Omröstning - hur känner du inför ankor i rollspel?

Hur känner du inför ankor i rollspel?

  • Bottenlöst hat. Utrotning är det enda rätta!

    Votes: 7 4.8%
  • Ogillande. Jag ser helst att ankor inte förekommer i spelvärlden.

    Votes: 23 15.9%
  • Jag har inga särskilda känslor i någon riktning.

    Votes: 32 22.1%
  • Gillande. Jag skulle kunna tänka mig att ha en anka som rollfigur.

    Votes: 43 29.7%
  • Obegränsad kärlek. Det behövs fler kvackande hjältar i rollspel!

    Votes: 40 27.6%

  • Total voters
    145

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Varför är en anka barnsligare/tramsigare än något annat i DoD , varför är en antropomorf anka löjligare än en flygande magisk panter from beyond the stars . Nu säger jag inte att karkioner är barnsliga jag bara undrar varför ankan skulle vara barnsligare än tex en karkion.

Spelar man ankan på seriöst sätt och inte gör Kalle anka av det hela så vad är problemet ?
Dem där pantrarna ger jag inte mycket för heller.

Men du har på riktigt svårt att se varför en antropomorf anka är barnsligare än en orch?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dem där pantrarna ger jag inte mycket för heller.

Men du har på riktigt svårt att se varför en antropomorf anka är barnsligare än en orch?
Ja om ankan spelas på ett seriöst sätt har jag nog det. Som sagt så länge man inte blandar in massa prepubertal infantil humor och gör det hela till Kalle Anka så ser jag inte problemet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Ja om ankan spelas på ett seriöst sätt har jag nog det. Som sagt så länge man inte blandar in massa prepubertal infantil humor och gör det hela till Kalle Anka så ser jag inte problemet.
Du undviker frågan så låt mig förtydliga den. Alla annat lika har du då verkligen svårt att se varför en antropomorf anka är barnsligare än en orch?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du undviker frågan så låt mig förtydliga den. Alla annat lika har du då verkligen svårt att se varför en antropomorf anka är barnsligare än en orch?
Jag har ju svarat dig JA , jag vet inte hur jag kan vara tydligare än så . Skall jag sätta ut stora varningstrianglar och neonljus kring mitt svar och hyra in en blåsorkester som spelar en fanfar ?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Det handlar förstås om flera saker.

Argumenten att orcher och magi också är orealistiska är ganska dumma. Tycker ingentdera är orealistiskt i ett alternativt universum. Hur ankor eller strutsar ska kunna prata med sina näbbar och leva som vilken annan humanoid som helst har jag dock svårt att begripa.

Men du har en poäng i att papegojor kan kraxa fram några ord.

Och ja, kentaurer är ganska B dem också.
Nja, som sagt personligen tycker jag att det är lite svårare att köpa exempelvis magi än ankor. Just frågan hur humanoida ankor kan leva bland människor kan ju också förklaras med att det är ett alternativt universum 🙂

Jag är helt med på att vissa saker, må det vara magi, ankor, orcher, kentaurer etc. kan bryta inlevelsen för folk. Men det är ju väldigt individuellt vad som sabbar inlevelsen, det är ju inte självklart att det som känns för orealistiskt för den ena känns det för den andra. Och känner du att ankor är för orealistiska för dig respekterar jag det till hundra procent! 👍 Det är mer det här om att ankor skulle vara för åttaåringar, att det är Kalle Anka eller att de som spelar ankor bara vill tramsa som jag ställer mig en aning frågande till.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag personligen skiter i om något är realistiskt eller inte, snarare är frågan om något är logiskt sett till spelvärldens egna förutsättningar. Det finns garanterat och helt uppenbart spel där ankor är både logiska och rimliga men framför allt att de bidrar med något som gör spelet mer intressant. Sen att jag personligen inte är speciellt intresserad av spel med ankor eller liknande då jag föredrar fantasy med stort fokus på människor och där andra intelligenta varelser är mer mystiska och kanske inte ens existerar, det är helt enkelt en fråga om subjektiva åsikter och smak.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Det här är något jag tjatat om många gånger, men det problem jag haft med ankor har varit hur de avbildas. I de flesta illustrationer i spelet har de sett ut som serietidningsankor ur en Disney-serie.

Jämför med vargmän. På bilderna i böckerna ser de ut såhär:

eller såhär:


Men om de sett ut såhär:

eller såhär:

då hade det varit mycket svårare att ta dem på allvar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
En kanske lite intressantare fråga är vad som krävs för att låta vår fantasi omfamna orealistiska företeelser och fantastik? För det kan kan den helt utan tvekan, och jag gissar att större delen av världens alla normies tycker att orcher är precis lite fåniga som ankor. Det har inte något att göra med orcherna ser farligare och otäckare ut, utan för att i vår tolkning så är det en vuxen spelledare som låtsas att hen är en orch. Kanske med tillgjord röst. Det är så sjukt jävla töntigt. På riktigt. Men det är kul. Det är därför de pissing contents inom rollspelsvärlden för mig ter sig så helt orimliga. Det är som att tävla om vem i Manowar som har bäst frisyr. Man är så fel ute på så många plan till att börja med, så själva sakfrågan drunknar i alla dessa helt orimliga förutsättningar som skulle göra diskussion möjlig.

Istället ska vi ju bejaka att vi ägnar oss åt en fånig hobby, att vi på allvar kan diskutera ankkrigare, orchernas ekonomi, svärd på ryggen och allt vad det nu kan vara. Att plötsligt sätta fingret på en enskild företeelse och säga "den här, den här grejen är töntig och orealistisk och barnslig, men allt annat är coolt, intressant och vuxet" är för mig mer främmande än vad en talande anka med en yxa i handen någonsin kan bli.

:)

Ps. Sedan kan man såklart hävda att just den här företeelsen funkar inte för mig. Jag tycker exempelvis att det blir rätt fånigt när det ska bli vuxet, edgy och seriöst. Jag kan inte ta rollspel på allvar på det viset, så en del spel och spelstilar går bort för mig. Inte för att de är dåliga spel eller dåligt skrivna, utan för att de inte funkar. På samma sätt kan naturligvis spel som upplevs som barnsliga gå bort, och vissa företeelser kan gå över gränsen.

Men jag pratar aldrig om de där spelen. Jag pratar aldrig om hur larvigt jag tycker det är med grimdark elände och tunga teman. För jag har inget alls att tillföra i den diskussionen. Jag skulle bara sabba. Det skulle vara som att titta på en fotbollsmatch och säga "vuxna människor som jagar en boll, är det nått att se?" om och om igen. Ja, uppenbarligen är det något att se. För en del. Men inte för alla.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag saknar följande svarsalternativ:

Ankor ska finnas, men enbart i Drakar och Demoner. Skälen är två: dels för att det finns spelare som älskar ankor som rollpersoner, dels för att det finns spelare som hatar ankor som rollpersoner.

;)
Och i Mörk Borg! (se ovan) ;)

Ps. Och naturligvis Runequest. Och Mutant.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Kanske en idé för en ny scenariotävling! Skriv ett scenario till ett spel som nu inte har ankor (ex. Western, Kult, Neotech, Eon, Noir, Ur varselklotet, Skômt etc.) där ankor har en framträdande roll. Den som lyckas bäst med att skriva ett spännande scenario där ankorna känns som en naturlig del i händelserna vinner! :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Mer seriöst så är det här, i mina ögon, ett uppenbart exempel på när ankor absolut verkligen inte funkar.
Jag tycker DUKK BÖRG är lite roligt, men väldigt väldigt långt från vad vi diskuterar här. Känns mer Toon GrimDark än Drakar och Demoners äventyrsfantasy.

Som sagt var - Ankor är bara trams om du gör dem till trams. Ta dem på allvar, annars får du ta ett seriöst snack med Marius Storfot....
 
Top