Orker i moderna svenska rollspel

Skulle säga att det är Gygax kritiker som politiserar

Tack flr intressant och informativt svar! Har du skrivit mer än orkerna i Svärdets sång? Börjar bli mer och mer övertygad om att det inte är ett spel för mig dessvärre.

Jag har skrivit i princip allt i Svärdets sång som inte är regler. (Bittermarken har vår käre moderator skrivit) Det är självklart helt OK att du har egna preferenser :-) Jag studsade bara lite på ditt inledande inlägg eftersom jag uppfattade att du tillskrev mig avsikter och åsikter som jag inte kände igen. Skönt att vi har kunnat hålla en ganska sansad diskussion!

Jag vill ha roligt när jag spelar rollspel, och därför låter jag orcherna i de äventyr jag skriver vara något annat än bara onda. Om orcherna är bara onda finns det bara en sak man kan göra med dem: döda! Om de är ett folk som andra, men ett som lutar mer åt att vara våldsamma och grymma, då kan man fortfarande döda dem om man är sådan, men man kan dessutom tala med dem och förhandla med dem, vilket jag tycker är betydligt mer underhållande både om jag är spelare och spelledare.
Det finns väl inget som utesluter att man förhandlar med folk som är inherent onda, särskilt inte om man är i ett underläge? De kan ju tycka att det är OK att ni betalar tribut så att de lämnar er ifred för tillfället och går och är onda någon annan stans för tillfället? Det är mer att de aldrig kommer att sluta vara ett problem.

Man kan förhandla med demoner också, och där är de ju tveklöst onda till naturen.

Men ens påståendena att orcher var ett substitut för svarta, eller afroamerikaner är ett jäkligt nytt påfund. kring 2020.
Jag har INGA minnen eller erfarenheter av att någon uppfattat det så, eller ens nämnt det innan dess.
Tolkiens liknelse är som bekant med östasiater i stället.

"degraded and repulsive versions of the (to Europeans) least lovely Mongol-types".

Åter här kommer ordet "kodade".
Finns det några direkta påståenden/uttalanden från Tolkien som backar upp detta (Jag vet genuint inte)? Om inte så är vi på samma zon som påståendena om att de är en allogori för afroamerikaner, tolkningar.
Det som är, är hur trollen i The Hobbit pratar - det är tydlig underklassengelska (folk brukar säga Cockney, men jag tror inte att det är formellt korrekt).

Arbitor Ian har en lång och förstklassig utredning om historien för det moderna orch-pratet, fokuserat på WH men med mycket lingvistisk bakgrund och Tolkien-kopplingen.

Det är något som skaver med att ha en intelligent art som alltid är ond. De kan tala, tänka fritt och konstruera samhällen men omöjligen ta till sig av moraliska koncept. Att ghouler, exempelvis, är helt igenom kaotiskt onda är mycket lättare att köpa då de helt saknar själsliv och bara vill äta saker som rör sig.
Tja, demoner fungerar ju på det viset i kristendomen - det var inte obligatoriskt att falla, men nu när de gjort det är de helt körda och automatiskt genomonda. En (men bara en) tolkning hos Tolkien av orcher är som någon sorts mini-demoner.

? De kan ju tycka att det är OK att ni betalar tribut så att de lämnar er ifred för tillfället och går och är onda någon annan stans för tillfället?
Med tanke på att onda orcher ofta presenteras som ofta lata också så är ju det möjlighet att de bara kommer leva på sin tribut och ta det lugnt istället för att göra det jobbiga och röra sig någon annanstans.

Det finns en tradition i mellanöstern och västerlandet, åtminstone sedan zoroastrismen, via judendom, kristendom och islam, att se världen i gott och ont, inom en monoteistisk (eller möjligen dualistisk) världsordning.
Skillnaden mellan monoteism och dualism här är spännande och viktig. Vanligtvis inom monoteismen (särskilt representerat hos Tolkien) är ondskan en frånvaro - eftersom Gud är unik och allsmäktig, kan ingen vara en verklig motkandidat. Därav Tolkiens långa och välkända orch-problem. Men inom dualism - eller inom D&D - där ondska är en övernaturlig aktiv kraft i världen, en substans som kan detekteras, är det oerhört enkelt att föreställa sig ett folk eller ett folkslag som är den dåliga sidans individer och förkämpar. Tolkien-orcher är onda men i slutänden tragiska - orcher i en värld med en aktiv, övernaturlig ondska som konkurrerar på samma spelplan med det goda kan utan problem vara direkt demoniska.

Med tanke på att onda orcher ofta presenteras som ofta lata också så är ju det möjlighet att de bara kommer leva på sin tribut och ta det lugnt istället för att göra det jobbiga och röra sig någon annanstans.
Jag roas av tanken på orcher som är inherent onda men för slöa för riktigt orka ta tag i det om de inte måste. :)

Tja, demoner fungerar ju på det viset i kristendomen - det var inte obligatoriskt att falla, men nu när de gjort det är de helt körda och automatiskt genomonda. En (men bara en) tolkning hos Tolkien av orcher är som någon sorts mini-demoner.
Mjo, men det är något med att demoner inte är varelser av kött och blod som gör att det blir lättare att svälja. Orcher beskrivs oftast som att de lever i stammar eller enkla samhällen och de upplevs således mer som "folk" än vad demoner gör. De är fula och elaka människor. Jag har liksom inga problem med att Cthulhu och hans gäng är onda, exempelvis.
Man kan säkert konstruera rimligt genomonda orcher genom att de är farliga andar som knutits till världsliga kroppar medelst mörk magi, eller något i den stilen. Jag vet att Schwalb har försökt sig på något sådant i sitt senaste spel Shadow of the Weird Wizard, där orcher är människor som drabbats av en förbannelse/sjukdom. Det har jag inga problem med alls.

Eventuellt litet relaterat här är att västerlandet är rätt dåligt på den "ädla ondskan". Det är ondskan med heder och verkliga principer, den ondska där du kan lita på dess ord. Det närmsta jag kommer på är onda riddare i Arthursagorna, som - och det här är viktigt - är minst lika mycket riddare och hedervärda som andra, men som gör dåliga saker. Anledningen är förstås den kristna synen på synd och ondska.

Men på många andra håll i världen är de mycket vanligare: Ravana, eller Karna, eller för den delen skurken i The Mountain Witch, är förstklassigt hedervärda typer som aldrig skulle komma på tanken att bryta sitt ord, men inte ett dyft mindre onda för det.

Så grejen med orcher är inte bara att de är onda, utan att de är onda som också är avskum.

Jag har liksom inga problem med att Cthulhu och hans gäng är onda, exempelvis.
Fast där står det ju bortom allt rimligt tvivel att de inte är metafysiskt onda eller så (möjligen undantaget Nyarlathotep), utan att de bara vill andra saker än vi och att dessa är destruktiva för oss.

Jag roas av tanken på orcher som är inherent onda men för slöa för riktigt orka ta tag i det om de inte måste. :)
Orchen gäspade, fettvalkarna vällde runt honom som en krinolinklänning.
"-Kom hit merä så ja få kutta rej."
Han gestikulerade lojt med en rostig trancherkniv.
"-ää, vafan.. kom å hämta kniven å skär dig själv, jag orkar inte."
Han släppte kniven, sträkte sig mot en helstekt gödgris som han nu, med hela sin fokus försökte svälja hel.
"-Vafan... kom tillbaka hit! Ni skulle ju torteras! Så jävla respektlöst!" Var det sissta de hörde av orchen innan den ryckte på axlarna och begravde ansiktet i en tunna remouladsås.

Last edited:
I Houses of the Blooded har alverna som man spelar tre huvudsakliga hobbyer: intrigera mot varandra, alvisk opera, och att jaga orcher.

När regelboken framskrider blir det alltmer tydligt att dessa "orcher" bara är människor...

Med tanke på att diskussionen har glidit över till att mer i allmänhet beröra orchernas kulturhistoria, och mindre att besvara trådstartarens frågeställning, så kanske den diskussionen borde föras i en ny tråd?

Självklart, men jag antog att diskussionen handlade om hur det låg till, inte hur vissa grupper ansåg att det låg till 🙂
Visst, och de allra flesta (eventuellt alla) Cthulhu-monster innehåller ingen metafysisk ondska. De är bara onda (om de alls är onda) för att de gör saker vi inte gillar.

Jag tror inte att orcherna i svenska rollspel brukar få sin natur förklarade, men i DoD-typfallet är de väl mest bara brutala och anti-sociala typer, inte Tolkien-orcher? Mer gängkriminella?

Back