Nekromanti Ordlista

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Genrer

Med tanke på vad som har sagts i forumen kan det vara bra att ta upp olika betydelser och tolkningar av genrer som:

Fantasy
High fantasy
Low fantasy
Sword&Sorcery
Dark fantasy
Historisk fantasy

Science fiction
Hard SF
Efter katastrofen
Cyberpunk
Mörk framtid
Techno-fantasy
Space opera

Skräck
Splatter
Psykologisk skräck
Lovecraft (hur många utanför Cthulhu-kretsarna vet något om honom?)
Gotisk skräck

...med mera. Listan blir ganska lång.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Smurf

<I>"Smurf" har använts i ungefär samma betydelse som kobold i de norra delarna av riket.</I>

Jag kommer från norra delarna av riket, men har aldrig hört termen utanför Peyo-sammanhang?

<I>Man kan vara gammal och kobold, men inte gammal och smurf.</I>

Just sånt här jag menar (i annat inlägg) om att det inte finns mycket till gemensam terminologi för flertalet spelare; vi är inte tillräckligt homogena. Många av mina polare använder fortfarande "kobold" i den ursprungliga betydelsen spelande småglin (=smurfar) istf synonymt med powergamers* och skulle tycka att "gammal och kobold" lät som en självmotsägelse.

* a.k.a. munchkins, minimaxare, optare...

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Smurf

"Jag kommer från norra delarna av riket, men har aldrig hört termen utanför Peyo-sammanhang?"

De norra delarna av riket är ju trots allt ganska många, ganska stora och ganska isolerade, så att olika dialektala skillnader dyker upp är ju tämligen naturligt. Jag vet att termen "smurf" användes i Ö-vik, men jag är ganska säker på att den har använts på andra ställen också.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
sand i rymddräkten...

och så då självklart grisodlarfantasy och science-fiction med "sand-i-rymddräkten-känsla"...

annars kan man ju ta med orden:
<UL>
<LI>Episk fantasy
<LI>RPG (Roleplaying game/Rocktet Propelled Grenade/Rape Prevention Glasses)
<LI>Dungeon
<LI>Opta
<LI>Min-maxa
<LI>Powergamer
<LI>Sinkadus
<LI>Multiversum
<LI>Fig (förk. för figur)
<LI>PBM/PBEM
<LI>Snake-eyes
<LI>Grottröj
<LI>Fnord
</UL>

You are victim of the random .sig
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Jo men (OT)

Det bor ju ändå bara nomadiserade stammar med isbarbarer norr om dalälven... Inte konstigt att dom inte kan hålla sig med en "vettig" terminologi då.
:)

/Bjorn
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Mana
Fireball (spelspecifikt, men även spritt till varenda datorrrollspel och även många andra vanliga engelska spel. Dessutom klassisk så det förslår...)
Cybernetik
BRG??? (se där, nu minns jag inte ens vad det heter. Ni vet, 3T6 och %-chanssystemet som är lika gammalt som jag (nästan))
Mutant (spelet, men framför allt företeelsen)
Grotthackande (och dess engelska motsvarighet dungeon crawl)
G. Gygax (klassisk grotthackskonstruktör)

Tja. det kommer säkert flera sedan... ;)

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Smurf och Smurfa

Tja vi brukar i alla fall ibland ( för några år sedan under det ljuva 80 talet ) kalla någon smurf om han/hon hade gjort något löjligt eller uppträde löjligt men sällan eller alldrig under rollspel.. *hmm*
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Svengelska?

Borde man inte också förutom att förklara det svengelska ordet försöka att finna ett enda svenskt ord som i alla fall så gott som betyder samma sak.

/En svensk iller (pratar alltsom oftast till skillnad från blågula tigrar)

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Tolkien ??

...men på senare år har jag också flera gånger hört termen "balroger" användas om pre-Äventyrsspel-generationen av spelare.

Jättelika demoner med flammande piskor? Låter inte som några direkt trevliga individer...

Ridijeck
som nöjer sig med att kalla gamla spelare 'gamla spelare'
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Tolkien ??

Du menar Balrogen, och NEJ de är inte trevliga !! tro mig !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Tolkien ??

Det var väl det han skrev, han svarade ju på Rosen:s inlägg, och då Rosen nämnde Balrog, så ansåg han inte att han behövde nämna det i sitt...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Tolkien ??

Ok !! Dåså !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
What the f...

Det var en hoper genren ( hmm, är det rätt pluralisform?) det. Jag förmodar att nån kan definiera dem eller...?

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Re: What the f...

<I>Det var en hoper genren ( hmm, är det rätt pluralisform?) </I>

"Genrer" kommer nog närmare sanningen.

<I>Jag förmodar att nån kan definiera dem eller...?</I>

Jag kan försöka:

Fantasy
High fantasy: fantasy med många fantastiska inslag av typen magi, underliga monster och varelser och intelligenta folkslag, allsköns väsen och dylikt. Ofta med många typiska standardfantasyinslag.

Low fantasy: Jordnära fantasy som försöker vara någotsånär historiskt korrekt och inte ha alltför mycket fantastiska specialeffekter med.

Sword&Sorcery: Conan-barbaren-fantasy. (Hmmm, här kan säkert någon fylla i lite utförligare)

Dark fantasy: Elak fantasy med en massa ondingar och skräckinslag.

Historisk fantasy: Jag skulle gissa på att det som avses är fantasy som utspelar sig i en äkta historisk miljö (typ medeltidens Europa), men med olika övernaturliga inslag.

Science fiction
Hard SF: jag har aldrig hört termen, men det borde inte vara så svårt att gissa sig till vad det rör sig om. Ganska standardiserad Sci-fi, fullsmockad med genrens alla klyschor (har jag rätt någon?). Alltså science fiction-genrens motsvarighet till high-fantasy.

Efter katastrofen: Några elaka atombomber, ett domedagsvirus, en komet eller vadduvill har utplånat den mäsnkliga civilisationerna, och överlevarna måste nu kämpa för överlevnad i spillrorna av den gamla världen.

Cyberpunk: rebelliska ungdomar med cybernetiska implantat, stora företagskorporationer, ditten och datten.

Mörk framtid: En framtid som kanske inte blev som vi ville att den skulle bli..

Techno-fantasy: Fantasygenrens mer klassiska inslag, blandat med diverse high-tech-prylar.

Space opera: Som hard-SF, bara det att man inte tagit en gnutta hänsyn till vetenskapliga faktum, samt gärna lagt till lite magi och liknande övernaturliga saker.

Skräck

Splatter: Kroppsdelar som flyger...

Psykologisk skräck: Tja, vad som avses här vet jag inte riktigt. men det är kanske inte så svårt att gissa med tanke på namnet... Någon annan får fylla i.

Lovecraft: Skräck som utspelar sig i det universum som skapats av H P Lovecraft och hans efterföljare.

Gotisk skräck: Skräck med gotisk stämning. (Tja, det var väl ett så pass uttömmande svar jag kunde åstadkomma).

Om någon har något att tillägga, eller om jag har fått någonting fullständigt om bakfoten, så är det bara att säga till. jag är den siste som kjommer att låsa in mig på toalletten fram till årsskiftet och gråta över gamla sönderlästa exemplar av någon gammal pretentiös tidskrift med ett obskyrt namn som "TV-tidningen", eller nåt...

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
..uck

Min definition på några ord följer nedan:

<B>Hard SF</B>
Science-fiction (ofta mörk sådan) med (oftast) mycket realistiska teknologiska prylar. Oftast avsaknad av "warpmotorer", "portaler á la Babylon 5" och liknande. Filmer som är hard-sf är till exempel Aliensfilmerna. Rollspel: Traveller och Trinity till exempel.

<B>Sword & Sorcery</B>
Klassisk gladfantasy a la Fritz Leiber. Svärd och svartkonst på svenska.

Det finns ju också lite mer udda varianter: Wierd Fantasy, Postapokalyptisk fantasy, Biopunk (cyberpunk m. mycket bioteknologi), Splatterpunk (cyberpunk med mycket...ja, du gissade rätt: Splatter) och Steampunk (Nej, det har inget med cyberpunk att göra...)

Vad gäller Techno-fantasy så är detta enligt Krille Science-fiction. Allt som fantiseras ihop om framtiden är ju just en fantasi.

Och sedan kan man nog sätta likhetstecken mellan High Fantasy och Episk fantasy, och mellan historisk fantasy och low fantasy/grisodlarfantasy.

You are victim of the random .sig
 
Top