Nekromanti Om porr i Noir (utbruten tråd från Fenixforumet)

Blaren_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2001
Messages
58
Location
Göteborg, SwärjE
Re: Word!

Vartenda vapen som finns på bild finns av en anledning, kanske för att illustrera dess relativa storlek i förhållande till andra vapen av samma typ, etc.

Tro inte att det är ett enkelt "klipp å klistra"-jobb som ligger bakom vapnen... Det finns själ och hjärta i dem.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Runkabilitet = låg

Är bilden i fråga runkabel?
Nej, det är den inte. Bilden illustrerar på ett utmärkt sätt det den ska illustrera: att människor i Noirs värld har sex. Den är däremot inte så snaskig eller spekulativ att den kan betraktas som porr, och den är inte ett dugg upphetsande. (Och i det här sammanhanget är det ett positivt omdöme.)

/tobias
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
The strokability scale (OT)

Fan vet vem som myntade uttrycket.
Jag gissar att Aschbergs närmaste källa var filmen Wayne´s world (1992) där Wayne och Garth satt och gav kvinnliga kändisar poäng på en "strokability scale".

Gordeg
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Omotiverat och motiverat (ANT)

Onödiga sexanspelade bilder ska bort, som de nämnda i Eon. Ett annat exempel är Khelataars omslagsbild.

*Lägger avatarex till listan över Ciranas fiender. Blodshämndens dag skall stunda.*

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: En riktigt ful fan (ANT)

jag var ansvarig till att den allt annat än påklädda Miss Daitokyo 2092 följde med som A3-bilaga till fansinet Armageddon (nr sex, 1992). Jag var varken skyldig till bildbeställningen eller illustrationen (gjord av Åke Rosenius) men jag var ansvarig utgivare. Fast jag får skylla på att jag gick i gymnasiet då. Nu är jag äldre.

Jag är ännu äldre, och jag är fortfarande rätt nöjd med den bilden.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En riktigt ful fan (ANT)

Jag är ännu äldre, och jag är fortfarande rätt nöjd med den bilden.
Den givna följdfrågan är förstås om vi Armageddon #6-lösa personer skulle kunna få se på bilden. :gremgrin:
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Miss Daitokyo 2092

Jag är ännu äldre, och jag är fortfarande rätt nöjd med den bilden.
Jag är och var skitnöjd med bilden (även om den blev lite mer vågad än vad vi vågat hoppas på :gremblush:).

Det jag menade var att jag nog inte skulle publicera en nakenbild som bilaga i en tidning idag. I alla fall inte i en tidning som handlar om annat än nakna kvinnor.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Word!

På nåt sätt är det rätt skevt att det är okej att illustrera att folk skjuter skallen av varandra, men det är inte okej att visa nuppa på bild.
Jag kan ha missat något, men jag har faktiskt ganska sällan sett illustrationer av grafiskt splattervåld i rollspel (undantaget mer smala produktioner). Jag tycker stridsbilder mest brukar innehålla sprutande tomhylsor och personer i coola poser med svärd.

hälsar
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Förtydligande

Eftersom du frågar så kan jag säga att det mer var förekomsten av nakenbilder i Noir som jag hade problem med, att de förekom i Fenix var mer en konsekvens av att bilderna var med i Noir till att börja med s a s.

De flesta här verkar inte anse att det finns någon direkt kvalitativ skillnad på nakenbilderna och t ex illustrationer av dvärgar i fantasyspel, och att nakenbilder är helt OK om det är "motiverat" eller "passar i genren". Jag för min del tycker att sådant mest är svepskäl och är nästan helt säker på att de som postat _inte_ skulle använda samma argument om det rörde någon annan genre eller någon annan typ av innehåll.

hälsar
Örnie
PS I förbigående kan jag också tillägga att jag fortfarande är intresserad av att läsa Noir och se hur regler, värld och sådant funkar. Alltid kul med ett nytt svenskt rollspel. Tråkigt att det måste grabbas till bara, rollspel är grabbigt nog som det är. DS
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Förtydligande

PS I förbigående kan jag också tillägga att jag fortfarande är intresserad av att läsa Noir och se hur regler, värld och sådant funkar. Alltid kul med ett nytt svenskt rollspel. Tråkigt att det måste grabbas till bara, rollspel är grabbigt nog som det är. DS

Tack för orden. =) Jag har ansträngt mig för att utveckla rollspelet som företeelse med Noir ett par steg framåt, jämfört med många andra svenska rollspel - dock utan att gå ifrån det som är den gängse definitionen av "rollspel" är. Jag hoppas att idéerna och implementationen uppskattas av så många som möjligt.

Just grabbigheten är en del av genren. ,-) Jag tog i forntiden upp det här:
http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Cat=&Board=rollspel&Number=813949
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Förtydligande

"Just grabbigheten är en del av genren."

Ja, det är den, men följer ni Noir-genren till punkt och pricka med rollspelet då? Om ni gör undantag för andra förändringar så är det svårt att motivera sig med att "det är en del av genren".

Noir är fortfarande ett spännande rollspel och den här diskussionen har blåsts upp alldeles för mycket. Men den, liksom tråden du länkar till, belyser ändå ett centralt rollspelsproblem, nämligen att kvinnliga rollpersoner är tämligen exkluderade eller hänvisade till underordnade roller i många rollspel. Nu är kanske inte Noir rätt rollspel att vända den trenden med, men det är ändå en intressant diskussionspunkt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Re: Vad illustrerar knullbilden?

Det har jag aldrig pastatt. Och jag gör inget moraliskt omdöme. Varför maste det handla om moral och värderingar bara för att vi pratar om sex? Att ha en sexskildring i ett rollspel är inte en moralisk revolt, och det är varken chockerande eller ens särskilt stötande om malgruppen inte är för ung. Däremot sa kan man ana att ett spel som skyltar med sexskildringar och knullbilder kanske inte har sa mycket annat som talar för sig. Det är i alla fall min erfarenhet.
 

Gullbrandson

Veteran
Joined
12 Sep 2004
Messages
29
Som sagt...

Däremot sa kan man ana att ett spel som skyltar med sexskildringar och knullbilder kanske inte har sa mycket annat som talar för sig. Det är i alla fall min erfarenhet.
... vänta och se innan du dömer.

Snabb fråga, varför skulle under hela upptakten till Noir- preview'n, allt jobb som har lagts ned på att sätta ihop det här spelet med distinkta uttalanden om vad det handlar om i stora drag plötsligt förvandlas till ett porrigt "knullspel"? På grund av två bilder? Jag undrar i såna fall vilka erfarenheter du haft, "Fibban - The RPG"?

Helt sant, den här diskussionen har urartat
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Som sagt...

Det där var det väl inte jag som sa? Eller svarade du på ett annat inlägg? *förvirrad*.

hälsar
Örnie

PS Om du/ni är sura på att folk hänger upp sig på just de här två bilderna - hmm, kanske det är en ledtråd om att bilderna trots allt har något med att man hänger upp sig att göra, och kanske också säger något om bilderna, inte bara de som kommenterar dem (alldeles oavsett hur mycket bilderna nu "passar i genren...") DS
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Re: Förtydligande

I James Ellroys böcker (som definitivt är en del av Noir-genren, och som dessutom tävlar med Sin City och Hardboiled om första pris för hårdkokthet) knullas det rätt friskt (och sjukt också för den delen).

Så nog tycker jag att sex har sin plats i Noir-genren. (Under förutsättning att man inte begränsar den till att endast omfatta gamla Bogart-rullar förstås.)

Och om en bild på två personer som gökar = grabbighet, ja, då måste även grabbighet ha sin plats.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lågt pH

Om du/ni är sura på att folk hänger upp sig på just de här två bilderna
Jag tror mest att de är sura på att du hävdar att de har hittat på en egen noir-genre och upplever det påståendet som orättvist och framförallt nervärderande.

Och nej, jag hänger inte upp mig på just de där två bilderna. So what, liksom - jag får kladdigare saker än så i Aftonbladet. Vilket är varför du ser så få inlägg av mig i den här tråden.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad illustrerar knullbilden?

Däremot sa kan man ana att ett spel som skyltar med sexskildringar och knullbilder kanske inte har sa mycket annat som talar för sig. Det är i alla fall min erfarenhet.
Hittills har jag sett ett (1) spel med sexskildringar, och det var Kult (det var med en panterliknande skuggvarelse, för övrigt). Det brukar i allmänhet anses ha en hel del annat som talar för sig.

Ja, sen har vi ju FATAL, förstås, men... uhmm... ja... vi lämnar nog det därhän. Jag skyller på att jag inte har tittat på det. :gremgrin:
 
Top