Nekromanti Operation vad?

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag har spelat, spellett och skrivit lite Fallen så jag kan lämna lite rapporter.

Lite förvånad att ingen kommenterat över hemsidan tidigare, den har legat uppe sedan förra GothCon. Men för de som oroade sig för språket så kan jag lugna med att de har skaffat sig en amerikansk redaktör och en språkforskare som ser över språket (om jag minns rätt). Designen på det jag sett är också snygg, det var lite roligt att se hur Fallen-gänget (eller Ghetto som de heter som lag) märkte mot slutet av GothCon att folk tog hem deras reklamaffisher. Med tanke på hur många bland konstruktörerna som jobbar med reklam så blir det nog en väldigt snygg produkt.

Både Marco och Måns har rätt i sina omdömmen, det har "trad" inslag men är samtidigt väldigt enkelt att släppa systemet till och från. Det är även optat för att kunna använda flera karaktärer och miljön är trevlig för mer frifromiga inslag. Tanken känns rätt mycket som att reglerna inte ska behöva vara i vägen, men finns där som stöd.
I grunden känns det som ett rollspel för min generation av rollspelare, dvs 60 och 70-talister som fortsatt spela och lite lagom utveklat en lat spelstil.

Miljön är pastichbritter som slåss mot okulta tyskar. Det är mer mysrys än skräck. Man ser inte monstren ofta, men de anas.
Och den är också anpassad för snabb action.

Det som fick mig att falla för det när vi spelade det första gången var framförallt miljön och framslagningen. De har ett grymt kul sätt att skapa karaktärer! De fick min fru (som är familjens riktiga regelskeptiker) att nappa och uppskatta systemet, vilket ju är en bonus.

Sedan är jag också förtjust i det överdrivna brittiska och det är alltid kul att ha tyskar som skurkar. Och det var huvudanledningen till att jag ville skriva ett GothConscenario till det. Det var lätt att hitta en plott och resten flöt av sig självt. Jag skissar t.o.m på en annat Fallenscenario till nästa år.

Och Arvet ska upp på rollspelsbaren.se (och Fallens hemsida) snart, jag ska bara dona lite med det som kom till sent innan konventet. En rolig extra detalj är att scenariot är skrivet med tanke på att funka med eget framslagna karaktärer och överlever man så hakar scenariot som kommer med spelet på där Arvet slutar. Ser själv fram emot att få spela det scenariot snart.

-Gunnar (som tänker köpa Fallen så fort det kommer, jag har försökt få tag i framslagningsspelplanen sedan första gången jag såg den)
 
Top