Nekromanti Ordlista

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Tolkien ??

Man tackar för detta !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Re: ..uck

<I>Vad gäller Techno-fantasy så är detta enligt Krille Science-fiction. Allt som fantiseras ihop om framtiden är ju just en fantasi.</I>

Självklart! det är ju inte för inte som man smockar ihop genrerna "fantasy" och "science-fiction" i en enda stor ärkegenre, den fantastiska genren. Men man brukar ändå skilja på fantasy och science-fiction så att det senare är fantastiska berättelser där vetenskap och rationalitet har en överhängande roll.
Innan fantasyn hade fått fotfäste var nästan all fantastisk litteratur, även mycket av det som varken var vetenskapligt eller rationellt, klassat som science-fiction. nuförtiden vet man varken ut eller in.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: *Antecknar*

Har nån sagt "bonka"? Används kanske inte "in character"(Det blir ju en till! Finns det nån bättre svensk variant?), men ändå.

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Re: *Antecknar*

<I>Såna som man verkligen aldrig tänker på att man säger...</I>

Jasså! *sådana* ord? Kanske "slag" passar, som i "slå ett simma-slag". Hmmm, det får mig osökt att tänka på SL AG och FMMSL, vilket också är två ord som man kanske skulle kunna ha med (mest som lite kuriosa än något annat). Ett annat ord som man skulle kunna ha med är "skada".Det är ett ord, vars speciella betydelse i rollspel man sällan tänker på.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Hjältepoäng...

Fummel, då detta har en speciell betydelse i rollspel om än snarlik den verkliga.

Hjälte, då det i en del fall syftar på en RP.

Skurk, som brukar syfta på en ondskefull fiende till RP's
Äventyr
Kampanj
Räckvidd, som i rollspel ofta avser hur långt ett vapen når
Eldavbrottsvärde (i Chronicles)

Kommer nog med några till senare


Så det så!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Boffra!!!

Är det bara folk där jag bor som använder den här termen (vid live-rollspel) om när man har ett hemmagjort (boffer-) vapen och helt enkelt pucklar på sin motståndare utan att ge denne en chans att försvara sig?
Även: Boffer-lajv, ett lajv där latexvapen och liknande inte är tillåtna utan bara hemmagjorda (liggunderlag och silvertejp)
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Nja

Ras förekommer nog flitigt bland kenelägare och folk som har katt eller hund, åtmisntone i det tidigaste fallet.... Även för folk som håller på med hästar skulle jag tro.

Så det så!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: ..uck

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hard SF
Science-fiction (ofta mörk sådan) med (oftast) mycket realistiska teknologiska prylar. [...] Rollspel: Traveller och Trinity till exempel.<p><hr></blockquote><p>
Um... jag vet inte om jag klassar spel med psiförmågor, FTL-rymdskepp och sånt som "hard sf". Det enda spel jag kan komma på på rak arm som är hyggligt hård sf är Blue Planet... en del cyberpunk skulle nog kunna passa också.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Nja

Men i rollspel används ofta ordet "ras" i stället för ordet "art". Dvärgar, alver och orcher är olika *arter*, inte raser. Eventuellt kan man säga att t ex gråalver och skogsalver är olika raser, men i de flesta fall är begreppet "ras" i rollspel inkorrekt.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: ..uck

<B>Trinity</B> är ett av de få spel där man kan välja att spela i någon av flera olika spelstilar. Till exempel: Cyberpunk (NY eller Tokyo på jorden tex), efter katastrofen (Frankrike/europa), hard sci-fi och space opera. Vill man ha lite "gritty" sci-fi á la Jon Corteney Grimwoods bok <B>reMix</B> så är Olympus suverän att placera något liknande i.

You are victim of the random .sig
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: ..uck

"Um... jag vet inte om jag klassar spel med psiförmågor, FTL-rymdskepp och sånt som "hard sf"."

Det beror helt på. Jag ska erkänna att ett rollspel med psi får bra mycket mer jobbigt att kvalificera sig till gruppen hard SF, men det är möjligt. Vad gäller FTL... tja, det är inte så svårt att få en trovärdig teknisk förklaring på hur det fungerar. 2300ADs Stutterwarp lyckas ganska bra, till exempel.

"Det enda spel jag kan komma på på rak arm som är hyggligt hård sf är Blue Planet..."

Albedo RPG och 2300AD är två andra som lyckas rätt bra på att vara hard SF.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
NEJ!

Och sedan kan man nog sätta likhetstecken mellan High Fantasy och Episk fantasy, och mellan historisk fantasy och low fantasy/grisodlarfantasy.

Nej, njet, no, NEJ...
High fantasy är enbart fantasy som innehåller en massa häftiga grejjer... massa magiker, massa hjältar, massa monster och lite sånt..
Men man kan fortfarande spela high fantasy på grisodlar nivå...

Jag har spelat en massa low kampanjer på episka skala..

Så High och episk är INTE samma sak...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Steampunk

...måste ju läggas till och antagligen förklaras..

Steampunk är faktiskt en av mina favorti genrer inom det mesta...

Det bygger åpa tt människan fick tag på avancerad teknologi tidigare än vad vi egentligen fick.... alltså snackar vi datorer på 1920-talet...

Alltså så ska allt se 20tal ut men vara lite modernare...

Det finns en trevlig film att se som är lite steampunk, i alla fall tillräckligt häftig för att alla ska se den... Strebern heter den... gjord av bröderna Cohen (Fargo) om jag inte minns helt fel...

Batman är ett annat exempel..

chrull
 
Top