Orker i moderna svenska rollspel

"Onda orcher" har ju gjorts sedan hedenhös, liksom nazi zombiea, behöver vi mer av dem?
Är det något jag har efterfrågat någonstans, eller något som har med det jag skrivit i den citerade texten att göra? :unsure:

Jag tänker att ändringarna man gjort med orcher handlar mycket om att skapa interaktionsytor. Om orcherna bara ska vara en flodvåg av våldtäkt och mord som sveper över landet så är det rätt ointressant för den sortens fantasyäventyrande. Om man väldigt gärna vill ha orcher som enbart är den grejen så är det lättare att ändra mot ondskeriktningen än att ha en spelbok med orcher som enbart drivs av ondskan och skriva om dem till en mer mångfacetterad kultur. Samma ändring gjordes väl med Drow, för att de blir lite tråkiga att använda om de bara alltid är genetiskt och metafysiskt genomruttna?

@FDelux hur vill du helst interagera med dina onda orcher?

(Det här inte settings eller spelstil jag har någon nostalgisk koppling till eller har spelat så mycket i så funderingarna är uppriktiga, inte retoriska)

Last edited:
Är det något jag har efterfrågat någonstans, eller något som har med det jag skrivit i den citerade texten att göra? :unsure:
Dra i handbromsen nu. Du gjorde en observation, jag gjorde en observation.

Läser Spelarboken till Svärdets sång, och det verkar som att Fria Ligan går all in på de förmänskligande orkerna ala Hasbro och Amazon. I Svärdets sång så är de en ras som historiskt tjänar de andra raserna och alltid förråds, och Dragonbane beskriver också orkerna som en ras som alltid blir huggna i ryggen. Då jag är helt ointresserad av dagspolitiska-orker, har jag följande frågor.

1. I nya Ärans väg har jag förstått att orker spelar en narrativ roll. Är det lätt att exkludera dessa, eller göra om de till klassisk fysisk representation för ondska.

2. Hur är det i Svärdets sång, är det enkelt att göra om orkerna till klassiska orker?

3. Finns det några svenska fantasyrollspel som inte hoppat på nya ”goda ork”-fenomenet?
I just Svärdets Sång ser jag snarare "goda orcher", lånad term och ingen jag norrmalt skulle använda, som fullständigt logiska. SS släpptes väl 2018 och jag antar att det hade jobbats på ett tag då redan....säg 1-2 år... då pratar vi 2016-2017. Att det skulle bli ett rollspel med de illustrationerna stod väl klart i oktober 2016 redan då KS:en för artbooken med Nisses bilder gick i mål och hade det som blev Svärdets Sång som ett strechgoal.

Nu ska jag inte prata för @Brior , men min uppfattning som läsare är att man gick all in på att skapa varelser som skillde sig från det tidigare förväntade. Inga av "raserna" känns klassiska annat än namnet. Där känns det förväntat att Orcherna inte skulle vara som de alltid varit. Hade de skrivits som orcher var i klassisk fantasy, men alla andra varelser vreds om rejält, så hade det bara känts fel.
Detta borde ha varit innan det blev "trendigt" att göra "goda orcher" eller förvandla alla varelser till "star trek aliens"... Bara utseendet som skiljer dem åt ;)
så att just svärdets sång "går all in på de förmänskligande orkerna ala Hasbro och Amazon", är inte att de gör som Hasbro och Amazon...de gjorde det innan. När det skulle vara en lite chokerande/förvånande väg att gå med orcherna (och alla andra varelser). Jag tror inte att om svärdets sång skrivits idag, så hade orcherna varit som de är nu....då hade man hittat på något annat som skulle vara banbrytande för orcherna

Onda orcher är trist. Goda orcher tror jag aldrig jag sett. Orcher med olika motivationer och möjliga konflikter är kul.

De kan fortfarande vara orchiga och bestialiska och kannibalistiska etc.

Och jag håller med TS om att det finns en risk i att man faller in i en Ädle Vilden-stereotyp om man försöker "rädda" orchen.

Tolkiens orcher var ju inte utan djup. De var brutaliserade och utnyttjade och hade även de en berättelseroll som är lite djupare än bara "ondska.".

Back