Jo precis. Det är det jag menar, orcherna är inte skapade utan förändrade från något annat.Alltså, har jag missuppfattat detta, men är inte orcher typ Morgoth-torterade alver enligt Silmarillion?
Jo precis. Det är det jag menar, orcherna är inte skapade utan förändrade från något annat.Alltså, har jag missuppfattat detta, men är inte orcher typ Morgoth-torterade alver enligt Silmarillion?
Se DnD-uttalandet som jag citerade tidigare i tråden, som exempel.
Aha, nu fattar jag hur jag skulle betona orden i ditt inlägg!Jo precis. Det är det jag menar, orcherna är inte skapade utan förändrade från något annat.
Och då har vi två radikalt skillda tolkningar i tråden.Nej, "kodade" implicerar att det är undertext snarare än text och inte nödvändigtvis medveten sådan. Och naturligtvis är det en subjektiv tolkningsfråga. Det är tydligt för mig utifrån hur de beskrivs och fr a pratar.
Vargen blev snäll under 70-talet, Björnbussarna är konstant yrkeskriminella och tror sällan de presenteras som direkt snälla mot andra än sina egna.Jag tror även barnlitteratur och -kultur har genomgått en förändring bort från ett svart/vitt-perspektiv när det gäller ondska. Vargen i Bamse och Ankeborgs Björnbusar hamnade på mer detaljerade snäll/stygg-spektrum redan under min uppväxt, tror jag.
Jag förstår inte? Jo, de är alltid onda. Vad jag refererar till är att det är rollspel vi pratar om. Vi hittar på. Att orcher i MM till ADD alltid är LE (den meningen...) är det någon som bara hittat på så klart. MEN de är alltid onda (eller Lawful Evil). Sen kommer inte rollspelspolisen och haffar dig om du som SL väljer att ge dem LG istället men det går emot vad spelet säger.
Cog.
Skrev det inte som ett motsvar till digf, även om forumtrådar kan få det att bli/verka så, utan mer som en fortsatt dialog. Ungefär som om vi suttit i ett rum och diskuterat. Då hade jag flikatr in detta efter digDet är ännu ett argument mot att en art är inneboende "ond", ingen motsättning mot vad jag skrev eller? Vi kan tänka oss att en grupp orker är onda från vår (rollpersonernas) synvinkel, men varför skulle betyda att alla orker alltid måste vara det? Givetvis kan en grupp orker vara (subjektivt) svinhemska och elaka, precis som att en grupp människor kan vara det eller alver eller vad som helst.
Just ja, så Pixies och Neanderthals kan aldrig vara onda? Orcs är ju Chaotic Evil i 5E också, så det låter som att hela trådstarten slåss mot en halmdocka? Var skulle skillnaden vara eller ha uppstått?
Det är detta hen hänvisar till - jag tycker som sagt inte att detta är ett bevis på en aktiv politisk agenda, utan snarare ett företag som försöker nå en större kundkrets utifrån hur de uppfattar sin målgrupp, men det kan vi ju bara spekulera i.Det är en lång tråd och den rör sig snabbt. Kan du peka mig till exakt vilken kommentar du hänvisar till?
DnD-teamet i ett uttalande med rubriken ”Diversity and Dungeons & Dragons”
den 17 juni 2020:
“Throughout the 50-year history of D&D, some of the peoples in the game—orcs and drow being two of the prime examples—have been characterized as monstrous and evil, using descriptions that are painfully reminiscent of how real-world ethnic groups have been and continue to be denigrated. That’s just not right, and it’s not something we believe in.”
Men ens påståendena att orcher var ett substitut för svarta, eller afroamerikaner är ett jäkligt nytt påfund. kring 2020.
Jag har INGA minnen eller erfarenheter av att någon uppfattat det så, eller ens nämnt det innan dess.
Finns Monstrous Manual till ADD. Alltid onda enligt stats. Åter igen, SL kan alltid välja att variera.

Just ja, så Pixies och Neanderthals kan aldrig vara onda? Orcs är ju Chaotic Evil i 5E också, så det låter som att hela trådstarten slåss mot en halmdocka? Var skulle skillnaden vara eller ha uppstått?
Uppenbar hur? (genuin fråga då jag har 0 erfarenhet av shadow run)Nja, det var en ganska uppenbar liknelse för orcherna i Shadowrun (1989).
Jag tror inte någon påstår att de är en referens till svarta amerikaner (det vore ju konstigt iaf i Tolkiens fall). Den enda etnicitet-kodningen jag känner till från Tolkien är den där otrevliga referensen till "mongoliska typer". Annars håller jag med om att det handlar om brittisk underklass. Läs t.ex. dialogen i Cirith Ungol.Och då har vi två radikalt skillda tolkningar i tråden.
En som säger brittisk vit underklass och en som säger afroamerikaner. Väldigt olika tolkningar![]()
Uppenbar hur? (genuin fråga då jag har 0 erfarenhet av shadow run)
Då vi som sagt har konstaterat att tolkiens orcher har tydligt tolkats som väldigt olika, där båda tolkningarna tyckt det var tydligt.
* Does This Remind You of Anything?: Ork civil rights activism of the 2070's bear a distinct resemblance to that of the African American equivalent from a century earlier, though the culture resembles Black culture of the 80s and 90s.
* Fantastic Racism: They get the worst of it. Ork racism is a (rather thinly-veiled) allegory for racism against African-Americans and Latinos in the US. Orks face open discrimination (especially in the CSA) and are stereotyped as lazy, under-educated thugs who are going to outbreed pure humanity and take over the world. Orks tend to live on the lower end of the economic spectrum and amongst themselves.
Mina tankar här: Orcher har haft olika utseende genom åren. Detta i all form av media, men framför allt i rollspel. DnDs tidiga orcher var ex grisliknande. Att orcher blev GRÖNA kom väl med warhammer (och kanske lite vagt tecknade sagan on ringen från 1978, där de hade en lite lätt grönaktig aura). Det finns en lite rolig video om "fejkorcher" där han spelar(?) upprörd över orchernas förändring här
Men ens påståendena att orcher var ett substitut för svarta, eller afroamerikaner är ett jäkligt nytt påfund. kring 2020.
Jag har INGA minnen eller erfarenheter av att någon uppfattat det så, eller ens nämnt det innan dess.
Jag såg det som helt absurdt när de påståendena kom. Jag lär knappast vara ensam om det. Personligen ser jag att ens göra den kopplingen när ingen annan gjort det som det rasistiska. Att jämställa människor med mörk hud med orcher och påstå att orcher var en allogori för svarta VAR det rasistiska i mina ögon då. Hur har man valt att se på det svarta communityt då? Den kopplingen ser jag som en ren "Man hittar som man letar". DVS den person som gjorde den kopplingen hade redan bestämt sig för att kopplingen fanns och började leta "bevis". DVS tolka allt i från att det skulle komma fram till ett förutbestämt svar. Då GÅR det att hitta kopplingar och "bevis" för nästan vilket påstående som helst om man är villig att tolka saker med målet att nå sitt resultat, snarare än för vad de är. När man har så mycket Material att se på som "orcher" hade då (50+ år), så blir det givetvis lättare.
Så i mina ögon HAR inte orcher varit en allegori för svarta (eller absurt nog vad som oftast påstås: afro amerikaner specifikt), men det BLEV det med de påståendena för den del. Denna del är de som VILLE TRO på det.
Jag anser att de som tycker att den kopplingen är korrekt och sann är rasistiska. I bästa fall utan att de själva förstår det.
Orkerna som uttalat politiskt redskap är en modernare tendens. Misstänker Shadowrun körde på’t som en cool twist, och WoW som detsamma samt en möjlighet till bredare content till en väletablerad distinkt fantasyras. Fortfarande inte bra, men inte fullt lika irriterande iaf.
Nej, inte alltid onda. Normalt onda. Statsen i monsterböckerna till D&D är inte "så här de här varelserna alltid" utan "så här är de här varelserna vanligtvis".
Annars skulle t.ex. alla mänskliga köpmän i AD&D vara neutrala, vilket faller på sin gen orimlighet.
View attachment 32146