Lukas;n131348 said:Jag skulle vilja se ett spel som handlar om att spela brevbärare i en cyberpunks setting.
"Arbetslöshet - The RPG"?
Lukas;n131348 said:Jag skulle vilja se ett spel som handlar om att spela brevbärare i en cyberpunks setting.
Måns;n131429 said:Dark Angel RPG?
Swedish Chef;n131442 said:Exakt Brevbäraryrket är vital del av Cyberpunken
PAX;n131451 said:Återstår då att se om Neotech kommer ha med arketypen Informationbärare som spelbar rollperson.
Måns;n131183 said:Jag tycker fortfarande att kriget mellan Anonymous och IS är så cyberpunk det kan bli, samt att US Army använder iPhone-appar i sin krigsföring. Så jag tror att vi redan är där. Vi har bara inte riktigt fattat det än:
- Donald Trump som president(kandidat).
- Augmented reality finns redan.
- Vi är online 24/7.
- De fattiga blir fattigare och de rika blir rikare.
- Subkulturer ploppar upp precis överallt.
- Storstäderna är sjukt stora.
- Storebror ser dig.
- Etc!
Detta måste jag utmana. Grejen är att uppdraget "bära information" är så djupt grundat i det för-digitala samhället. Johnny Mnemonic etc har alla kommits på för att någon inte riktigt kunde föreställa sig att all information finns på nätet. Jag vet att den normala ursäkten är att "det är superkänslig info" - men hur är det säkrare att ha en kopia, i ett långsamt köttpaket som är betydligt enklare att hitta och stoppa, än tungt krypterad data, utspridd över multipla kanaler och dold i kontroll-flöden istället för trafikflöden.Swedish Chef;n131442 said:Exakt Brevbäraryrket är vital del av Cyberpunken
Paal;n131245 said:Utan att ha så bra koll på innehållet så skriker NAMNET Neotech väldigt mycket 80/90-tals cyberpunk.
Det du beskriver låter för övrigt mycket som Eclipse Phase (minus mänsklighetens diaspora ut i solsystemet efter AI-kriget).
Mundo;n131055 said:Men jag vill köpa ett par Slasher-klor med modulerna för att ha citat från Filmerna Slasher 1-12!
ripperdoc;n131610 said:Vi kan titta på Slasher-klor för den som fundar högsta nivån på crowdfundern(Obs, vi betalar inte operationen, det får man göra själv hemma... https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/35/de/72/35de72349d37d499278dd264c7433fc3.jpg )
ripperdoc;n131608 said:Detta måste jag utmana. Grejen är att uppdraget "bära information" är så djupt grundat i det för-digitala samhället. Johnny Mnemonic etc har alla kommits på för att någon inte riktigt kunde föreställa sig att all information finns på nätet. Jag vet att den normala ursäkten är att "det är superkänslig info" - men hur är det säkrare att ha en kopia, i ett långsamt köttpaket som är betydligt enklare att hitta och stoppa, än tungt krypterad data, utspridd över multipla kanaler och dold i kontroll-flöden istället för trafikflöden.
Med det sagt, ett spel som Neotech innehåller även kurirer (ett av startkontrakten!) men det är framförallt för att supersnabbt leverera fysiska grejer - det som är det allra svåraste att skicka digitalt. Ja, man kan 3D-scanna och printa men då är det en låg-komplexitet, låg-värdesprodukt.
Och ja, det finns darknets, både i form av djupare lager på nätet, och i form av gamla halv-analoga återanvänd koppar, mesh-nät och drönarkurirer, så det är inte uteslutet med informationsbärare.
Men, jag ville mest illustrera skillnaden mellan klassisk cyberpunk och neopunk, där "mannen med holodisken" tillhör det klassiska, och anon-hackern som gömmer dolda meddelanden i hackade virtuella reklamtavlor tillhör Neopunken.