Nekromanti oscar

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Vinnarna och kommentarer

cinematography = kinematografi såklart!
Eller för att prata så man förstår: Foto.

Foto, Klipp, Manus och Regi är kanske ibland svåra att skilja på. Men I hollywood är det lättare. Det är ju det som är "felet" med Hollywood. På många andra platser har Regissören makten över klipp och foto. Men i hollywood kan klippningen ske efter regissören fått sina pengar och han får inte vara med alls och påverka det.

Hitchcock slogs mot det här systemet genom att helt enkelt tvinga fram vissa klipp. finns det bara en tagning från en scen så måste den tagningen användas. den måste dessutom vara så lång som den är om man gör det rätt.

Men i Hollywood så går alltså. Något sådär iaf.

chrull
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Helt rätt...[OT]

Ähh. Du har helt rätt, naturligtvis, jag insåg hur konstigt det lät när jag hade skrivit det, men brydde mig inte om att rätta... Det är måndag, jag har varit vaken med liten magsjuk knodd hela natten, och lackade ur lite... Besviken, kanske?

Visst, bortsett från temat och ursprunget, samt specialeffekterna och lite annat, så är ju inte direkt något med LOTR som ger de stora priserna. Men man kan ju hoppas....
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
hopp?

Men man kan ju hoppas....

Själv hoppas jag på att den inte vinner ett enda pris.
Eftersom filmen knappast lär bli bättre än någon av de två andra.
Och första filmen var bra för att man var så häpen över hur snyggt allt var. Eller, det mesta iaf.
Andra filmen räddades helt av Gollum.

Vad ska rädda trean?

Om sen den tar och kammar hem en massa oscars betyder det bara att resen av filmåret varit dåligt.
Jag ser iaf det som en troligare anledning än att trean blir en så påass mycket bättre film än de andra två...

chrull
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fler spekulationer

"Vad ska rädda trean?"

Om jag får gissa, Minas Tirith och slaget på Pelennors slätt.

Sen, som sagt, så får man inte underskatta det faktum att ståryn inte är klar. Fellowship var ju bara början, och således inte avslutad. Two Towers var ju mittdelen och således varken inledd eller avslutad. Return of the King är sista delen och kommer således inte att vara inledd, utan bara avslutad. Det gör att ur manussynpunkt (och därmed regi- och bästa film-synpunkt) så är filmerna gravt handikappade ur Oscars-juryns synvinkel, och det kommer också att påverka rollbesättningens prestationer. Återstår endast de tekniska kategorierna.

Medan vi ändå spekulerar, jag börjar få en känsla av att piraterna vid Umbar, de Dödas väg och hela den där avstickaren kommer att försvinna till samma plats som Glorfindel, Tom Bombadill, Gamla Skogen och Fylkes härjningar. Och jag har en känsla av att det blir Arwen eller möjligen Elrond själv som dumpar över Narsil/Anduril till Aragorn. Svärdet är ju introducerat, och kommer därför i det Heliga Manusets namn att dyka upp igen, men Elrohir och Elladan är ju vackert utskrivna, Galadriel har redan lämpat över sin gåva och är i vilket fall som helst på fel plats, och Haldir är orchisk kebab.
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: hopp?

...räddades helt av Gollum..
Håller inte med. Gollum var underbar, och mycket välgjord, helt enlig min personliga bild av det kreaturet, men enligt mina kriterier så klarar sig filmen bra även om han inte skulle ha varit med. Jag anser iofs att första filmen var bättre, den andra dock helt sevär, bortsett från vissa idiotiska petitesser, som en humoristisk pajasdvärg och en sköldsurfande alv :gremtongue:....

Vad ska rädda trean?
(betyder ovanstående att du har givit upp på LOTR helt och hållet? :gremsmile:)
Jaa, du. Jag är ingen siare, men jag tror att den kan bli skön att se på med tanke på som vad komma skall: Slaget på Pellenors slätter, slaget om Barad Dur, Honmonstret osv....

Som du kanske märker så är jag inte speciellt kritiskt lagd, jag vill bara ha mig ett par sköna timmar i biostolen. Jag är nyfiken, inte kritisk på förhand.

Personligen tyckte jag om filmerna, det gjorde uppenbarligen INTE du. Jag tyckte om dem för att de är storslagna, vackra och välgjorda, helt som en fantasyinspirerad film med rätt budget kan bli. Att de dessutom är baserade på några av mina favoritböcker är ju inte heller helt fel. Som du sade, de kommer antagligen inte plocka hem en massa priser, det har de inte förtjänat, men LOTR-serien kan bana väg för fler "seriösa" fantasyproduktioner. :gremlaugh:

´nuff said...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Vinnarna och kommentarer

Jag är förvånad över att man lät Moore kritisera Bush i sitt tacktal. Att Holywoods största fest blir ett forum för kritik emot landets ledare hör väl inte till vanligheterna? När blev egentligen en kontroversiell och annorlunda film sist ens nominerad till en Oscar? Hur ofta blir man riktigt överraskad?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Spekulera Mera

<blockquote><font class="small">Citat Guru:</font><hr />
Om jag får gissa, Minas Tirith och slaget på Pelennors slätt.[/quote]
Ehm. Med tanke på hur pinsamt slaget vid helms klyfta var så kommer den i alla fall inte rädda filmen för mig.

<blockquote><font class="small">Citat Guru:</font><hr />
Sen, som sagt, så får man inte underskatta det faktum att ståryn inte är klar. Fellowship var ju bara början, och således inte avslutad. Two Towers var ju mittdelen och således varken inledd eller avslutad. Return of the King är sista delen och kommer således inte att vara inledd, utan bara avslutad. Det gör att ur manussynpunkt (och därmed regi- och bästa film-synpunkt) så är filmerna gravt handikappade ur Oscars-juryns synvinkel, och det kommer också att påverka rollbesättningens prestationer. Återstår endast de tekniska kategorierna.[/quote]

Precis.
Och de kommet inte vinna för Gollum igen...

<blockquote><font class="small">Citat Guru:</font><hr />
Medan vi ändå spekulerar, jag börjar få en känsla av att piraterna vid Umbar, de Dödas väg och hela den där avstickaren kommer att försvinna till samma plats som Glorfindel, Tom Bombadill, Gamla Skogen och Fylkes härjningar. Och jag har en känsla av att det blir Arwen eller möjligen Elrond själv som dumpar över Narsil/Anduril till Aragorn. Svärdet är ju introducerat, och kommer därför i det Heliga Manusets namn att dyka upp igen, men Elrohir och Elladan är ju vackert utskrivna, Galadriel har redan lämpat över sin gåva och är i vilket fall som helst på fel plats, och Haldir är orchisk kebab. [/quote]

Döda vägen-biten hade jag gärna sett med. Men jag gissar på att trean kommer bestå av 1 timme-mordorkrypande, 1 timma arméer och en timme puttenuttigt avslut.
Frågan är hur hemkomsten kommer göras.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: hopp? [edit]

men enligt mina kriterier så klarar sig filmen bra även om han inte skulle ha varit med.
Nja. jag håller inte med.

Ska vi prata om specialeffekterna de vann för så håller jag VERKLIGEN inte med...

jag vill bara ha mig ett par sköna timmar i biostolen. Jag är nyfiken, inte kritisk på förhand.

Vilket inte oscars vill ha.
Jag är kanske kritisk på förhand. Jag är Kritiker, trots allt. Men nu när jag sett 6 timmar av precis samma gäng som kommer leverera mig tre timmar till i december så gissar jag på att vi inte kommer få se snyggare animeringar än Gollum, skådespelandet kommer inte bli bättre och miljöerna kommer inte imponera som de gjorde när vi såg första filmen.

Minas Tirith ser ju förövrigt ut som en oljemålning. Vilken dödar illusionen ganska rejält.

Personligen tyckte jag om filmerna, det gjorde uppenbarligen INTE du. Jag tyckte om dem för att de är storslagna, vackra och välgjorda, helt som en fantasyinspirerad film med rätt budget kan bli. Att de dessutom är baserade på några av mina favoritböcker är ju inte heller helt fel. Som du sade, de kommer antagligen inte plocka hem en massa priser, det har de inte förtjänat, men LOTR-serien kan bana väg för fler "seriösa" fantasyproduktioner

Jag tyckte de var bra underhållning. Men verkligen inte några av de bästa filmerna jag sett. Visst, de är storslagna. Men hur svårt är det att göra storslagna grejjer på 9h?
Hade det INTE varit storslaget hade man ju möglat bort i biostolen ganska snabbt.

Ja, LOTR-serien kan bana väg för mer fantasy på bio. Alltid roligt. MEn det var ju faktiskt mest priserna vi pratade om nu...

chrull
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: hopp?

"Vad ska rädda trean?"

Jag tror att filmerna vinner på att man som tittare kopplar bort alla jämförelser med Tolkiens böcker även om det är svårt. Hade jag sett filmerna innan jag läste böckerna så hade jag gett dem ett högre betyg. Särskilt tvåan innehåller en hel del scener som får alla tolkienläsare att gråta blod. Men trots alla missar så hör ändå filmerna till de bästa fantasyfilmer som någonsin gjorts.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Vinnarna och kommentarer

Jag är förvånad över att man lät Moore kritisera Bush i sitt tacktal. Att Holywoods största fest blir ett forum för kritik emot landets ledare hör väl inte till vanligheterna?
Det skulle väl sett konstigt ut om man skjutit ned honom på scen...

Ärligt talat tror jag inte att man förhandsgranskar tacktalen, så vad kunde man göra?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Vinnarna och kommentarer

När blev egentligen en kontroversiell och annorlunda film sist ens nominerad till en Oscar?

ja du.
Jag vet inte hur dokumentärfilmskategorin brukar se ut.
Men med tanke på att det var en 9-11-film som vann den korta dkumentär-kategorin så anar jag att Bowling for Columbine vann och nominerades för att de inte vågade annat.

Skulle den inte nominerat hade biograferna fullts av dokumentärer om hur oscars bara nominerar icke-kritiska filmer...

Hur ofta blir man riktigt överraskad?
Spirited Away överaskade mig. men å andra sidan visste jag inte ens att den var nominerad...

chrull
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Vinnarna och kommentarer

Ärligt talat tror jag inte att man förhandsgranskar tacktalen, så vad kunde man göra?
Dessutom finns det ganska många 'liberals' bland Hollywood-folket, som antagligen håller med Moore.

Erik
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Tacktal

"Jag är förvånad över att man lät Moore kritisera Bush i sitt tacktal."

Vinnarna får säga vad de vill; det ingår i reglerna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Spekulera Mera

"Ehm. Med tanke på hur pinsamt slaget vid helms klyfta var så kommer den i alla fall inte rädda filmen för mig."

Pinsamt? Det var ju skitfräckt, juh! :gremwink:

Åkej, jag retade mig på den olympiska orchen, och det finns en liten tolkientaliban inom mig som fnissade högt åt Haldirs och gängets uppdykande, men jag tyckte faktiskt om slaget. Det var lagom spännande och maffigt nog för att imponera på mig. Det enda jag egentligen är ledsen för är att Kenneth Branagh inte hade resurserna för ett sådant slag i Henry V, men det är ju ingenting om filmen The Two Towers kan lastas för...

"Och de kommet inte vinna för Gollum igen..."

Knappast troligt, det håller jag med om. Så blir det en effekt-Oscar så tippar jag på att det blir för Pelennor och Minas Tirith.

"Döda vägen-biten hade jag gärna sett med."

Samma här, även om man kan gissa att det hade blivit ännu en klase skrumpna döingar som på Väderklint och Döda Träsken. Det hade kunnat bli högt effekt-Oscars-värde på den, dock, eftersom det hade varit en sak som juryn skulle ha sett faktiskt var effekter.

För det är väl något man kan säga om specialeffekter - för att de ska imponera så ska det synas att det är specialeffekter. Och syns det inte att det inte är specialeffekter så får de inga Oscars, oavsett hur bra de är i övrigt. Ergo: datoranimerade figurer, svävande bilar, vattententakler, vandrande stridsvagnar och maffiga rymdexplosioner vinner Oscars, eftersom man ser att det är det overkliga som gjorts verkligt. Däremot kommer ingen armé i världen vinna en Oscar, eftersom det inte är en specialeffekt att skaffa fram tiotusen statister. Inte ens datoranimerade.

Jag tror faktiskt att Peter Jackson är medveten om problemet. Annars hade han aldrig tryckt på så väldigt i dokumentärerna att arméerna till stor del är datoranimerade.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Spekulera Mera

Åkej, jag retade mig på den olympiska orchen, och det finns en liten tolkientaliban inom mig som fnissade högt åt Haldirs och gängets uppdykande, men jag tyckte faktiskt om slaget. Det var lagom spännande och maffigt nog för att imponera på mig. Det enda jag egentligen är ledsen för är att Kenneth Branagh inte hade resurserna för ett sådant slag i Henry V, men det är ju ingenting om filmen The Two Towers kan lastas för...

Själv retade jag mig på att hela alvförbandet tvingas backa, samtidigt som Aragorn och kamrat hoppar ut och slåss helt ensamma på FEL sida murarna..
Bland annat.
Att liken från orcherna ibland verkade tona bort i bästa quakestil gjorde ju inte saken bättre :gremlaugh:

Jag tror faktiskt att Peter Jackson är medveten om problemet. Annars hade han aldrig tryckt på så väldigt i dokumentärerna att arméerna till stor del är datoranimerade.
Jag tror det mer handlar om att han hoppas få samtal från andra om att köpa programmet de tog fram för det :gremlaugh:

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Vinnarna och kommentarer

Hm.

Dessutom finns det ganska många 'liberals' bland Hollywood-folket, som antagligen håller med Moore.

Hollywood styrs ju av sionster. Eller judar som inte är fullt sionistiska.
Jag skulle inte kalla dem för liberala direkt...

Oscars är väl inget undantag.

chrull
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Håller med dig !

Håller med dig om att Lotr inte kammade hem SÅ mycket. Lite trist med tanke på att de är såpass kvallitativa rakt igenom.
Men som du säger, hoppas på lite bättre nästa år.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Spekulera Mera

"Att liken från orcherna ibland verkade tona bort i bästa quakestil gjorde ju inte saken bättre"

Äh! Tabbar är bra för filmer. Varje regissör med självaktning ska ha minst ett kontinuitetsbrott i filmen! Tacka vet jag när prylarna på Obi-Wans bord hoppar omkring och byter plats, när Mel Gibson iförd cowboystövlar hoppar på en MC, jagar skurkar i lågskor och hoppar av MCn med cowboystövlarna igen, när Han Solo byter skjorta när han är infrusen i karbonit, eller när James Bond åker in i en smal gränd med en bil på högkant på två högerhjul och åker ut ur den på två vänsterhjul. :gremwink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Spekulera Mera

Men alla de där är liksom andra typer av fel.

Och sådana finns det antagligen massor av i lotr-filmerna också...

äh. nu kommer jag inte på vad jag ska skriva

chrull
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Vinnarna och kommentarer

<blockquote><font class="small">Citat chrull:</font><hr />
Hollywood styrs ju av sionster. Eller judar som inte är fullt sionistiska.
Jag skulle inte kalla dem för liberala direkt...

Oscars är väl inget undantag.
[/quote]

Men skådespelarna kan väl tänka lite granna själva får man hoppas... Så de kan ju hålla med även om inte de som styr Hollywood gör det...

/Balderk, på återtåg
 
Top