Ja, det verkar ju rimligt att det skulle krävas en svårighetsökning om 5000 tärningar för att få upp avståndet till 15 mil vilket nog är det absolut minsta avståndet som är praktiskt i sammanhanget.
För att få lite konkret designdata att jobba med tog jag ner M&M och tittade på effekterna. Jag tänker mig att den improviserade besvärjelsen för en portal skulle se ut så här:
Först och enskilt: ta reda på platsens sanna namn
2 filament semotropi, 2 besvärjelse väva Identifiera
Sedan till själva huvudbesvärjelsen:
1 filament kronotropi, 5050 besvärjelse väva en fet och lång Portal
För att göra alla slag enkla så använder vi 3 kongelat semotropi och 5049 kongelat kronotropi för varje portal. Summa: 5052*2 = 10 104 kongelat. Och 2*4*Ob1t6 för att väva två portaler.
Portalen är numera provisorisk varför vi ser till att två pålitliga personer kastar portalen på var sin sida, speciellt någon pålitlig på den thalaskiska sidan som kan bryta den om den faller i fel händer. Det blir ett spännande äventyr för rollpersonerna att försöka övertyga denna personen att bryta portalen - eller kanske SL kan bestämma att protalen förstörs om skaparen blir dödad.
Om man skriver in de nya siffrorna i excelarket med de tidigare uträkningarna får man att kostnaden för ett portalpar blir ungefär 9 miljoner silver, förutsatt att vi får lite rabatt (50%) om vi köper 10000 kongelat.
Om vi får ner krigets längd från 4 till 1 år på det här viset har vi fortfarande förlorat hela 3 761 529 silvermynt givet att en soldat kostar 1 silvermynt per 20 dagar osv. Whoops!
Förmodligen skulle det alltså inte löna sig att använda portaler på det här viset i krigsföring. I alla fall inte om det inte rör sig om väldigt långa krig.
Men i civilt bruk däremot, mellan säg Qatada och An-Thalamur eller Calnia och Turina har jag en känsla efter alla beräkningar att det nog trots allt skulle löna sig givet att portalerna får stå kvar i några decennier eller sekler. Tillägas bör dock att man i så fall vill ha permanenta portaler vilket, om jag har förstått effekten Permanenta på sidan 120 i M&M, inte skulle kosta sådär jättemycket extra då den effekten inte behöver avståndsförändras. Beskrivningen är emellertid inte direkt glasklar så min tolkning skulle kunna vara felaktig.
Trots den enorma kostnaden på nästan 10 miljoner silvermynt för endast 15 mil så är det förmodligen bara en fråga om att inga tillräckligt mäktiga visionärer har insett fördelarna med snabba kommunikationer för handel än. Eller, vem vet - har melorierna redan portaler mellan sina öar?
Jag bifogar en uppdaterad version av excelarket då det hade smugit sig in en mindre bugg i en av formlerna som jag just upptäckte.
Vi får väl se om jag sätter mig ner och räknar på de civila vinsterna i detalj någon gång i framtiden. Det är ju rätt mycket roligare än att plugga.