NYHET ORC-licensen släppt i slutgiltig version

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Just i det fallet så räknas de som ett verk (samlingsvolymen, med sin ISBN och dito).
Så om man följer den tolkning @Oldtimer gör, så skulle det alltså betyda att om bok 2 i serien bygger på, och är licensierad med, SA-licens så skulle denna "infektera" även de andra två, eftersom helheten nu betraktas som "ett verk som bygger på ett SA-licensierat verk".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
(I och för sig: enligt den här texten så räknas inte "collections" som "derivative works" så jag antar att bok 2 i serien inte infekterar de andra. Men då faller också liknelsen med DLL:er och mjukvara – inom programmering skulle jag absolut definiera en mjukvara som bestod av en exe och fyra DLL:er där DLL:erna är skrivna av andra människor som en "collection"… men det kanske bara är jag)

Observera att den texten dock fortfarande inte besvarar frågan huruvida man kan använda olika licenser för olika delar av ett arbete)
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Jag är heller ingen expert på CC och är absolut ingen jurist. Men jag tror att "a work" (ett verk) är hyfsat väldefinierat i sammanhanget.
Folk som är mer insatta som har förklarat det för mig, har jämfört med copy-left av typen GPL. Och där kan du ju inte begränsa dess effekt till en viss DLL i programmet.
Jag tror inte liknelsen med GPL nödvändigtvis håller i det här sammanhanget. Anledningen till att man inte kan begränsa GPL till delar av ett program är för att GPL(v2) använder termen "executable" och explicit inkluderar allt som den beror på:
For an executable work, complete source code means all the source code for all modules it contains, plus any associated interface definition files, plus the scripts used to control compilation and installation of the executable.
"Executable" är ett relativt väldefinierat begrepp inom mjukvara medans "work" som CC-* referrerar till känns mer öppet för tolkning. (Och GPLv3 gör dessutom vad som räknas som derivative work ännu mer explicit för att säkerställa att hela programmet och alla beroenden inkluderas).

Min personliga (och högst lekmannamässiga) tolkning är att om en upphovsperson jobbar på något som delvis bygger på något annat verk som är CC-BY-SA, så kan hen godtyckligt själv definiera vart gränserna mellan olika verk i sitt arbete går och enbart dom verk som bygger på CC-BY-SA-verket behöver licensieras som CC-BY-SA.

Men som sagt, vill man vara säker så får man prata med en jurist.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,362
Det låter som att man kan knåpa ihop en SRD, definiera den som ett fristående "work" och släppa den som BY-SA. Kan inte tänka mig att det skulle leda till trubbel. Plus att det är rollspelsregler vi snackar om här, det värsta som kan hända är att någon snor ens grej och tjänar en rollspelsmiljon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Det låter som att man kan knåpa ihop en SRD, definiera den som ett fristående "work" och släppa den som BY-SA. Kan inte tänka mig att det skulle leda till trubbel. Plus att det är rollspelsregler vi snackar om här, det värsta som kan hända är att någon snor ens grej och tjänar en rollspelsmiljon.
Om du eller jag är den som skapar SRDn absolut.

Jag tror att det vi diskuterar här är ifall t.ex. Paizo skulle göra en SRD och släppa den med BY-SA och du eller jag sedan skulle vilja bygga något som använder sig av den. Så Paizo släpper en Pathfinder SRD med BY-SA, och jag vill släppa Pathfinder-Rotsystem. Kan jag då säga att enbart regelkapitlet i Pathfinder-Rotsystem är släppt via BY-SA för det är det enda kapitel som innehåller regeldelar från SRD, eller blir det automatiskt så att hela Pathfinder-Rotsystem måste släppas med BY-SA?
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
FWIW, efter ytterligare efterforskningar så hittade jag en ganska intressant sida på creativecommons.org som går in i närmare detalj på när något är "derivative work" eller inte och om något kan anses vara en "collection". Det kvarstår ju att tolka den informationen, men det är jag för trött för att göra den här tiden på dygnet...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
WIW, efter ytterligare efterforskningar så hittade jag en ganska intressant sida på creativecommons.org som går in i närmare detalj på när något är "derivative work" eller inte och om något kan anses vara en "collection".
Alltså, creative commons är ju ett annat sätt att presentera upphovsrättslagen (eg. immaterialrätten) och bearbetning (ex. översättning) och kollage är två saker där man kan få upphovsrätt på själva slutprodukten men måste först ha tillstånd från original-upphovsmakaren på materialet man utgick från. I CC:s fall har original-upphovsmakaren redan frånsagt sig den ekonomiska delen av immaterialrätten.

För immaterialrätten handlar om två saker: rätten till sitt eget verk (som man aldrig kan förlora) och rätten att få sälja verket (vilket man tillfälligt eller permanent kan föra över på någon annan).
 
Last edited:
Top