Omröstning - hur känner du inför ankor i rollspel?

Hur känner du inför ankor i rollspel?

  • Bottenlöst hat. Utrotning är det enda rätta!

    Votes: 7 4.8%
  • Ogillande. Jag ser helst att ankor inte förekommer i spelvärlden.

    Votes: 23 15.9%
  • Jag har inga särskilda känslor i någon riktning.

    Votes: 32 22.1%
  • Gillande. Jag skulle kunna tänka mig att ha en anka som rollfigur.

    Votes: 43 29.7%
  • Obegränsad kärlek. Det behövs fler kvackande hjältar i rollspel!

    Votes: 40 27.6%

  • Total voters
    145

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Är som att ha en poll här om huruvida F! är Sverige bästa parti någonsin, och från det dra slutsatsen att dem kommer få en överväldigande majoritet nästa val.

Det här forumet är en ekokammare som nog knappast är särskilt representativt för rollspelare överlag.
Min fråga är skulle du säga samma sak om majoriteten var emot ankor? Jag är själv mot ankor i spel, men jag ser ju en trend att de flesta gillar folkslag som är lite lustigare. Jag tror snarare att det är vi som är anti som är minoritet i rollspelsvärlden även om det tar emot att säga.

Nu är ju detta ren spekulation från min sida och kanske är det som du säger att vi skulle få ett annat utfall på ett annat forum. Hundra röster är dock ganska många röster på ett forum där folk sällan drar jämnt i sina åsikter även om de klarar av att diskutera olika frågor trots sina olikheter. Upplever inte att detta forum är en ekokammare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Mina tankar:

1. Jag gillar inte ankor i mina spelvärldar.
2. Jag har inga problem med att andra gillar ankor i sina spelvärldar.
3. Jag tycker det är lite konstigt att ankor som kom från RQ har blivit så synonyma med DoD.
4. Om någon vill spela en anka i en eventuell DoD-kampanj med mig som spelledare så får de det.
5. Om någon vill spela anka i en eventuell WFRP-kampanj med mig som spelledare så får de inte det.
6. Jag kommer inte att riva ur sidan med anka som folkslag i Ligans DoD, utan bara förstrött bläddra förbi den i jakt på skadan för ett bredsvärd.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Som egen preferens i spel: bottenlöst hat.

Inför andras spelande: obegränsad kärlek.

You do you. Men försök inte prångla på mig ankorna. ;)

Dock måste jag säga att jag känner ungefär likadant kring alver, dvärgar, etc. Fantasyraser är inte min kopp te.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
... knappast är särskilt representativt för rollspelare överlag.
Jag håller med om att WRNU knappast är särskilt representativt för rollspelare över lag. Jag är till exempel hyfsat säker på att forumet har en överrepresentation av:

- Vita
- Medelålders
- Män
- Spelledare
- Spelmakare
- Folk som spelar små och smala rollspel

Däremot kan jag inte se att någon här har dragit överdrivet långtgående slutsatser baserat på omröstningen om ankor. Själv skrev jag till exempel: "Omröstningen antyder också att ligan gör rätt som har med ankor i den nya utgåvan av DoD." Det är knappast jämförbart med att säga att ett visst parti kommer att få en överväldigande majoritet i nästa val.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
- Vita
- Medelålders
- Män

Jag tror knappast att forumet är unikt i att ha en överrepresentation av dessa utan det är nog hela rollspelsscenen som har en överrepresentation av dessa.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag känner mig själv, så ett bredare svar på hur jag ser på ankors vara eller inte vara.

Som spelare skulle jag aldrig spela anka.

Jag skulle aldrig nämna ankor bland folkslagen som finns att spela när jag spelleder ett rollspel, skulle dock en spelare veta om att ankor finns och vilja spela en så skulle jag gå med på det. Vem är jag att förstöra hens nöje?

Jag skulle aktivt söka mig bort från spel som har ankor som både spelare och spelledare, är det dock så att gruppen vill spela ett spel som har med sig ankor och någon vill spela ankor så se mitt andra stycke. Vem är jag att förstöra hens nöje?

För mig finns dock inget intresse av ankor och jag tycker inte de tillför något till spel. Snarare finns en risk att jag zoomar ut ur spelet. Här ska jag dock säga att jag fungerar som @entomophobiac då jag har svårt för fantasy folkslag överlag.... undantaget leshys och ödlefolk... och just de sista två kan jag inte riktigt förklara varför jag tycker är hel OK, till och med älskvärda, när jag har så svårt för övriga folkslag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Är som att ha en poll här om huruvida F! är Sverige bästa parti någonsin, och från det dra slutsatsen att dem kommer få en överväldigande majoritet nästa val.

Det här forumet är en ekokammare som nog knappast är särskilt representativt för rollspelare överlag.
Lite evidens från världen utanför ekokommaren då:

De bilder och material vi har presenterat som har involverat ankor har fått i särklass mest spridning. När vi visade upp bilden som jag har en del av på min profilbild fick den internationell spridning och enorm uppskattning.

Du får gärna lägga fram egna konkreta och faktabaserade belägg kring varför din tes ät mer riktig.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Spelar det någon roll om det här forumet har en överrepresentation av hipstersankor och F!-väljare? Man skulle kunna säga att forumet är en ankdamm (pun intended) och så får vi leva med det.

Om vi zoomar ut lite, så tycker jag att man också kan fundera på varför Kalle Anka är så populär. Disney måste ha gjort något väldigt rätt. Kvack!
 
Top