Nekromanti Om Thalamur, Consaber och Portaler

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Om man nu ör med de vanliga reglerna ja. Annars finns det ju en husregel som har avstånds ökning med 30 extra per ökning. Så dvs ökningen från föregånde är 30.

En ökning +30m = 60m
Två ökningar +60m=120m
Tre ökningar +90m=210m
Fyra ökningar +120m=330m
osv..

Nu vet jag inte om detta har nån som helst beydelse men men...
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Tja... nu finns det väl inga regler för hur husregler ska vara... men är det inte lättare med dubbling? (som jag har för mig det var då jag såg regeln). Dvs du dubblar avståndet för varje ökning i stället för att lägga till 30 meter och har 30 meter som bas (ett filament). Dvs 30, 60, 120, 240 osv...

/ZaiToh
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Vem skulle ta risken?

Ok, du räknar med att använda filament för att få ner svårigheten så lågt... jo, då är chansen minimal. Men om det händer? Total utplåning av magikern. Då får man ju tvinga någon till det isåfall. Det finns kanske nån som är villig till ett sådant försök för sitt land, eller för sitt liv.

Snacka om att leka med krafter här. Även om det här är i linje med regelverket (ja, det följer ju alla regler i M&M) så borde väl alla inblandade greppa att det handlar om ett kryphål? Det är väl inte meningen att man ska kunna hantera så här ämlans mycket kraft?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Måste bara tillägga att en sådan här portal är omöjlig för en magiker att lära sig då en magiker maximalt kan lära sig besvärjelser/ritualer för PSY + Besvärjelse/Ritual i magnitud, dock funkar ju improvisering.
 

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
Re: Vem skulle ta risken?

Det är väl inte meningen att man ska kunna hantera så här ämlans mycket kraft?
Jag skulle köra med att ingen kan hålla så många filament utan att slitas sönder av dom magiska enerigerna..


Dessutom skulle ritualen ta väldigt lång tid att nerteckna i en bok och skulle inte gå att genomföras.


magnituden för ritualen borde ligga nånstans strax över 5000?
det inebär att man ska skriva ner den på lite mer än 5000 sidor. sedan skall nån läsa upp allt som står det.
Och snälla nån, ingen kan läsa 5000 sidor utan minsta felsägning. och minsta felsägning=ritualen tar en halvtimme till.

Men nu är det svåra. ingen kan skriva ner fem tusen sidor för hand utan att skriva fel någon gång.
och om det står fel i ritualbeskrivningen och om man håller ett par tusen kongelat av ataxatropi och kronotropi(okontrolerad disipation)?? tjaa, jag skulle säga att om man råkar stå i an-thalamur så försvinner nog staden från tidsintervallet.



Elvis nya husregel, Antal filament totalt man kan hålla i sig på samma gång= PSY/2 + besvärjelse eller ritual beroende på vad man gör(både alstrade och kongelat)

-elvis tycker inte om ritualer med tusentals kongelat.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Man kan skriva ner ritualen, men då uppstår de problem som Svart_ohyra nämner längre ner i denna tråd.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Ja, det verkar ju rimligt att det skulle krävas en svårighetsökning om 5000 tärningar för att få upp avståndet till 15 mil vilket nog är det absolut minsta avståndet som är praktiskt i sammanhanget.

För att få lite konkret designdata att jobba med tog jag ner M&M och tittade på effekterna. Jag tänker mig att den improviserade besvärjelsen för en portal skulle se ut så här:

Först och enskilt: ta reda på platsens sanna namn
2 filament semotropi, 2 besvärjelse väva Identifiera

Sedan till själva huvudbesvärjelsen:
1 filament kronotropi, 5050 besvärjelse väva en fet och lång Portal

För att göra alla slag enkla så använder vi 3 kongelat semotropi och 5049 kongelat kronotropi för varje portal. Summa: 5052*2 = 10 104 kongelat. Och 2*4*Ob1t6 för att väva två portaler.

Portalen är numera provisorisk varför vi ser till att två pålitliga personer kastar portalen på var sin sida, speciellt någon pålitlig på den thalaskiska sidan som kan bryta den om den faller i fel händer. Det blir ett spännande äventyr för rollpersonerna att försöka övertyga denna personen att bryta portalen - eller kanske SL kan bestämma att protalen förstörs om skaparen blir dödad.

Om man skriver in de nya siffrorna i excelarket med de tidigare uträkningarna får man att kostnaden för ett portalpar blir ungefär 9 miljoner silver, förutsatt att vi får lite rabatt (50%) om vi köper 10000 kongelat. :gremwink:

Om vi får ner krigets längd från 4 till 1 år på det här viset har vi fortfarande förlorat hela 3 761 529 silvermynt givet att en soldat kostar 1 silvermynt per 20 dagar osv. Whoops! :gremwink:

Förmodligen skulle det alltså inte löna sig att använda portaler på det här viset i krigsföring. I alla fall inte om det inte rör sig om väldigt långa krig.

Men i civilt bruk däremot, mellan säg Qatada och An-Thalamur eller Calnia och Turina har jag en känsla efter alla beräkningar att det nog trots allt skulle löna sig givet att portalerna får stå kvar i några decennier eller sekler. Tillägas bör dock att man i så fall vill ha permanenta portaler vilket, om jag har förstått effekten Permanenta på sidan 120 i M&M, inte skulle kosta sådär jättemycket extra då den effekten inte behöver avståndsförändras. Beskrivningen är emellertid inte direkt glasklar så min tolkning skulle kunna vara felaktig.

Trots den enorma kostnaden på nästan 10 miljoner silvermynt för endast 15 mil så är det förmodligen bara en fråga om att inga tillräckligt mäktiga visionärer har insett fördelarna med snabba kommunikationer för handel än. Eller, vem vet - har melorierna redan portaler mellan sina öar? :gremwink:

Jag bifogar en uppdaterad version av excelarket då det hade smugit sig in en mindre bugg i en av formlerna som jag just upptäckte.

Vi får väl se om jag sätter mig ner och räknar på de civila vinsterna i detalj någon gång i framtiden. Det är ju rätt mycket roligare än att plugga. :gremwink:
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Portaler vs belägringar

Jag har även jag till stor del missat den tidigare debatten men jag håller med dig om att ett briljant och ganska billigt sätt att använda portaler är just för att ta sig in förbi murar och andra försvarsanordningar. Jag tror till och med att vi kan räkna med att Rakhori och dylika krigsorganisationer med tillgång till magi använder sig av metoden till och från, om reglerna och världen är konsekventa.

Knepet är som sagt att få in magikern och kongelaten innanför murarna i krigstid.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Kryphål

Snacka om att leka med krafter här. Även om det här är i linje med regelverket (ja, det följer ju alla regler i M&M) så borde väl alla inblandade greppa att det handlar om ett kryphål? Det är väl inte meningen att man ska kunna hantera så här ämlans mycket kraft?
Som diskussionen har visat så lönar det ju sig faktiskt inte i slutändan att göra ett sådant portalpar som har föreslagits. Mer av tur än skicklighet från Neogames sida, misstänker jag *ler* Men i vilket fall är det precis sådant här som tilltalar mig med EONs system - det tenderar att hålla för granskning och om något är möjligt enligt reglerna så är det också möjligt i världen. Grejen är som sagt att det inte finns något skäl för thalaskerna att genomföra det i verkligheten då det inte lönar sig. Alltså har de inte gjort det.

Huruvida det är meningen att någon ska hantera så här mycket kraft får man nog fråga gudarna om. Daak säger säkert nej. Xinu kanske inte bangar? - Någon måste ju "öppna vägen" så att säga och det är ju inte helt enkelt att förutsäga vilka bieffekterna av 5000 filament av en primärkraft som släpps lösa i världen samtidigt skulle få! :gremtongue: :gremgrin:

Så nej, ett kryphål tycker jag inte att det handlar om, bara en aspekt av en komplex värld och ett komplext regelsystem som inte har undersökts särskilt noggrant av Neogames själva ännu. Vilken tur att de har oss som gör det åt dem! :gremwink:
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Vem skulle ta risken?

Chansen är inte minimal att fumla, den går inte ens mot noll - den ÄR noll.

Sedan om man vill införa husregler än hit än dit för att lösa problemen eller som SL helt enkelt konstatera att det inte skulle gå är en sak. Pratar vi officiella regler ska det vara rätt. Punkt.

Jag delar i grund ditt synsätt i att magikern minst sagt ska riskera att fetdö. Dock är det krig och i krig dör man och helt omöjligt är det inte att hitta självmordskandidater - varken i vår eller Mundanas värld.

/ZaiToh
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Det går faktiskt att få okontrollerad dissipation

Om man på något sätt skulle få smärta, förslagsvis med välriktad pil i valfri kroppsdel
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Om ritualers magnitud

Men det fina i kråksången är juh att magnituden är densamma - det är det antal filament som avgör själva effekternas magnitud, det vill säga Portal [1], Identifiera [2], Avstånd [2] och Permanenta [3], som avgör den totala magnituden, precis som i besvärjelser. Det är därför ordinarie 'Skapa portal' har Magnitud 8, trots att ritualen använder nio filament.

-Hjalle, och för övrigt så skiter jag i formelminne. :gremsmirk:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
"om jag har förstått effekten Permanenta på sidan 120 i M&M, inte skulle kosta sådär jättemycket extra då den effekten inte behöver avståndsförändras"

Tyvärr så tycks inte detta stämma, om jag citerar ur designdata (å, vad jag avgudar sådana) för ritualen 'Skapa portal':

ur M&M sid. 135 said:
Väva effekten 'Permanenta' (för effektera 'Identifiera' och 'Portal' med tre filament (med extra räckvidd till 120 meter) på fyra timmar (Ob3T6+Ob3T6-Ob3T6=Ob3T6).
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Det går faktiskt att få okontrollerad dissipat

LOL... ok då. Kom även på att det kanske inte finns något bra sätt att dissipera ataxatropi på kontrollerat? För om jag drar mig till minnes rätt så har jag för mig att den aspekten inte går att kontrella särskillt lätt...

Att sätta en pil medan ritualen pågår är väl som att hugga huvudet av honom och hävda att han fummlar... tror inte han bryr sig längre.

Dock är sannolikheten för misslyckande för de övriga noll, och ataxatropi liten. Utomstående inblandning känns irrelevant.

/ZaiToh
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Det går faktiskt att få okontrollerad dissipat

Det funkar så att ataxatropi ALDRIG går att dissipera kontrollerat.

Jag skulle låta de verklighetsförändringar som sker vid en quadosh på -500 eller hur många filament det nu rör sig om ske. Vid -25 quadosh eller så är det exempelvis ganska radikala förändringar i omvärlden. Vid -500 pratar vi alltså om otroliga magistormar som sliter verkligheten i stycken.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Om magnituden på Permanenta för Portal

m jag citerar ur designdata (å, vad jag avgudar sådana) för ritualen 'Skapa portal':....

Ok!

En permanent portal - för civilt bruk blir därmed ungefär dubbelt så dyr att ta fram på samma sätt som den tidigare föreslagna militära varianten (dvs ca 20 milj. silver för 15 mil) Vilket ofört för mig till ett annat magiteoretiskt ämne - skulle man kunna skapa ett magiskt föremål som skapar besvärjelsen i så fall för att på så sätt göra en provisorisk besvärjelse "permanent" utan att använda sig av effekten Permanenta.

Kan man skapa ett föremål som kastar effekten Portal med avstånd och areaeffekt som använder kongelerade filament för att göra vävningen enklare?

Detta förutsatt att en provisorisk besvärjelse upphör att verka i och med vävarens död. Så kanske inte ens är fallet? Om inte torde ju det lämpligaste vara att låta någon gammal person som finansiären litar på kasta väven och sedan skydda denna person ordentligt så att personen inte övertalas avsluta väven på något sätt.

Båda fallen skulle kunna leda till intressanta äventyr där antingen föremål eller personer ska skyddas eller mördas/förstöras till varje pris.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Det går faktiskt att få okontrollerad dissipat

Vilket precis var vad jag sa, om än i något mildare ordalag ;)

Skit i regeldetaljer för en händelse som om den inträffar bäst iscensätts av SL.

/ZaiToh
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Om ritualers magnitud

Ajuste, tänkte inte på det... Det är ju bara avståndet som ändras, det har ni alldeles rätt i :gremsmirk:
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Som jag tror nämdes innan är användandet av portaler i krigsföring inte endast en ekonomisk investering. Att med ett massivt överaskningsanfall slå Consaber med byxorna nere är inte alls dumt. De skulle skapa totalt chaos eller omdelbar kapitulation av flera makter.

Om man skriver in de nya siffrorna i excelarket med de tidigare uträkningarna får man att kostnaden för ett portalpar blir ungefär 9 miljoner silver, förutsatt att vi får lite rabatt (50%) om vi köper 10000 kongelat.

Jasså dina alkemiska preparat växer som ogräs i landet där hemma eller? var får man tag i magiska preparat för 10000 kongeleringar?

@zaitoh
Vad det gäller den husregeln för längd som jag nämde innan tycker jag den är rätt lätt och använda och betydligt mer balancerad än att dubbla längden för varje ökning. Vid längdökningar upp till 5 filament är det lätt att dra i huvudet eller på ett papper. Om man därimot vill ha en formel för att såna där sjuhelsikes avstånd som 15mil så används: 15x^2 + 15x + 30. Då landar man på omkring 100 filament för 15mil vilket är en betydlig mer fin siffra. Gillar inte det med ett filament = 30m, alltid. Filament är starka grejor och inte fast fixerade vid mundanska avstånd :p

//Archelon - Riktigt sugen på en campanj med det kommande kriget.
 
Top