Omröstning - hur känner du inför ankor i rollspel?

Hur känner du inför ankor i rollspel?

  • Bottenlöst hat. Utrotning är det enda rätta!

    Votes: 7 4.8%
  • Ogillande. Jag ser helst att ankor inte förekommer i spelvärlden.

    Votes: 23 15.9%
  • Jag har inga särskilda känslor i någon riktning.

    Votes: 32 22.1%
  • Gillande. Jag skulle kunna tänka mig att ha en anka som rollfigur.

    Votes: 43 29.7%
  • Obegränsad kärlek. Det behövs fler kvackande hjältar i rollspel!

    Votes: 40 27.6%

  • Total voters
    145

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
We can quack if we want to
We can leave your friends behind
'Cause your friends don't quack
And if they don't quack
Well, they're no friends of mine
Vilket påminner mig om en anklåt:

Can you quack
Can you quack like a duck when you…


…vid närmare tillfälle så ska jag nog inte citera den låten. Ni får hitta den själva.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Ytterligare 17 röster har trillat in under dagen. Ankförespråkarna fortsätter att vara i majoritet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Lite evidens från världen utanför ekokommaren då:

De bilder och material vi har presenterat som har involverat ankor har fått i särklass mest spridning. När vi visade upp bilden som jag har en del av på min profilbild fick den internationell spridning och enorm uppskattning.

Du får gärna lägga fram egna konkreta och faktabaserade belägg kring varför din tes ät mer riktig.
Jag tror det kan ha göra med att kopparhavets hjältar är mer ankorienterat (bara det att det är så havsorinterat)? Samt att just ankbilderna är särledes snygga.

Min evidens är att jag aldrig träffat någon som tycker ankor verkar fräckt att spel till DoD.

Det som talar emot mig är att jag länge var av uppfattningen att folk spelade rollspel någorlunda seriöst. Men när jag nu lyssnar på actual play poddradio så är det mycket buskis och pruttfnissspelande, så då kanske det ändå är fler som spelar på ett ankkompatibelt sätt än jag trott.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Spelar det någon roll om det här forumet har en överrepresentation av hipstersankor och F!-väljare? Man skulle kunna säga att forumet är en ankdamm (pun intended) och så får vi leva med det.

Om vi zoomar ut lite, så tycker jag att man också kan fundera på varför Kalle Anka är så populär. Disney måste ha gjort något väldigt rätt. Kvack!
Kalla Anka är väl populärt bland åttaåringar?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Jag tror det kan ha göra med att kopparhavets hjältar är mer ankorienterat (bara det att det är så havsorinterat)? Samt att just ankbilderna är särledes snygga.
Tack :) kan inte annat än hålla med och ta åt oss :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag tror det kan ha göra med att kopparhavets hjältar är mer ankorienterat (bara det att det är så havsorinterat)? Samt att just ankbilderna är särledes snygga.
Tack. Det var ett designmål.

Min evidens är att jag aldrig träffat någon som tycker ankor verkar fräckt att spel till DoD.
Vilket med all tydlighet överbevisats vid det här laget :)

Det som talar emot mig är att jag länge var av uppfattningen att folk spelade rollspel någorlunda seriöst. Men när jag nu lyssnar på actual play poddradio så är det mycket buskis och pruttfnissspelande, så då kanske det ändå är fler som spelar på ett ankkompatibelt sätt än jag trott.
Det tycks finnas en ovana att anse att allt man inte gillar eller förstår är "buskis". Intressant, man som vanligt helt fel. Naturligvis kan ankor vara på allvar
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
... när jag nu lyssnar på actual play ...
Precis som när det gäller forumet tänker jag att actual play inte är representativt för rollspelare i stort. Min bild av det hela - den som är mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel - är att merparten av all actual play lägger stor vikt vid att presentera något tilltalande för lyssnaren. Det kan till exempel handla om dramatiska händelseförlopp eller dråplig humor. Annat som jag upplever som vanligt vid spelbordet - regelfunderingar, ganska poänglösa sidospår och liknande - skalas gärna bort, sannolikt för att det inte skulle vara underhållande för merparten av lyssnarna. På så vis blir actual play och "vanligt" rollspelande två närliggande men ändå olika saker.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Tack. Det var ett designmål.



Vilket med all tydlighet överbevisats vid det här laget :)



Det tycks finnas en ovana att anse att allt man inte gillar eller förstår är "buskis". Intressant, man som vanligt helt fel. Naturligvis kan ankor vara på allvar
Att spela ankor i DoD är som att spela en fräck mördarpingvin till mutant. Gick väl bra på det glada 70-talet, om man är nio år gammal, eller om man spelar nån extremt retro-version.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Precis som när det gäller forumet tänker jag att actual play inte är representativt för rollspelare i stort. Min bild av det hela - den som är mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel - är att merparten av all actual play lägger stor vikt vid att presentera något tilltalande för lyssnaren. Det kan till exempel handla om dramatiska händelseförlopp eller dråplig humor. Annat som jag upplever som vanligt vid spelbordet - regelfunderingar, ganska poänglösa sidospår och liknande - skalas gärna bort, sannolikt för att det inte skulle vara underhållande för merparten av lyssnarna. På så vis blir actual play och "vanligt" rollspelande två närliggande men ändå olika saker.
Jag tror du har rätt. Tror även det kan finnas ett element av att man tycker det är lite pinsamt att spela på ett seriöst sätt med micken på och sessionen strömmandes ut i etern. Och att man därför tar lite avstånd ifrån det med att flamsa runt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Att spela ankor i DoD är som att spela en fräck mördarpingvin till mutant. Gick väl bra på det glada 70-talet, om man är nio år gammal, eller om man spelar nån extremt retro-version.
Det måste verkligen vara en extrem retroversion eftersom Mutant gavs ut först 1984. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Tror även det kan finnas ett element av att man tycker det är lite pinsamt att spela på ett seriöst sätt...
Fast allt är verkligen inte trams. Det finns även AP-poddar som är superseriösa. De skräckserier som @Robert Jonsson gör till exempel. Min poäng är alltså att actual play bjuder in till ett i viss mån annorlunda - låt oss kalla det lyssnarvänligt - sätt att spela rollspel, inte att actual play behöver vara just tramsigt.
 
Top