Nekromanti Operation vad?

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Verkar vara ett ballt projekt i sig. Själv är jag så less på allt som har med WW2 och nazister att göra så det finns inte, men för er Discovery-tittande rollspelare med DVD-boxar om Hitler i bokhyllan verkar det ju soft. Så är det ju alltid kul att folk gör saker!

Däremot ser jag inte så mycket fram emot nördsågningarna ("XXX gör samma sak fast bättre" och "kunde de inte skaffat åtminstone 1 korrekturläsare och inte gjort layouten i word?") och de kompenserande "gör någe bättre själv dårå!" och "jag blir så trött på det här forumet"-inläggen som kommer spamma rollspelsforumet när spelet väl släpps. Isch :gremsmirk:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Måns said:
Om nu spelskaparna läser på wrnu så kan de lätt få för sig att språknörderi är allas vår käpphäst, men personligen har jag lätt överseende med sådant (om det inte når Riotminds värsta lågvattenmärken) och kikar hellre på spelmekanik och estetik. När det gäller det förra kan jag inte uttala mig ifall FR är intressant eller inte men det är åtminstone en oerhört smakfull sida de har! Snygga loggor, snygga färger, snygga typsnitt, snygg layout.

Lite uppmuntrande ord bara. :gremsmile:
What he said.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Arvidos said:
Måns said:
Om nu spelskaparna läser på wrnu så kan de lätt få för sig att språknörderi är allas vår käpphäst, men personligen har jag lätt överseende med sådant (om det inte når Riotminds värsta lågvattenmärken) och kikar hellre på spelmekanik och estetik. När det gäller det förra kan jag inte uttala mig ifall FR är intressant eller inte men det är åtminstone en oerhört smakfull sida de har! Snygga loggor, snygga färger, snygga typsnitt, snygg layout.

Lite uppmuntrande ord bara. smile
What they said.

/Nabu, pyramid! Om än väldigt kort för tillfället.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Även om Berglin har en poäng måste jag säga att den försvagas av det bevismaterial som finns i form av mer eller mindre samtliga engelskspråkiga diskussionsforum. Jag skulle nog säga att de flesta personer saknar "bredd, djup och känsla för nyanser & stilnivåer" även på sitt modersmål.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Tja, är det inte lite det som är poängen med rutan, att även en halvtafflig chavtonåring slår de flesta svenska pretton på fingrarna? De flesta anglofiler jag träffat kan ju inte ens fixa en RP/GA-dialekt hyfsat, liksom.


That said: jag ondgjorde mig över språket i Vrållådan tidigare också, och därtill anser jag mig ha goda skäl. Att skriva ett spel på ett främmande språk är inget man ska ge sig i kast med utan vidare, särskilt inte utan en kapabel korrektör.



/Feliath — zzzzzzz, era jävlar! ZZZZZZZZ, inte ssssssss
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Måns said:
Om nu spelskaparna läser på wrnu så kan de lätt få för sig att språknörderi är allas vår käpphäst, men personligen har jag lätt överseende med sådant (om det inte når Riotminds värsta lågvattenmärken) [...]
Jag tror att poängen som kritikerna vill ha fram är att det där nådde Riotminds lågvattenmärke, fast på engelska.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Pirates vs Ninjas

Pirates vs Ninjas

A exiting nw game abot ninjas and pirates. You can chosee to be either a ninja or a pirate or a monki or a monk or the Mushroom Master of Venus!!

You must fight yor way threw the Castle of Dom. On yor way you will met many, many enemas like robot pandas, skeletors, midget spiders, evil doll humpers and the worst of them all: the Mix Master Ultra Mecha (tm).

Many pages of col weapons and sword and guns and canons and magick. Will you save your broter and the princess before it iss to latte?


"Det här är ett jättebra spel för jag hade kunnat skriva det själv och författaren gör sig inte märkvärdig." - En pajsare

"Det är lite svårläst, men det märks ju att killen vill väl så därför är det ett suveränt spel." - En annan pajsare

"Jag har jobbat me de i flera år och min bror har ritat alla bilder!!1 - Författaren

"Jag är säker på att min son inte skulle slösa bort all sin lediga tid på att konstruera ett dåligt spel. Det är inte så som vi har uppfostrat honom." - Författarens mamma
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Pirates vs Ninjas

Är det inte ett lite väl hårt klimat när ett spel sågas totalt innan någon ens hunnit läsa det? Om jag själv skrivit ett rollspel så hade jag varit jävligt försiktig med att berätta om det för någon på rollspel.nu- om jag inte hade rätt kontakter här- dvs de som pratar högst och hårdast....

Vi skapar väldigt dåliga förutsättningar för kreativitet och inovation...

Egna åsikter om spelet...
Om jag ska säga själv varför jag blev upprymd av bloggen/ hemsidan så har det inget med stavfel eller rätt/fel ord i en mening att göra. Jag tyckte texterna förmedlade att spelskaparna har en vision av vad de vill skapa- vart de vill någonstans... Det fanns ett engagemang som smittade mig. Det tycktes vara mer än en samling mer eller mindre orginella regler, eller en samling av mer eller mindre orginella fantasi-påhitt.

Det här var alltså efter en snabb genomtittning av texten (jag gillade titeln "Can evil be stopped in time for tea?"...)- kanske skulle jag tycka helt annorlunda om jag läste den igen, kanske har jag helt fel, kanske är själva spelet helt oinspirerande....

Men hur spelet är vet vi väl inte än, eller hur?

Sen tycker jag det är märkligt att rollspel- som generellt (och, ja svenska rollspel, absolut...) är sugigt skrivna ska kritiseras utifrån sin text- och inte sina förutsättningar för att skapa ballt spel i spelrummet.

Jag är helt välkommen för en mer litterär diskussion kring rollspelsprodukter- men jag tror inte den diskussionen skulle vara så uppbygglig för svensk rollspelsindustri, inte på kort sikt i alla fall.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Pirates vs Ninjas

NilsH said:
Är det inte ett lite väl hårt klimat när ett spel sågas totalt innan någon ens hunnit läsa det?
Fast i ärlighetens namn är det ju inte spelet i sig (ty det vet vi nästan ingenting om) som varit föremål för kritik så mycket som webbplatsens inte helt korrekta engelska.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Pirates vs Ninjas

Nej, så klart. Det är sant.

Samtidigt så hade jag som spelkonstruktör blivit rätt ledsen över ett inlägg där någon hånar och gör narr av mitt kommande spel.

Sen tänker jag inte att det handlar så mycket om vem som gjort rätt och fel och hit och dit och vad som är webb-plats och vad som handlar om spelet... Det är också en fråga om en generell stämning...

En helt ny konstruktör dyker upp med ett nytt svenskt spel som ska släppas på marknaden och svenska "rollspelseliten" på rollspel.nu svarar genom att.... klanka ner på stavfel, ordval och meningsbyggnad... Det känns bara så jävla... fattigt... Snålt.

Och, ja, ja, ja, jag vet att detta är en meningslös och tråkig diskussion... Ibland kan man bara inte hålla sig borta från "svara"-knappen...

jag tycker med andra ord att hårklyvningen mellan vad som är sågning av spelet och vad som är sågning av webb-platsen är rätt ointressant.. Men visst har du rätt i att de flesta inläggen riktar sig mot webb-platsen...

Ska inte heller säga att jag är världens bästa på att alltid vara positiv och uppmuntrande i mina inlägg... så kanske kastar jag lite sten i glashus...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: Pirates vs Ninjas

NilsH, jag förstår inte ditt inlägg.

Är det inte ett lite väl hårt klimat när ett spel sågas totalt innan någon ens hunnit läsa det? /.../

Vi skapar väldigt dåliga förutsättningar för kreativitet och inovation...
Kom ihåg att folk påpekade det dåliga språket. Språk följer regler och det är bara att svälja att man har dåligt språk (jag är själv inne i en korrekturperiod, så jag får svälja en hel del. :D). Så vad har det med att skapa dåliga förutsättningar för kreativitet och innovation? Det var ett väldigt stort hopp där.

Jag är helt välkommen för en mer litterär diskussion kring rollspelsprodukter- men jag tror inte den diskussionen skulle vara så uppbygglig för svensk rollspelsindustri, inte på kort sikt i alla fall.
Jag tror att svenska rollspelare är bortskämda med bra språk från Äventyrsspels produkter. Dock förtsår jag inte hur du inte kan svälja att folk vill ha ett bra språk i en produkt som de betalar för. Jag undrar dessutom om kritiken varit "hård" om det varit ett gratisprojekt. Själv tycker jag att språket är en del av att ge ett seriöst och genomarbetat intryck.

Sen tycker jag det är märkligt att rollspel- som generellt (och, ja svenska rollspel, absolut...) är sugigt skrivna ska kritiseras utifrån sin text- och inte sina förutsättningar för att skapa ballt spel i spelrummet.
Ingen har sett rollspelet, så hur kan man lyfta fram förutsättningarna för att skapa ett ballt spel? Folk kritiserar det de ser, alltså texten. Jag tycker annars jag har läst god kritik vad gäller det övriga. Eller?

Och så får vi tänka lite på att saker och ting har en tendens att förstoras upp på Rollspel.nu, då det finns en benägenhet att kämpa för sin ståndpunkt. Ta bara den fånigt stora register-kritiken som Mindless games blev utsatt för (om man ser till antal sidor [Fenix-forumet]).

Sedan skulle det kunna vara så att hemsidemakaren inte är haj på engelska men de låter det vara då de sätter mer krut på att boken ska genomgå en språklig korrektur. Vem vet?

/Han som inte har läst på hemsidan
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Pirates vs Ninjas

Såhär tänker jag...:

Kom ihåg att folk påpekade det dåliga språket. Språk följer regler och det är bara att svälja att man har dåligt språk (jag är själv inne i en korrekturperiod, så jag får svälja en hel del. :D). Så vad har det med att skapa dåliga förutsättningar för kreativitet och innovation? Det var ett väldigt stort hopp där.
Alltså visst, skribenterna i tråden väljer att fokusera på språket och hur dåligt det är. Jag tycker det är ett tråkigt val.

Jag är rätt övertygad om att spelskaparna läser den här tråden... hur uppmuntrad blir man av sina rollspels-vänner? Hur kul känns det att skriva ett eget rollspel när man läser sådana reaktioner? Hur mycket "Jobba på, kör hårt grabbar och töser!" är det?


Sen tycker jag att Waliums inlägg är hysteriskt roligt skrivet men jag har svårt för att se det som något annat än en total sågning av hela projektet... Även om det är språket han väljer att göra narr av... Om någon gjort samma sak med ditt Matiné- hade inte du sett det som ett påhopp av grövsta sort?

men visst- folk har full rätt att prata om språket och dess kvaliteter.

Om jag träffar en person och den bara pratar om min fula och groteska näsa- och någon försöker trösta mig med att "hon pratar bara om din näsa- och den är ju faktiskt ful"- så känns det rätt fattigt... Jag har väl andra kvaliteter? Man kan väl välja att fokusera på det som är fint och bra med mig?

Jag tror att svenska rollspelare är bortskämda med bra språk från Äventyrsspels produkter. Dock förtsår jag inte hur du inte kan svälja att folk vill ha ett bra språk i en produkt som de betalar för. Jag undrar dessutom om kritiken varit "hård" om det varit ett gratisprojekt. Själv tycker jag att språket är en del av att ge ett seriöst och genomarbetat intryck.
Text (som texten på hemsidan) är inte bara ordval, stavning och meningsbyggnad. Det finns mängder av rollspelstexter där författarna gnuggat sönder sina blyertspennor för att få till ett korrekt språk- men texten är skittråkig och helt oengagerande (har ett par exempel som jag tänker på...).

Det finns saker mellan raderna också- så klart. I mitt fall tycker jag att hemsidans texter förmedlar en massa häftiga och positiva saker- vilket anknyter till spelets förmåga att skapa ballt spel- hur mycket får spelets (och hemsidans) texter igång mig- hur mycket väcker de lust och engagemang och fantasi. jag tycker att texterna gör dessa saker bättre än många korrekta rollspelstexter som jag läst. Min smak. För mig är dessa kvaliteter viktigare än are eller is... I alla fall om jag ska använda spelet/ texterna för att spela det och inte som en lärobok.

Så min reaktion kan sammanfattas med- "kom igen grabbar- är det inte lite osolidariskt att dra igång motorsågen direkt?"

Och ja, jag tror absolut att den typen av reaktioner avskräcker folk från att våga visa upp sina alster- oavsett om de tänker ta betalt för dem eller ej.


Och så får vi tänka lite på att saker och ting har en tendens att förstoras upp på Rollspel.nu
Yupp!

:gremsmile:

Låt oss inte göra samma misstag...

Jag känner alltså inte så starkt för det här att jag vill lägga mig i skyttegraven....

Kände mest lite ont i magen när jag föreställde mig hur det var att vara rollspelskonstruktör som arbetat med ett spel i tio år och sen läsa Waliums text... oavsett om Walium har rätt eller fel i sina åsikter...

Det var egentligen allt...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: Pirates vs Ninjas

Ok, tack för ditt klargörande inlägg. Nu förstod jag lite bättre hur du tänkte. :gremsmile: Inte så mycket att säga tillbaka, så jag gjorde mest det här inlägget som en bekräftelse.

/Han som kan slänga in att han har fått kommentarer om språket när han lagt upp saker om Matiné, men han har en sådan personlighet att han tar det som konstruktiv kritik och ändrade texten
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Lite uppmuntrande ord bara."

Ja! Under GothCon hade jag förmånen att både få spela och spelleda det eminenta äventyret Arvet på S:t Marys - det var givetvis mitt första möte med Fallen Reich. Även om reglerna inte helt och hållet var min gebit så verkade de funktionsdugliga. Stämning och spelvärlden var istället vad jag gick igång ordentligt på, och de verkar också vara spelets största styrka!

Jolly good!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: Pirates vs Ninjas

NilsH said:
Samtidigt så hade jag som spelkonstruktör blivit rätt ledsen över ett inlägg där någon hånar och gör narr av mitt kommande spel.

[...]

En helt ny konstruktör dyker upp med ett nytt svenskt spel som ska släppas på marknaden och svenska "rollspelseliten" på rollspel.nu svarar genom att.... klanka ner på stavfel, ordval och meningsbyggnad... Det känns bara så jävla... fattigt... Snålt.
När någon sågar ett spel jag har skrivit (och jag har inte fått direkt översvallande recensioner av Terone och Haragada, även om det kanske inte är egentliga sågningar heller) tänker jag inte "vad elaka de är, nu får jag ont i magen, att de inte tänker på att jag har lagt ned så mycket jobb på det här, de borde vara snällare". Nej, jag tänker snarare "oj, synd att de inte gillar spelet, undrar vad jag hade kunnat göra bättre, eller om det bara handlar om olika smak". Det beror på att jag är en rationell individ som inte helt styrs av mina känslor. Ett sådant beteende tycker jag att man kan kräva av vuxna människor. Tyvärr har debatterna på forumet upprepade gånger visat att så icke är fallet.

Sedan vill jag å det bestämdaste hävda att språkbehandlig visst är viktigt i rollspel. Indiespel som lever på sina innovativa regler kan kanske klara sig undan med tråkiga eller halvkasst skriven text, om det ändå framgår hur reglerna fungerar, men tradspel måste förmedla en cool värld full av coola idéer, och det gör man genom inspirerande text. Är idéerna bra men värdelöst presenterade är de betydligt svårare att använda. Det är därför jag blir så avtänd i det här fallet.

För övrigt är det lite märkligt att den enda bild som presenteras på hemsidan är en tekopp. Designen är ju snygg, men det hade varit intressant att se vilken stil som kommer att användas på illustrationerna.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Pirates vs Ninjas

Måns said:
Jag snackade men kompis som spelade det på Gothcon, men det var mest friform då. Jag tror att det är okultism och nazister, men är inte säker.
Jag spelade scenariot på GC och iaf rollformuläret andades trad-rollspel, med massor av färdigheter, exvis.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Även om Berglin har en poäng måste jag säga att den försvagas av det bevismaterial som finns i form av mer eller mindre samtliga engelskspråkiga diskussionsforum. Jag skulle nog säga att de flesta personer saknar "bredd, djup och känsla för nyanser & stilnivåer" även på sitt modersmål.
Medhåll. Jag gick i amerikansk skola som tonåring på 1970-talet och hamnade i det bisarra läget att jag skrev bättre engelska än många av mina klasskamrater. Detta säger en del om språkkunskaperna bland infödingar i gemen därborta, och om skolsystemet.

Surgubben Robert Heinlein skrev i sina memoarer och skillanden på fan-brev från tonåringar i USA och Kanada. Den sistnämnda gruppen känntecknades av god stavning och meningsbyggnad, till skillnad från den förstnämnda.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Pirates vs Ninjas

Ja, tekoppen är rolig :gremsmile:

Visst har du en god poäng i det du säger.

Nils
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Mekanurg said:
Även om Berglin har en poäng måste jag säga att den försvagas av det bevismaterial som finns i form av mer eller mindre samtliga engelskspråkiga diskussionsforum. Jag skulle nog säga att de flesta personer saknar "bredd, djup och känsla för nyanser & stilnivåer" även på sitt modersmål.
Medhåll. Jag gick i amerikansk skola som tonåring på 1970-talet och hamnade i det bisarra läget att jag skrev bättre engelska än många av mina klasskamrater. Detta säger en del om språkkunskaperna bland infödingar i gemen därborta, och om skolsystemet.

Surgubben Robert Heinlein skrev i sina memoarer och skillanden på fan-brev från tonåringar i USA och Kanada. Den sistnämnda gruppen känntecknades av god stavning och meningsbyggnad, till skillnad från den förstnämnda.
I de "Guilds" som till stor del består av engelsmän och liknande som jag varit med i i de MMOs som jag spelat/spelar så har jag hamnat i den situationen att jag blivit rådfrågad om stavning och meningsstruktur.
Så ja, jag kan inte annat än ge medhåll jag med.
 
Top