAGO (Miramax)

Performance by an actress in a supporting role
Kathy Bates in ABOUT SCHMIDT (New Line)
Julianne Moore in THE HOURS (Paramount and Miramax)
Queen Latifah in CHICAGO (Miramax)
Meryl Streep in ADAPTATION (Sony Pictures Releasing)
Catherine Zeta-Jones in CHICAGO (Miramax)

Best animated feature film of the year
ICE AGE (20th Century Fox) Chris Wedge
LILO & STITCH (Buena Vista) Chris Sanders
SPIRIT: STALLION OF THE CIMARRON (DreamWorks) Jeffrey Katzenberg
SPIRITED AWAY (Buena Vista) Hayao Miyazaki
TREASURE PLANET (Buena Vista) Ron Clements

Achievement in art direction
CHICAGO (Miramax) Art Direction: John Myhre
Set Decoration: Gordon Sim

FRIDA (Miramax) Art Direction: Felipe Fernandez del Paso
Set Decoration: Hania Robledo
GANGS OF NEW YORK (Miramax) Art Direction: Dante Ferretti
Set Decoration: Francesca Lo Schiavo
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS (New Line) Art Direction: Grant Major
Set Decoration: Dan Hennah and Alan Lee
ROAD TO PERDITION (DreamWorks and 20th Century Fox) Art Direction: Dennis Gassner
Set Decoration: Nancy Haigh

Achievement in cinematography
CHICAGO (Miramax) Dion Beebe
FAR FROM HEAVEN (Focus Features) Edward Lachman
GANGS OF NEW YORK (Miramax) Michael Ballhaus
THE PIANIST (Focus Features) Pawel Edelman
ROAD TO PERDITION (DreamWorks and 20th Century Fox) Conrad L. Hall

Achievement in costume design
CHICAGO (Miramax) Colleen Atwood
FRIDA (Miramax) Julie Weiss
GANGS OF NEW YORK (Miramax) Sandy Powell
THE HOURS (Paramount and Miramax) Ann Roth
THE PIANIST (Focus Features) Anna Sheppard

Achievement in directing
CHICAGO (Miramax) Rob Marshall
GANGS OF NEW YORK (Miramax) Martin Scorsese
THE HOURS (Paramount and Miramax) Stephen Daldry
THE PIANIST (Focus Features) Roman Polanski
TALK TO HER (Sony Pictures Classics) Pedro Almodóvar

Best documentary feature
BOWLING FOR COLUMBINE (United Artists and Alliance Atlantis)
A Salter Street Films/VIF 2/Dog Eat Dog Films Production
Michael Moore and Michael Donovan

DAUGHTER FROM DANANG (Balcony Releasing in association with Cowboy Pictures)
An Interfaze Educational Production
Gail Dolgin and Vincente Franco
PRISONER OF PARADISE (Alliance Atlantis)
A Média Vérité/Café Production
Malcolm Clarke and Stuart Sender
SPELLBOUND (THINKFilm)
A Blitz/Welch Production
Jeffrey Blitz and Sean Welch
WINGED MIGRATION (Sony Pictures Classics)
A Galatée Films/France 2 Cinéma/France 3 Cinéma/Les Productions de la Guéville/Bac Films/Pandora Film/Les Productions JMH/Wanda Vision/Eyescreen Production
Jacques Perrin

Best documentary short subject
THE COLLECTOR OF BEDFORD STREET
An Alice Elliott Production
Alice Elliott
MIGHTY TIMES: THE LEGACY OF ROSA PARKS
A Tell the Truth Pictures Production
Robert Hudson and Bobby Houston
TWIN TOWERS
A Wolf Films/Shape Pictures/Universal/Mopo Entertainment Production
Bill Guttentag and Robert David Port

WHY CAN'T WE BE A FAMILY AGAIN?
A Public Policy Production
Roger Weisberg and Murray Nossel

Achievement in film editing
CHICAGO (Miramax) Martin Walsh
GANGS OF NEW YORK (Miramax) Thelma Schoonmaker
THE HOURS (Paramount and Miramax) Peter Boyle
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS (New Line) Michael Horton
THE PIANIST (Focus Features) Hervé de Luze

Best foreign language film of the year
EL CRIMEN DEL PADRE AMARO An Alameda Films/BluFilms/Foprocine/Gob. del Estado de Veracruz-Llave Production
Mexico
HERO
A Beijing New Picture Film Company/Elite Group Enterprises Production
People's Republic of China
THE MAN WITHOUT A PAST
A Sputnik Oy/Pandora Film/Pyramide Prods. Production
Finland
NOWHERE IN AFRICA
An MTM Medien & Television München Production
Germany

ZUS & ZO
A Filmprodukties de Luwte Production
The Netherlands

Achievement in makeup
FRIDA (Miramax) John Jackson and Beatrice De Alba
THE TIME MACHINE (DreamWorks and Warner Bros.) John M. Elliott, Jr. and Barbara Lorenz

Achievement in music written for motion pictures (Original score)
CATCH ME IF YOU CAN (DreamWorks) John Williams
FAR FROM HEAVEN (Focus Features) Elmer Bernstein
FRIDA (Miramax) Elliot Goldenthal
THE HOURS (Paramount and Miramax) Philip Glass
ROAD TO PERDITION (DreamWorks and 20th Century Fox) Thomas Newman

Achievement in music written for motion pictures (Original song)
Burn It Blue from FRIDA (Miramax)
Music by Elliot Goldenthal
Lyric by Julie Taymor
Father and Daughter from THE WILD THORNBERRYS MOVIE (Paramount and Nickelodeon Movies)
Music and Lyric by Paul Simon
The Hands That Built America from GANGS OF NEW YORK (Miramax)
Music and Lyric by Bono, The Edge, Adam Clayton and Larry Mullen
I Move On from CHICAGO (Miramax)
Music by John Kander
Lyric by Fred Ebb
Lose Yourself from 8 MILE (Universal)
Music by Eminem, Jeff Bass and Luis Resto
Lyric by Eminem


Best motion picture of the year
CHICAGO (Miramax)
A Producer Circle Co., Zadan/Meron Production
Martin Richards, Producer
GANGS OF NEW YORK (Miramax)
An Alberto Grimaldi Production
Alberto Grimaldi and Harvey Weinstein, Producers
THE HOURS (Paramount and Miramax)
A Scott Rudin/Robert Fox Production
Scott Rudin and Robert Fox, Producers
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS (New Line)
A New Line Cinema and Wingnut Films Production
Barrie M. Osborne, Fran Walsh and Peter Jackson, Producers
THE PIANIST (Focus Features)
An R.P. Productions, Heritage Films, Studio Babelsberg, Runtime LTD. Production
Roman Polanski, Robert Benmussa and Alain Sarde, Producers

Best animated short film
THE CATHEDRAL
A Platige Image Production
Tomek Baginski
THE CHUBBCHUBBS! (Columbia)
A Sony Pictures Imageworks Production
Eric Armstrong

DAS RAD
A Filmakademie Baden-Württemberg GmbH Production
Chris Stenner and Heidi Wittlinger
MIKE'S NEW CAR (Buena Vista)
A Pixar Animation Studios Production
Pete Docter and Roger Gould
MT. HEAD
A Yamamura Animation Production
Koji Yamamura

Best live action short film
FAIT D'HIVER
An Another Dimension of an Idea Production
Dirk Beliën and Anja Daelemans
I'LL WAIT FOR THE NEXT ONE … (J'ATTENDRAI LE SUIVANT …)
A La Boîte Production
Philippe Orreindy and Thomas Gaudin
INJA (DOG)
An Australian Film TV & Radio School (AFTRS) Production
Steven Pasvolsky and Joe Weatherstone
JOHNNY FLYNTON
A Red Corner Production
Lexi Alexander and Alexander Buono
THIS CHARMING MAN (DER ER EN YNDIG MAND)
An M&M Productions for Novellefilm Production
Martin Strange-Hansen and Mie Andreasen


Achievement in sound
CHICAGO (Miramax) Michael Minkler, Dominick Tavella and David Lee
GANGS OF NEW YORK (Miramax) Tom Fleischman, Eugene Gearty and Ivan Sharrock
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS (New Line) Christopher Boyes, Michael Semanick, Michael Hedges and Hammond Peek
ROAD TO PERDITION (DreamWorks and 20th Century Fox) Scott Millan, Bob Beemer and John Patrick Pritchett
SPIDER-MAN (Sony Pictures Releasing) Kevin O'Connell, Greg P. Russell and Ed Novick

Achievement in sound editing
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS (New Line) Ethan Van der Ryn and Michael Hopkins
MINORITY REPORT (20th Century Fox and DreamWorks) Richard Hymns and Gary Rydstrom
ROAD TO PERDITION (DreamWorks and 20th Century Fox) Scott A. Hecker

Achievement in visual effects
[/b]THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS (New Line) Jim Rygiel, Joe Letteri, Randall William Cook and Alex Funke[/b]
SPIDER-MAN (Sony Pictures Releasing) John Dykstra, Scott Stokdyk, Anthony LaMolinara and John Frazier
STAR WARS EPISODE II ATTACK OF THE CLONES (20th Century Fox) Rob Coleman, Pablo Helman, John Knoll and Ben Snow

Adapted screenplay
ABOUT A BOY (Universal) Screenplay by Peter Hedges and Chris Weitz & Paul Weitz
ADAPTATION (Sony Pictures Releasing) Screenplay by Charlie Kaufman and Donald Kaufman
CHICAGO (Miramax) Screenplay by Bill Condon
THE HOURS (Paramount and Miramax) Screenplay by David Hare
THE PIANIST (Focus Features) Screenplay by Ronald Harwood

Original screenplay
FAR FROM HEAVEN (Focus Features) Written by Todd Haynes
GANGS OF NEW YORK (Miramax) Screenplay by Jay Cocks and Steve Zaillian and Kenneth Lonergan
Story by Jay Cocks
MY BIG FAT GREEK WEDDING (IFC/Gold Circle Films) Written by Nia Vardalos
TALK TO HER (Sony Pictures Classics) Written by Pedro Almodóvar
Y TU MAMÁ TAMBIÉN (IFC Films) Written by Carlos Cuarón and Alfonso Cuarón

------------------------------------------------------------------


*pust*

Okej. Att Chicago tar hem priset för bästa film förvånar väl ingen. Med 13 nomineringar MÅSTE det ju bli så...

Överaskande är väl att två av mina favoritfilmer får bästa film-priset i sina kategorier. Bowling for columbine och Spirited Away...

Även om jag gärna sett alla utom Spirit vinna den kategori. 4 bra filmer ni bör se om ni inte redan gjort det...

Two Towers då?
Två Oscars till den (såklart...)
Bästa specialeffekter och bästa ljudredigering.
Här är jag lite tveksam. Till båda.
Varken Balrogen och Enterna imponerar på mig. Tvärt om. Men å andra sidan. Det finns väl ingen av de andra nominerade som äns kommer i närheten av Gollum (till George Lucas stora sorg...)
Ljudredigering. Jag vet inte, jag tänkte inte på några snygga ljud-grejjer när jag såg filmen. Om någon kan förklara varför filmen är värd en oscar för det skulle jag vara tacksam...

Jag fattar inte hur Chicago kan vinna Kostym-priset. De kostymer jag har sett har varit ganska gräsliga. Kolla Zeta när hon danasar omkring och sjunger i nån svart grejj. Den är hemsk och får henne att se hemsk ut. Kan inte vara kul...

Då kunde det priset gått till TTT...


Annars var det mycket överaskningar. jag avslutar med Micheal Moores hela tackta:

<blockquote><font class="small">Citat Moore:</font><hr />
Whoa. On behalf of our producers Kathleen Glynn and Michael Donovan from Canada, I'd like to thank the Academy for this. I have invited my fellow documentary nominees on the stage with us, and we would like to — they're here in solidarity with me because we like nonfiction. We like nonfiction and we live in fictitious times. We live in the time where we have fictitious election results that elects a fictitious president. We live in a time where we have a man sending us to war for fictitious reasons. Whether it's the fictition of duct tape or fictition of orange alerts we are against this war, Mr. Bush. Shame on you, Mr. Bush, shame on you. And any time you got the Pope and the Dixie Chicks against you, your time is up. Thank you very much. [/quote]


chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Såhär gick det...

Varför skulle den göra det?
De bedömmer filmer, inte serier.

Jag ser ingen anledning alls till varför de skulle få fler oscars bara för att den tar slut.
Snarare tvärt om.

De här året fick de en oscar för gollum. Det lär de inte få nästa år. Så om inte honmonstret imponerar riktigt ordentligt (och med tanke på hur tidigare liknande saker sett ut (enter, balrog) så lär det inte vara mycket för världen.
De kommer alltså inte få för specialeffekter. Vad ska de få för?

chrull
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Re: Vinnarna och kommentarer

Ljudredigering. Jag vet inte, jag tänkte inte på några snygga ljud-grejjer när jag såg filmen. Om någon kan förklara varför filmen är värd en oscar för det skulle jag vara tacksam...
Jag undrar också alltid över de där flummiga kategorierna. Framför allt undrar jag om någon egentligen är kompetent att skilja på regi, manus och klippning som alla är olika kategorier.

Jag brukar också fråga någon varje år vad fan cinematography egentligen är. Jag tror att jag har fått något år men glömt bort det igen.

/tobias
 
Top