Nekromanti Ordlista

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Boffra!!!

Har aldrig hört talas om det uttrycket förr... Jag spelar i och för sig inte lajv heller...

/Honken
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Boffra!!!

Hmm alla lajvare jag känner vet nog vad boffra är...

Ordet sägs komma från ljudet som de gamla hederliga liggunderlagsvapnen gör när man dunkar på nån med de...

Boffra används friskt av lajvare i andra ord också:
Boffer - att boffra
Bofferlajv - lajv som mest går ut på att slåss ex: Makatok V
Boffertomte - person som lajvar, men tror att det går ut på att slåss så mycket som möjligt... Lajvarnas kobolder...

chrull
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: *Antecknar*

"Såna som man verkligen aldrig tänker på att man säger..."
Du menar som "onding", "te-tjugi" och frasen "Vad gör ni?" som nästan måste räknas till den absolut vanligaste inom rollspelsvärlden.

- Zire
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: Nja

Men eftersom det finns både halvalver och halvorcher så borde åtminstone de vara raser till människan (alver och orcher alltså).
Förövrigt så skulle det vara ganska kul att se en evolutionsmodell till "fantasy", men hur skulle den se ut egentligen, då alver brukar kunna bli, typ 7000år.

- Zire, spekulerar..
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Boffra!!!

<I>Hmm alla lajvare jag känner vet nog vad boffra är...</I>

Används att rätt många bordsrollspelare också. De som inte gör det kör väl med dunka, charka, pucka*, slamma, choppa eller nåt annat. I mitt gamla T:2000-gäng kallades det "Kneel for Zod!", men det var nog helt lokalt för oss. (-:

* Vanligt uttryck i Sundsvall för ett antal år sen, men hade en <I>helt</I> annan betydelse i Ö-vik, vilket skapade viss förvirring när spelare därifrån möttes...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: ras <-> kultur

"Eller åtminstone lite bekvämt ihopblandat i kapitlet ''Races & Cultures''."

Nope..inte direkt...rasen (i verklighet arten) är t.ex. en människa, kulturen är felicier, dalker...tar man en annan art, så är rasen alv, kulturen skogsalv, frostalv etc...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: pucka*

<I>Någon kul anekdot på lut?</I>

Inte <I>så</I> kul, kanske... men en Sundsvallsspelare satt och berättade om en dungeonbash hans spelgrupp hade haft, och när han sa "och sen kom vi ner i en krypta där vi puckade på några mumier" så såg Ö-viksspelarna plötsligt rätt konstiga ut...

--
Åke
 
Top