NYHET ORC-licensen släppt i slutgiltig version

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Enligt EN World har nu ORC-licensen släppts, och är helt klar att använda.

Läs mer här:


Jag har inte läst igenom hela ännu, och det jag är mest intresserad av är egentligen inte licensen utan en SRD, vilket jag inte hittar något om. På länken ovan är nog FAQ:n det mest intressanta dokumentet om man vill försöka börja förstå licensen.

/M
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,365
Jag har inte läst igenom hela ännu, och det jag är mest intresserad av är egentligen inte licensen utan en SRD, vilket jag inte hittar något om.
Jag tolkar det lite som att licensen är utformad på ett sätt som gör att de slipper släppa en SRD, eftersom den uttryckligen enbart gäller regler och ingen "lore", bilder osv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Jag fattar inte. Var är reglerna detta gäller?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
Rollspelande advokat går igenom ORC-licensen:

Och har en del kritik mot den:
Too long, didn't watch;
  • Du kommer ge bort väldigt mycket du kanske inte ville ge bort.
  • Du kommer behöva en avdokat som kan förklara vad allting betyder när det kommer till ditt spel.
  • Det finns tillräckligt med gråzoner för att din advokat kommer kunna köpa en lyxjakt om du försöker gå till domstol angående något i ORC:en.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
CC är det jag skulle falla tillbaka på. Eller möjligen en OGL 1.0b som Oldtimer föreslår.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
Sen håller ju advokaten från videorna på med en egen licens - ELF-licensens (inte en akronym), som är tänk att inte kräva en advokat för att kunna användas. Jag håller tummarna för den!
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Det där var ett par riktigt tråkiga filmer. Informativa, men jag orkade inte kolla på hela. Det låter ju som de gjort en licens som är seriöst mycket kassare än OGL. Hur kunde de skjuta sig så i foten??
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
Det där var ett par riktigt tråkiga filmer. Informativa, men jag orkade inte kolla på hela. Det låter ju som de gjort en licens som är seriöst mycket kassare än OGL. Hur kunde de skjuta sig så i foten??
Notera två saker:
1. Den behöver inte vara dålig för First Publisher (till exempel Paizo) som har tid och kraft att skapa en SRD och släppa bara den under ORC.
2. Alla blev jättearga på WotC i början av året och hoppar av upphetsning efter en ny licens.

Så jag är inte säker på att de har skjutit sig i foten.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Kanske 2, men om folk kan bli så arga på WotC ser jag ingen anledning till att de inte skulle fullkomligt slakta Paizo, som ju ser ut som de försöker trumfa Wizards.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,231
Rollspelande advokat går igenom ORC-licensen:

Och har en del kritik mot den:
Kan någon reda ut för mig varför spelföretagen är så pass skeptiska mot att folk gör regler jämfört med setting- och äventyrsmaterial (det här gäller även DoD-licensen och Chaosiums fanpublikationsprogram, och i genomgången av ORC:en ser det ut som att det inte skyddas alls)? Är det för att man vill ha kontroll över reglerna eftersom det är en stomme till intäkterna, medan mer kringmaterial i form av scenarion och settings stöder regelböckerna man tjänar pengarna på?
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag skulle tro det är som man brukar säga att det är reglerna man tjänar pengar på, och allt annat är nödvändigt men inget man har vinst på.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
Kanske 2, men om folk kan bli så arga på WotC ser jag ingen anledning till att de inte skulle fullkomligt slakta Paizo, som ju ser ut som de försöker trumfa Wizards.
För att ingen ännu släppt något under ORC. Wizard försökte ändra något många personer redan förlitat sig på.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
201
2. Alla blev jättearga på WotC i början av året och hoppar av upphetsning efter en ny licens.
Den stora ilskan höll inte i sig särskilt länge dock. Särskilt inte efter att WotC backade, även om jag inte har helt klart för mig vad de backade till. Jag minns att det fanns agitatorer på forumen som uppmanade folk att "stay angry" men det funkar inte riktigt så...

Så eftersom det inte är lika känsloladdat längre behöver en ny licens vara bra, annars duger den inte. Såklart.
 
Top