Nekromanti Om Ymir på något sätt missat det...

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Måns;n131429 said:
Dark Angel RPG?
Så sammanfattningsvis, man kan vara Post-cyberpunk brevbärare och det leder till att man är superbadass och i ett feministiskt narrativ? ????

Budbärare är ju vad man använder för de viktiga grejerna pga hackers.

För fucks sake, till och med Johnny Memonic är en brevbärare.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Swedish Chef;n131442 said:
Exakt Brevbäraryrket är vital del av Cyberpunken

Man skulle ju nästan kunna tro att jag inte tänkte igenom mitt skämt innan jag sa det :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Fan. Desto mer jag tänker på det har ni alla rätt. Brevbärare ÄR allt-i-allo yrket i Cyberpunk. Det är sci fi versionen av frilansare!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Återstår då att se om Neotech kommer ha med arketypen Informationbärare som spelbar rollperson.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Also, Chevette Washington i Virtual Light. Cykelbud. Och, Y.T. i Snowcrash, skatekurir.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
PAX;n131451 said:
Återstår då att se om Neotech kommer ha med arketypen Informationbärare som spelbar rollperson.
Det borde väl ändå vara DEN ENDA arketypen?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Måns;n131183 said:
Jag tycker fortfarande att kriget mellan Anonymous och IS är så cyberpunk det kan bli, samt att US Army använder iPhone-appar i sin krigsföring. Så jag tror att vi redan är där. Vi har bara inte riktigt fattat det än:

- Donald Trump som president(kandidat).
- Augmented reality finns redan.
- Vi är online 24/7.
- De fattiga blir fattigare och de rika blir rikare.
- Subkulturer ploppar upp precis överallt.
- Storstäderna är sjukt stora.
- Storebror ser dig.
- Etc!
Detta är nya Neotech spot on. Men det är IMHO inte direkt klassisk cyberpunk, särskilt inte när man kryddar med hur nätet faktiskt blivit, drönare och en förflyttning från västvärlden till resten av världen.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Swedish Chef;n131442 said:
Exakt Brevbäraryrket är vital del av Cyberpunken
Detta måste jag utmana. Grejen är att uppdraget "bära information" är så djupt grundat i det för-digitala samhället. Johnny Mnemonic etc har alla kommits på för att någon inte riktigt kunde föreställa sig att all information finns på nätet. Jag vet att den normala ursäkten är att "det är superkänslig info" - men hur är det säkrare att ha en kopia, i ett långsamt köttpaket som är betydligt enklare att hitta och stoppa, än tungt krypterad data, utspridd över multipla kanaler och dold i kontroll-flöden istället för trafikflöden.

Med det sagt, ett spel som Neotech innehåller även kurirer (ett av startkontrakten!) men det är framförallt för att supersnabbt leverera fysiska grejer - det som är det allra svåraste att skicka digitalt. Ja, man kan 3D-scanna och printa men då är det en låg-komplexitet, låg-värdesprodukt.

Och ja, det finns darknets, både i form av djupare lager på nätet, och i form av gamla halv-analoga återanvänd koppar, mesh-nät och drönarkurirer, så det är inte uteslutet med informationsbärare.

Men, jag ville mest illustrera skillnaden mellan klassisk cyberpunk och neopunk, där "mannen med holodisken" tillhör det klassiska, och anon-hackern som gömmer dolda meddelanden i hackade virtuella reklamtavlor tillhör Neopunken.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Paal;n131245 said:
Utan att ha så bra koll på innehållet så skriker NAMNET Neotech väldigt mycket 80/90-tals cyberpunk.

Det du beskriver låter för övrigt mycket som Eclipse Phase (minus mänsklighetens diaspora ut i solsystemet efter AI-kriget).
Du har rätt, Neotech är rotat i det gamla. Men vi har en legacy att bära upp också :) Vi kommer dock använda en variant av Neotech-namnet för att signalera det nya.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
ripperdoc;n131608 said:
Detta måste jag utmana. Grejen är att uppdraget "bära information" är så djupt grundat i det för-digitala samhället. Johnny Mnemonic etc har alla kommits på för att någon inte riktigt kunde föreställa sig att all information finns på nätet. Jag vet att den normala ursäkten är att "det är superkänslig info" - men hur är det säkrare att ha en kopia, i ett långsamt köttpaket som är betydligt enklare att hitta och stoppa, än tungt krypterad data, utspridd över multipla kanaler och dold i kontroll-flöden istället för trafikflöden.

Med det sagt, ett spel som Neotech innehåller även kurirer (ett av startkontrakten!) men det är framförallt för att supersnabbt leverera fysiska grejer - det som är det allra svåraste att skicka digitalt. Ja, man kan 3D-scanna och printa men då är det en låg-komplexitet, låg-värdesprodukt.

Och ja, det finns darknets, både i form av djupare lager på nätet, och i form av gamla halv-analoga återanvänd koppar, mesh-nät och drönarkurirer, så det är inte uteslutet med informationsbärare.

Men, jag ville mest illustrera skillnaden mellan klassisk cyberpunk och neopunk, där "mannen med holodisken" tillhör det klassiska, och anon-hackern som gömmer dolda meddelanden i hackade virtuella reklamtavlor tillhör Neopunken.
Jag kommenterade ju mest från ovan hur Cyberpunksgenren traditionellt funkat. Det du skriver låter fett och jag är sjukt sugen på nya Neotech, som känns som ett spel jag vill ha... Så upp med crowdfundingen nu tack =)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
En sak jag skulle vilja påpeka om den där trailern i trådens startmeddelande. Det var en teaser trailer som CD Project Red (CDPR hädanefter) släppte för snart 3 år som en... vad ska jag kalla det... ett material för att locka investerare, spel tilverkare, och annat sådant industri grejs, snarare än att faktiskt locka spelare (även om vi flockades till den ändå... jag är en regelbunden hängare och postare på CP2077 forumet sedan en kort tid efter trailern släpptes. Forumets huvud moderator är väldigt... pony-benägen... när han sätter stop för folk när de går över gränsen i sina forums-meddelanden XD ).

Det är inte heller säkert att vad vi ser i teaser trailern på något sätt faktiskt representerar vad vi kommer se i spelet. Och samma grej gäller igentligen med allt material vi har sätt från CP2077 hit in tills också, art och sådant (och även det är väldigt begränsat i mängd). Så just nu är det ingen som faktiskt vet vilken typ av stil som CP2077 kommer ha... bland annat för att spelet utspelar sig många årtionden efter rollspelen (v1 var år 2012, v2 var år 2020, v3 som kom ut 2005 utspelar sig under år 2030)... så det är väldigt svårt att veta hur CP2077 kommer faktiskt se ut. Det roliga med att de valt att kalla det för "CyberPunk 2077", är att 2077 är ett rätt viktigt år för sci-fi som helhet, och många använder det. Så rätt mycket ska händer under det året i många sci-fi grejer... det jag mest tänker på här är att det neuklära kriget i Fallout spel-serien startar, och slutar, under en 2 timmars period, den 23 Oktober 2077.

Det kommer också ta en rätt bra tid till innan vi ser någonting alls från Cyberpunk 2077 (kanske till och med år... till oss fansens förtret, vi trode ju att det var nära när trailern kom ut för 3 år sedan XD )... för att när CDPR släppte teasern så hade de inte ens igentligen börjat arbeta med CP2077 än, mer än smågöran, snacket runt det, startat upp det... och så klart ha face-to-face kontakt med Mike Pondsmith, skaparen av CyberPunk rollspelet. Tydligen flyger de ut honom till Polen lite då och då numera för att hålla koll på hur det går. Mike Pondsmith har sagt att han tyckte att CDPR är det enda spelföretaget i dagsläget som skulle kunna skapa ett dator spel som är baserat på hans rollspel, det enda företaget som skulle kunna göra hans rollspel rättvisa (eller hur man nu än säger det). Vilket han grundar på CDPR's arbete med The Witcher spelen.

I alla fall... CDPR hade sagt att de inte skulle börja helt arbete med CP2077 fullt förrän efter de var helt klara med The Witcher 3... och det har inre varit förrän nu under sen sommar, till tidig höst som det kommit ut information om att de nu faktiskt börjat arbeta mer/fullt med CP2077... så... det spelet, CyberPunk 2077, kommer antagligen inte komma ut förrän om absolut tidigast 3 år... men skulle inte vara förvånad om det tar 5 år (deras tidigare spel har kommit ut med 4 års intervaller... så eftersom The Witcher 3 kom ut 2015, så ser det ut för mig som att CP2077 borde komma 2019). Och vi kommer kanske ha tur om vi kommer få någon information om det under det kommande året eller två... det är min gissning i alla fall.

Så ja... det är fortfarande oerhört svårt att veta exakt vad CyberPunk 2077 kommer vara för spel (de har sagt att de ska göra ett "riktigt rollspel", utefter vad orginalspelet är ju, men vi får se om det faktiskt blir så eller inte... varit många diskutioner på forumet om det), och hur spelet kommer se ut... 80-talig, 90-talig... eller någon typ av blanding eller något.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Tycker mig ha hört nån stans att CD Project Red inte hade tänkt göra Cyberpunk 2077 direkt retro-cyberpunkigt.
 
Top