Nekromanti Om Ymir på något sätt missat det...

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har verkligen inte missat det! Men det är värt att påpeka att den här 80-talsnostalgiska stilen det här spelet kör, klassisk cyberpunk, verkligen inte är vad vi eftersträvat med Neotech.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ymir;n130991 said:
Men det är värt att påpeka att den här 80-talsnostalgiska stilen det här spelet kör, klassisk cyberpunk, verkligen inte är vad vi eftersträvat med Neotech.
Nej, det är ju mer Rotsystems nisch =)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Ymir;n130991 said:
Jag har verkligen inte missat det! Men det är värt att påpeka att den här 80-talsnostalgiska stilen det här spelet kör, klassisk cyberpunk, verkligen inte är vad vi eftersträvat med Neotech.
Men jag vill köpa ett par Slasher-klor med modulerna för att ha citat från Filmerna Slasher 1-12!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Alltså, vad är "Fräscht" och vad är retro nuförtiden när det gäller Cyberpunk?

Informationskriget och utforskningen om vad post- och transhumanism är kan ju knappast ha blivit förpassat till retro, medans blippande modem och Zaibatsu-fetishism definitivt är det.

Men i övrigt?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tycker fortfarande att kriget mellan Anonymous och IS är så cyberpunk det kan bli, samt att US Army använder iPhone-appar i sin krigsföring. Så jag tror att vi redan är där. Vi har bara inte riktigt fattat det än:

- Donald Trump som president(kandidat).
- Augmented reality finns redan.
- Vi är online 24/7.
- De fattiga blir fattigare och de rika blir rikare.
- Subkulturer ploppar upp precis överallt.
- Storstäderna är sjukt stora.
- Storebror ser dig.
- Etc!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Ymir;n130991 said:
Jag har verkligen inte missat det! Men det är värt att påpeka att den här 80-talsnostalgiska stilen det här spelet kör, klassisk cyberpunk, verkligen inte är vad vi eftersträvat med Neotech.
80-tal??!? Videon skriker ju 90-tal/00-tal - Deus Ex, Ghost in the Shell, Fifth Element
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Måns;n131183 said:
Jag tycker fortfarande att kriget mellan Anonymous och IS är så cyberpunk det kan bli, samt att US Army använder iPhone-appar i sin krigsföring. Så jag tror att vi redan är där. Vi har bara inte riktigt fattat det än:

- Donald Trump som president(kandidat).
- Augmented reality finns redan.
- Vi är online 24/7.
- De fattiga blir fattigare och de rika blir rikare.
- Subkulturer ploppar upp precis överallt.
- Storstäderna är sjukt stora.
- Storebror ser dig.
- Etc!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För att förtydliga; Neotechs premiss är alltså att cyberpunk i sig är retro, eftersom många av dess centrala konflikter tillhör en föråldrad framtidsvision. Med detta inte sagt att det kommer finnas massor av element av cyberpunk i nya Neotech för de som letar efter det, men huvudstämningen i spelet är snarare något vi valt att kalla neopunk. Teman vi fokuserar på där är tex övervakningssamhället, teknologisk singularitet, augmented reality, global uppvärmning och miljökollaps, social media, globalisering, multikulti, företag vs stater, klassklyftor, assymetrisk krigföring, religioners och ideologiers roll 2070, transhumanism. Men det av spelets teman som känns mest avvikande från traditionell cyberpunk är onekligen det folk redan påpekat i tråden flera gånger; social media. Om D&D går ut på att döda monster så går Neotech ut på att jaga likes på renren.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Varför kalla det neopunk när termen post-cyberpunk redan finns och beskriver det du beskriver här?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Utan att ha så bra koll på innehållet så skriker NAMNET Neotech väldigt mycket 80/90-tals cyberpunk.

Det du beskriver låter för övrigt mycket som Eclipse Phase (minus mänsklighetens diaspora ut i solsystemet efter AI-kriget).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
"Post-cyberpunk" var fanimej en skittråkig term.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Vimes;n131345 said:
"Post-cyberpunk" var fanimej en skittråkig term.

Jag skulle vilja se ett spel som handlar om att spela brevbärare i en cyberpunks setting.
 
Top