Här kan du läsa lite mer om vad Brior skrivit:Har du skrivit mer än orkerna i Svärdets sång?
Här kan du läsa lite mer om vad Brior skrivit:Har du skrivit mer än orkerna i Svärdets sång?
Skulle säga att det är Gygax kritiker som politiserar
Tack flr intressant och informativt svar! Har du skrivit mer än orkerna i Svärdets sång? Börjar bli mer och mer övertygad om att det inte är ett spel för mig dessvärre.
Det finns väl inget som utesluter att man förhandlar med folk som är inherent onda, särskilt inte om man är i ett underläge? De kan ju tycka att det är OK att ni betalar tribut så att de lämnar er ifred för tillfället och går och är onda någon annan stans för tillfället? Det är mer att de aldrig kommer att sluta vara ett problem.Jag vill ha roligt när jag spelar rollspel, och därför låter jag orcherna i de äventyr jag skriver vara något annat än bara onda. Om orcherna är bara onda finns det bara en sak man kan göra med dem: döda! Om de är ett folk som andra, men ett som lutar mer åt att vara våldsamma och grymma, då kan man fortfarande döda dem om man är sådan, men man kan dessutom tala med dem och förhandla med dem, vilket jag tycker är betydligt mer underhållande både om jag är spelare och spelledare.
Tolkiens liknelse är som bekant med östasiater i stället.Men ens påståendena att orcher var ett substitut för svarta, eller afroamerikaner är ett jäkligt nytt påfund. kring 2020.
Jag har INGA minnen eller erfarenheter av att någon uppfattat det så, eller ens nämnt det innan dess.
Det som är, är hur trollen i The Hobbit pratar - det är tydlig underklassengelska (folk brukar säga Cockney, men jag tror inte att det är formellt korrekt).Åter här kommer ordet "kodade".
Finns det några direkta påståenden/uttalanden från Tolkien som backar upp detta (Jag vet genuint inte)? Om inte så är vi på samma zon som påståendena om att de är en allogori för afroamerikaner, tolkningar.
Tja, demoner fungerar ju på det viset i kristendomen - det var inte obligatoriskt att falla, men nu när de gjort det är de helt körda och automatiskt genomonda. En (men bara en) tolkning hos Tolkien av orcher är som någon sorts mini-demoner.Det är något som skaver med att ha en intelligent art som alltid är ond. De kan tala, tänka fritt och konstruera samhällen men omöjligen ta till sig av moraliska koncept. Att ghouler, exempelvis, är helt igenom kaotiskt onda är mycket lättare att köpa då de helt saknar själsliv och bara vill äta saker som rör sig.
Med tanke på att onda orcher ofta presenteras som ofta lata också så är ju det möjlighet att de bara kommer leva på sin tribut och ta det lugnt istället för att göra det jobbiga och röra sig någon annanstans.? De kan ju tycka att det är OK att ni betalar tribut så att de lämnar er ifred för tillfället och går och är onda någon annan stans för tillfället?
Skillnaden mellan monoteism och dualism här är spännande och viktig. Vanligtvis inom monoteismen (särskilt representerat hos Tolkien) är ondskan en frånvaro - eftersom Gud är unik och allsmäktig, kan ingen vara en verklig motkandidat. Därav Tolkiens långa och välkända orch-problem. Men inom dualism - eller inom D&D - där ondska är en övernaturlig aktiv kraft i världen, en substans som kan detekteras, är det oerhört enkelt att föreställa sig ett folk eller ett folkslag som är den dåliga sidans individer och förkämpar. Tolkien-orcher är onda men i slutänden tragiska - orcher i en värld med en aktiv, övernaturlig ondska som konkurrerar på samma spelplan med det goda kan utan problem vara direkt demoniska.Det finns en tradition i mellanöstern och västerlandet, åtminstone sedan zoroastrismen, via judendom, kristendom och islam, att se världen i gott och ont, inom en monoteistisk (eller möjligen dualistisk) världsordning.
Jag roas av tanken på orcher som är inherent onda men för slöa för riktigt orka ta tag i det om de inte måste.Med tanke på att onda orcher ofta presenteras som ofta lata också så är ju det möjlighet att de bara kommer leva på sin tribut och ta det lugnt istället för att göra det jobbiga och röra sig någon annanstans.
Mjo, men det är något med att demoner inte är varelser av kött och blod som gör att det blir lättare att svälja. Orcher beskrivs oftast som att de lever i stammar eller enkla samhällen och de upplevs således mer som "folk" än vad demoner gör. De är fula och elaka människor. Jag har liksom inga problem med att Cthulhu och hans gäng är onda, exempelvis.Tja, demoner fungerar ju på det viset i kristendomen - det var inte obligatoriskt att falla, men nu när de gjort det är de helt körda och automatiskt genomonda. En (men bara en) tolkning hos Tolkien av orcher är som någon sorts mini-demoner.
Fast där står det ju bortom allt rimligt tvivel att de inte är metafysiskt onda eller så (möjligen undantaget Nyarlathotep), utan att de bara vill andra saker än vi och att dessa är destruktiva för oss.Jag har liksom inga problem med att Cthulhu och hans gäng är onda, exempelvis.
Orchen gäspade, fettvalkarna vällde runt honom som en krinolinklänning.Jag roas av tanken på orcher som är inherent onda men för slöa för riktigt orka ta tag i det om de inte måste.![]()
Fast detta kan ju folkslag vilja utan att vara onda?utan att de bara vill andra saker än vi och att dessa är destruktiva för oss.
Inte utan att bli kallade onda av oss.Fast detta kan ju folkslag vilja utan att vara onda?
Självklart, men jag antog att diskussionen handlade om hur det låg till, inte hur vissa grupper ansåg att det låg tillInte utan att bli kallade onda av oss.![]()
Visst, och de allra flesta (eventuellt alla) Cthulhu-monster innehåller ingen metafysisk ondska. De är bara onda (om de alls är onda) för att de gör saker vi inte gillar.Självklart, men jag antog att diskussionen handlade om hur det låg till, inte hur vissa grupper ansåg att det låg till![]()