Nekromanti Om porr i Noir (utbruten tråd från Fenixforumet)

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Manliga bara bringor finns i Noir

Vissa muskulösa, andra stora och håriga. Visst ser du fram emot Noir nu?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Re: Nakna kvinnobröst?

Hon håller handen för, så nakna kvinnobröst är det ju inte.
PÅ knullbilden håller hon handen för, men det finns en bild på sidan innan (i Fenix alltså, i Noir finns den bilden antagligen inte på sidan innan) med ett par nakna kvinnobröst. Det krävs alltså en viss retuschering innan Noir d20 kommer ut. :gremwink:

/tobias
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Dåligt omdöme och smak?

Jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara ett prov på dåligt omdöme eller smak att ha en bild på sex i ett hårdkokt skräck- och thrillerspel.
Jag förstår precis.
Omotiverade sexbilder är billigt, enkelt, lågt och onödigt.
Förklaringar att den typen av sexistiska bilder är noir, behövs i ett thrillerspel eller illustrerar en viktig del av spelandet är bara skitsnack från vuxet folk som borde veta bättre.

Och om ni inte håller med kan ni ju alltid visa bilderna för era flick- eller pojkvänner, era föräldrar och syskon, kollegor på jobbet, tjejer i er spelgrupp eller polare som inte spelar rollspel.

Och nej, detta kan inte jämföras med film eller serier som är fyllda med bilder och synintryck. Ett rollspel utgörs av ett begränsat antal illustrationer där varje bild väger tyngre än en bildruta i en serie eller någon sekund av nakenhet på film.

Nog sagt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Kort kommentar

Ett rollspel utgörs av ett begränsat antal illustrationer där varje bild väger tyngre än en bildruta i en serie eller någon sekund av nakenhet på film.
Äsch, det där är fel. Ett rollspel kan ha massor med illustrationer av varierande tyngd och betydelse. Oftast är rollspelsillustrationerna mer meningslösa i sammanhanget än en enda lösryckt serieruta ... eftersom de flesta illustrationer till rollspel görs utan att tecknaren läser texten.

Och om ni inte håller med kan ni ju alltid visa bilderna för era flick- eller pojkvänner, era föräldrar och syskon, kollegor på jobbet, tjejer i er spelgrupp eller polare som inte spelar rollspel.
Det finns massor med bilder i mina rollspel som jag inte skulle visa för min sambo, mina föräldrar, syskon, eller kollegor. Det betyder inte att bilderna är universiellt stötande, utan helt enkelt att de illustrerar ett antal genrer som ovanstående inte är intresserade av.

/M
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Porr, sex och lust

Ja, det blir sällan bra. Och att porra sig är inte poängen med Noir heller, skall jag kanske lägga till (är det intressant så finns tyvärr FATAL). Utan förförelsen, begäret, passionen, segern och den drivkraft som ligger under ytan.

Många sådana element kräver dock rollgestaltande för att våga utlämna sin rollperson på det sättet. Att köra klassiska få-pengar-på-värdshuset-upplägg är ju klart enklare, men när det blir personligt ökar nerven i berättelsen. Så för att stödja och uppmuntra detta utlämnande finns det regelmässiga belöningssystem i spelet som har en reell påverkan. Att exempelvis uppfylla en drivkraft om förförelse kan ge både ökat Välmående eller Erfarenhet.

(reglerna kring social interaktion är fler än reglerna för strid av dessa skäl - det är viktiga delar i en tematiskt spel som Noir och det är viktigt att kunna rollspela även det sociala utifrån en regelbas, som exvis strid har gjorts sedan 30+ år.)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Porr i Noir

Du får väl utmana dina gränser då. ,-p

(finns det ändamål med styva lemmar, eller fuktiga vaginor för den delen, så bör det klart övervägas - just nu ser jag dock inget sådant syfte som skulle passa in i Noir.)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Korrigering

Så här: Klart jag inte tycker att man ska censurera Noir. Klart att Marco får göra vad han vill i Noir, det är ju bevars hans spel, hans ansträngning, hans värld, t o m hans genre (se andra inlägg i denna tråd).

Nåja, nu är inte Noir bara mitt spel, det är hela Noir-teamets spel; Jag, Petter, Rikard, Victoria, MiG, Blaren, Alf, Jonas, Martin - vi ligger alla bakom det som är upplevelsen Noir. Även om jag och Petter låg bakom den ursprungliga visionen så har den förändrats till det bättre genom bollande av idéer och utveckling av koncept mellan parterna som är inblandade.

Jag tyckte bara det är viktigt att säga att Noir är väldigt mycket en "group effort".
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Nakna kvinnobröst?

Det krävs alltså en viss retuschering innan Noir d20 kommer ut.

Eller en lobotomering på mig och Petter. Jag kan inte se ett sämre spelsystem än d20 för Noir (jag säger alltså inte att d20 är dåligt, utan att det är dåligt för att simulera de värden som Noir är tänkt att hålla främst).

men det finns en bild på sidan innan (i Fenix alltså, i Noir finns den bilden antagligen inte på sidan innan) med ett par nakna kvinnobröst.

Anekdot: Flera av de tjejer som har läst och tittat på Noir är förvånade över att just de brösten upplevs vara realistiska och ha realistisk fysik, snarare än fantasy-silikon-uppumpning. =)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Men argh!

Sluta paja mina köpargument till spelet, människa! :gremwink:

*håller för öronen och ignorerar*

(Robert som inte är förtjust alls i Noirgenren, men tänkt köpa Noir ändå för hans dyrkan av Marco :gremtongue:)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Re: Dåligt omdöme och smak?

"Förklaringar att den typen av sexistiska bilder är noir, behövs i ett thrillerspel eller illustrerar en viktig del av spelandet är bara skitsnack från vuxet folk som borde veta bättre."

"Sexistiska"? Jag ser inget sexistiskt med bilden i fråga. Sexuellt, men inte sexistiskt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Nakna kvinnobröst?

Anekdot: Flera av de tjejer som har läst och tittat på Noir är förvånade över att just de brösten upplevs vara realistiska och ha realistisk fysik, snarare än fantasy-silikon-uppumpning. =)
Grisodlarporr således. :gremgrin:

/Anders
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Dåligt omdöme och smak?

Omotiverade sexbilder är billigt, enkelt, lågt och onödigt.
Fast i det här fallet var de ju motiverade. Även fast jag misstänker att du aldrig anser att sexbilder är motiverade? Eller i vilka av dig fördefinierade genrer är sexbilder motiverade?

Dessutom borde man lätt kunna byta ut "sexbilder" i ditt påstående mot, säg, "bilder på muskulösa män", "jättestora vapen" eller "grafiskt våld". Visserligen är det en annan diskussion, men varför är bara sex ett sådant tabu för dig? Eller du kanske är mot alla ovanstående former av bilder inom rollspel? Det är dags för en rejäl räfst och reduktion inom branschen, i sådana fall.

Jag antar att det vore bättre om Noir således tog bort alla stötande bilder och förde in dem i en separat grafisk novell, då det plötsligt hade blivit en annan typ av kulturyttring som bedöms med andra måttstockar.

/RipperDoc - tillhör massan av vuxet folk som borde veta bättre...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Dåligt omdöme och smak? OT

...det där ordet "Sexism" verkar ofta förvirra folk.. för att de tror att det har med SEX att göra... Det KAN såklart göra det men det är inte det ordet syftar på... utan det är en översättning där ordet syftar på KÖN, inte sexualla aktiviteter. Alltså nåt som är sexistiskt är könsstereotypt.

En fullkomligt påklädd reklamfilm där kvinnor framställs som duktiga hemmafruar och män som yrkesmän är sexistisk, medan en annons för en kvinna i underkläder INTE är det.. om syftet är att sälja underkläder... och inte borrmaskiner eller nåt där hon bara används som blickfång.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Nakna kvinnobröst?

Jag har inte sett bilderna i Fenix, men från att ha ströläst lite i tråden så verkar det ändå som det förekommer minst två bilder på "naket", och att Örnie (samt någon annan?) hade vissa invändningar mot detta.

Jag måste bara fråga för att få lite klarhet i frågan, pratar ni om förekomsten i Fenix eller den i själva Noir-boken? För jag anser såklart, som många andra här, att författaren själv får lägga in vilka bilder han vill i sitt verk, men när det kommer till ett mer allmänt forum, såsom en tidning, så kanske man inte kan ta sig samma friheter. Det vill säga, som exempel, att köper jag en Slitz-tidning så kan jag inte bli upprörd om jag hittar några lättklädda bilder, men om ett mittenuppslag i min nya Hus & Hem innehöll en erotiskt laddad bild på två sexande individer skulle jag däremot (kanske) ta illa upp.

Så, är det bildernas förekomst i Noirs regelbok, eller bildernas förekomst i Fenix, ni pratar om?

/MovinGalt
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nakna kvinnobröst?

I boken, skulle jag tro. Och visst får man ha vilka bilder man vill i sitt eget verk.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bra poäng

Jag måste bara fråga för att få lite klarhet i frågan, pratar ni om förekomsten i Fenix eller den i själva Noir-boken? För jag anser såklart, som många andra här, att författaren själv får lägga in vilka bilder han vill i sitt verk, men när det kommer till ett mer allmänt forum, såsom en tidning, så kanske man inte kan ta sig samma friheter.
Bra poäng. Jag tyckte också att det var lite töntigt att just två sådana här bilder skulle komma i Fenix-artikeln. Inte "chockerande" på något vis, men väl lite krystat.

Dock; som jag nu förstått det så var det inte Noirgänget själva som gjort urvalet. Så jag lägger "skulden" på Fenix istället. Jag tycker iofs inte att bilderna tyder på dåligt omdöme ens när de är med i en rollspelstidning, men jag tycker att man gjort ett ganska dåligt urval för att spegla rollspelets innehåll, så som jag förstått det.

I vilket fall som helst är det absolut (som du pekar på) en stor skillnad mellan att bilderna finns i Noir och att de fanns i Fenix.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Bra poäng

Jag håller inte med - det material som vsas upp är allt representativt för spelet. Inklusive sex och bröst. Noir är ett spel för vuxna/okänsliga som trivs med att uppleva inre och yttre mörker. Sex är en del av detta så bilderna passar ypperligt in. Givetvis kan man diskuera varför inte fler rökande män i trenchcoats inte är med, men det blir snabbt en teoretisk diskussion.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Om porr i Noir (utbruten tråd från Fenixforume

Jag tror att illustrationer i rollspel är av bildande natur; ie de illustrerar saker läsaren hade haft svårt att förstå utan förklarande bilder. En bild säger mer än tusen ord.

Detta fyller ju en utmärkt funktion i verklighetsfrämmande settings, exempelvis sci-fi och fantasy, där klädedräkter, monster, vapen och allt möjligt ofta är främmande och svårförklarat. Hur som helst så blir detta en juste indikation på vad spelförfattarna förväntar sig av sina läsare...

...och när rollspelet är riktat till en publik som behöver schematiska skisser för samlag och kvinnobröst känner jag mig lite exkluderad ur målgruppen :gremwink:

(Det är därför Vampire har så mycket naket, ingen får så lite vittja som Vampire-nördar. De riktiga gothsen har slutat spela rollspel för länge sedan.)
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Dåligt omdöme och smak?

Kul att man automatiskt framstår som en sorts oskuldsfull och frigid moralgubbe bara för att man ifrågasätter nakna kvinnobröst och en sexakt på bild i ett rollspel. :gremwink:

Klart sex hör hemma i Noir och i alla andra rollspel. Men gör det så att det inte framstår som om några kåta skolpojkar beställt bilderna. Jag kan inte begripa varför bilderna skulle tillföra något till Noir. En kvinna med blottade lökar i vinddrag och en svankande kvinna som får sig en ridtur i ett sovrum med noiriga persienner. Jag kan inte se att detta är motiverat, även om jag fått det förklarat att det är bilder till en berättelse och en text om relationer. Sex är lika viktigt i alla spel men jag har ännu inte sett bilder på pippande rubbitar. Hade det istället varit frågan om en bild från en strippklubb i Sandukar så är det möjligt att det hade varit en annan femma. Som det är nu känns det mer som ett försök till att skilja sig från andra (svenska) spel genom att visa bilder på heta brudar.

Sen har du rätt i att man kan vända sig mot fler stereotypa bilder än just sexbilder (i Noir). Kvinnor på bild måste inte alltid ha stora bröst och kvinnliga SLP måste inte alltid ha PER 18. Män måste inte alltid ha enorma muskler, höftskynken och djurhudsmoonboots. Rollspelare är inte överviktiga singelkillar med svarta t-shirts och finnar. Och vi behöver inte bara fundera över bilder i Noir, vi kan även titta på alvbrudar på konvent och i barbarseriestrippar. Var går gränsen för vad som är försvarbart och när blir det amerikansk hiphopvideo av allt?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Bra poäng

Jag håller inte med - det material som vsas upp är allt representativt för spelet.
Jag har redan tidigare argumenterat för att illustrationerna i sig skulle vara representativa för spelet; men när det i Fenix visas... sex(?) bilder ur spelet, och två är sexbilder så känns det för mig som om spelet antingen skulle ha 1/3 sexbilder (vilket känns otroligt för mig) eller att man gjort ett väldigt specificerat urval som inte representerar innehållet särskilt väl.
 
Top