Nekromanti Om porr i Noir (utbruten tråd från Fenixforumet)

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Dåligt omdöme och smak?

Sex är lika viktigt i alla spel men jag har ännu inte sett bilder på pippande rubbitar.
Det där kan jag faktiskt inte hålla med om. I noirs värld är passion, perversion och sexualitet en viktig ingrediens. Däremot finner jag inte att det är en lika viktig ingrediens i Forgotten Realms eller liknande (där är däremot Dungeons och onda kulter av större vikt).

Och eftersom det är en viktig del så är det heller inte fel att det avbildas.

Hade det istället varit frågan om en bild från en strippklubb i Sandukar så är det möjligt att det hade varit en annan femma.
Hallå där... så bilder med sexuella inslag skulle vara okej om de utspelade sig på en strippklubb. Är detta måhända den vanliga typen av sexualitet för dig? Är det inte vanligare att folk har sexuella erfarenheter i lite mer privata miljöer - exempelvis ett hotellrum med noiriga persienner?

Nu får du allt förklara vad du menar för det där lät bara urbota dumt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Om porr i Noir (utbruten tråd från Fenixforume

Bilder har mycket riktigt en viktig funktion att förklara saker som man normalt sett inte ser i verkligheten. Exempelvis vapen, rustningar, underliga miljöer och liknande. Men likaså tycker jag att en stor funktion som bilder har i ett rollspel är att skapa en stämning. Många rollspel i modern tid skulle klara sig helt och hållet utan bilder eftersom alla vet hur bilar ser ut, hur en pistol ser ut och liknande. Men även här finns det med bilder.

Genom att bläddra igenom spelet så skall man förstå den genomgående känslan, settingen och liknande. Så se inte alla bilder som schematiska skisser - se dem som stämningsskapande.
 

Gullbrandson

Veteran
Joined
12 Sep 2004
Messages
29
Re: Om porr i Noir (utbruten tråd från Fenixforume

Lycan said:
Jag tror att illustrationer i rollspel är av bildande natur; ie de illustrerar saker läsaren hade haft svårt att förstå utan förklarande bilder.
Ja ibland kan det vara så men långt ifrån alltid. För det mesta är de tillsatta som stämmningsföremål.

Edit: Hann inte skriva klart förrut, var tvungen att kila iväg med min son till simskolan :gremwink:

Jo, som sagt, illustrationerna är för det mesta till för att höja stämmningen inom vissa områden men om man kikar på utrustning och vapen illustrationer ( som Blaren står för i Noir ) så är de naturligtvis beskrivande i sin natur. Karaktärsillustrationer likaså eller platsspecifika bilder men för det mesta så är det som sagt stämmning man vill generera och ibland både och ( som i syftet med sexbilden ( nej, det är inte meningen att man ska sitta och få stånd av den ) ). Vi utgår dessutom från att de flesta vet vad sex är och hur det går till så det är ej heller en manual för hur det går till
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
illustrationer OT

för det mesta är det mest som stämningsskapande och för att se coolt ut... själv försöker jag illustrera nåt, men visst slinker det med lite av ovanstående...

fast jag har förståss ingen som helst aning om hur det ligger till med bilderna i Noir, har ju inte läst spelet ännu.
 

Gullbrandson

Veteran
Joined
12 Sep 2004
Messages
29
Re: illustrationer OT

Helt sant, inte många har gjort detta så... egentligen en aning för tidig diskussion om vad Noir går ut på och om man dömer ut spelet innan det har släppts på grund av en bild så missar man något bra.
 

Gullbrandson

Veteran
Joined
12 Sep 2004
Messages
29
Re: Dåligt omdöme och smak?

Och nej, detta kan inte jämföras med film eller serier som är fyllda med bilder och synintryck. Ett rollspel utgörs av ett begränsat antal illustrationer där varje bild väger tyngre än en bildruta i en serie eller någon sekund av nakenhet på film.
Nej de väger inte tyngre en serier såvida det inte är serier som Hälge som du menar och jo det kan visst jämföras med detta.

Många som inte är insatta i rollspel har redan sett bilden och de har inte reagerat i närheten åt det håll som du beskriver. Min son råkade av misstag få en glimt av den och han bara konstaterade "fint ljus" och han är nio år.
 

Gullbrandson

Veteran
Joined
12 Sep 2004
Messages
29
Re: Dåligt omdöme och smak?

Jag tror nog att du borde vänta till spelet är släppt och kika i det själv för att se vad de diverse situationerna handlar om. Återigen, Noir är ett mörkt och "smutsigt" spel, vår realtids moralfunderingar är inte applicerbara på samma sätt i Noirvärlden som i vår egen.

Dessutom, hur vet du att bilderna inte är hämtade från ett horhus? Det borde väl vara likvärdigt med en strippklubb om inte värre?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag tyckte att det var mycket värre med pistolbilderna. Upptäckten av att det faktiskt fanns ett uppslag som illustrerar olika typer av pistoler, med endast marginell utseendemässig skillnad, gör mig lite trött.

-Hjalle, skiter liksom i det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Word!

Du har en jefligt bra poäng där. Förmodligen är det samma sorts motivering (motiverat med spelets bakgrund), men visst är det lustigt att vapen och våldsillustrationer är mer accepterade än sex? På nåt sätt är det rätt skevt att det är okej att illustrera att folk skjuter skallen av varandra, men det är inte okej att visa nuppa på bild.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Word!

Jo, verkligen, även om jag i det här fallet mer syftade på det oändligt tråkiga i snarlika vapenillustrationer än blev indignerad av dem. :gremsmirk:

-Hjalle, köttbuk.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Word!

Hey, hey, hey... man kan väl ändå inte få för mycket vapen :p

Hmmm eller det är nog en smaksak. Vapnen är snarlika verkliga vapen men alla är något annorlunda - detta för att ge illusionen att Noirs värld är mycket lik vår men inte helt och hållet. Om man exempelvis kollar på modebilderna så är de inspirerade av 30-40 tal men om man jämför ser man att de skiljer sig åt.

Jag gillar vapen på bild. Och jag tror att man kan bli inspirerad av dessa.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Men det är väl ändå inte porr?

Om man ska ha någon slags definition för porr så bör det väl vara att man skall kunna sätta sig ner (eller stå, vad vet jag) och runka av sig till bilderna? Då skall man vara j-ligt ihärdig om man ska lyckas med det med nakenbilderna i Noir-artikeln.

Eller så har man bott i en ubåt/skogskoja den senaste tiden. Slår jag upp expressen eller aftonbladet på nöjessidorna så finns det i regel betydligt saftigare grejer där. Naket och sex är väl inte automatiskt porr.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Men det är väl ändå inte porr?

Den vanligaste definitionen på porr är att "syftet är att väcka sexuell upphetsning". Det gör att noirbilderna knappas är porr, men de skulle kunna vara det om författarna har satt dit dem bara för att locka kåta fjortisar.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Runkabilitet

Om man ska ha någon slags definition för porr så bör det väl vara att man skall kunna sätta sig ner (eller stå, vad vet jag) och runka av sig till bilderna? Då skall man vara j-ligt ihärdig om man ska lyckas med det med nakenbilderna i Noir-artikeln.

Eller så har man bott i en ubåt/skogskoja den senaste tiden. Slår jag upp expressen eller aftonbladet på nöjessidorna så finns det i regel betydligt saftigare grejer där. Naket och sex är väl inte automatiskt porr.
Det finns ett bra ord för detta och det är runkabilitet, dvs. möjligheten att runka till företeelsen.

(Fan vet vem som myntade uttrycket. Jag snappade upp det från en Aschberg-krönika tidigt nittiotal där han redovisade runkabiliteten hos en rad namngivna tantsnuskromaner. Ordet finns i alla fall inte med i SAOB, vilket är lite synd med tanke på att det är ett så bra och beskrivande ord.)

Är bilden i fråga runkabel? (Det verkar inte så.)

Dewil
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Om uppenbara bildval

Det låter lika märkligt som att påstå att det skulle vara dåligt omdöme och smak att ha en bild på en skäggig dvärg i Drakar och demoner.
Jag tycker det är ett solklart fall av dålig smak att ha med en bild på en dvärg, eftersom det innebär att det finns dvärgar i spelet. Dvärgar är både fula och ohyggligt tråkiga. (Däremot har jag inga fördomar när det gäller skäggiga kontra skägglösa dvärgar.)


/Dimfrost
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
(avtags)Vägen enligt Blasphemy

Jag har aldrig spelat Vägen, eller kollat i det. Men är det inte ett rollspel som går ut på att man skall fara till mellanöstern och ta över jerusalem, döda hedningar och predika om Jesus (även kallad Sandalmannen av kvällspressen).

Och är det inte i Vägen 2 som man spelar sjömän som far över till sydamerika och kasserar in inkaguld, döper och dödar hedningar och predikar om Jesus (eller "Le hombres des sandalas" som han kallades på den tiden).

Och är det inte i Vägen 3 som man utövar förtryck mot homosexuella och försöker bestrida vetenskapen med information från Bibeln (eller "Kokbok för infertila" som den kallas av mat-Tina).

Har fått för mig att det är så. Och i jämnförelse tycker jag att Noir således är ett sedligt spel.

:gremwink: Blasphemy (känd som "spretfinger" i media) som inte är helt allvarlig.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Om uppenbara bildval

Hmmm är lite benägen att hålla med men eftersom jag försöker hålla en politiskt korrekt världssyn så vill jag inte stöta mig med diverse dvärgar - även om jag tycker att de både är ohygieniska och obehagliga.
 

Gullbrandson

Veteran
Joined
12 Sep 2004
Messages
29
Jag undrar jag...

... kanske vi borde skrota allt vi gjort med Noir... skräpig vapenfetishism och porr... kanske vi borde göra något med My Little Pony istället...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Jag undrar jag...

Tja... det skulle ju vara lite mysigt. Men det är bara det att jag har hästskräck så vet inte hur det skulle gå.

Fast om man nu skall vara allvarlig (för en stund) så visst skulle det vara skönt att skriva något som är lite mer ljust, upplyftande och kanske en aning gladfantasy. Känner nästan att jag håller på att bli typecastad till det mörka och gotiska när det gäller rollspelskonstruktion.
 
Top