Nekromanti Om jag skulle vilja spela typ Pathfinder...

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
...Fast med mindre regler, och fortfarande kunna flytta runt miniatyrer på en matta samt spela en Adventure Path eller två. vilket spel ska man välja då?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Dum Panda said:
...Fast med mindre regler, och fortfarande kunna flytta runt miniatyrer på en matta samt spela en Adventure Path eller två. vilket spel ska man välja då?
Jag vet inte... Jag hade rekomenderat OSR produkter direkt om du inte krävde miniatyrer.

Varför inte bara spela Pathfinder fast utan Feats och skills och sätta max leveln på level 6? Oh, och blockera alla magikerna så att de bara kan använda en skola av magi, det borde dra ner deras komplexitets nivå också.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
God45 said:
Dum Panda said:
...Fast med mindre regler, och fortfarande kunna flytta runt miniatyrer på en matta samt spela en Adventure Path eller två. vilket spel ska man välja då?
Jag vet inte... Jag hade rekomenderat OSR produkter direkt om du inte krävde miniatyrer.
Går jättebra att flytta runt smågubbs och smågumms i valfri gammel D&D ju. Så varför inte?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Hans E Magnusson said:
God45 said:
Dum Panda said:
...Fast med mindre regler, och fortfarande kunna flytta runt miniatyrer på en matta samt spela en Adventure Path eller två. vilket spel ska man välja då?
Jag vet inte... Jag hade rekomenderat OSR produkter direkt om du inte krävde miniatyrer.
Går jättebra att flytta runt smågubbs och smågumms i valfri gammel D&D ju. Så varför inte?
Sure, det finns folk som flyttar runt miniatyrer för att få ungefärliga avstånd och sådant. Men det låter som om han vill ha 5 fots rutor och grejer. Och har man det förstör man hela combat as war grejen som är poängen med OSR strider.

Combat as war/sport teorin: http://www.enworld.org/forum/showthread....p-D-Play-Styles
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Hans E Magnusson said:
Rules for Fantastic Medieval Wargames Campaigns Playable with Paper and Pencil and Miniature Figures.
Men jag bråkar mest. Sorry
Om killen vill använda chainmail reglerna som tekniskt sett är en del av classic d&d och i whitebox boken så har du helt rätt. Men då måste han först förstå dem och det kräven någon sorts nirvana liknande upplysning först :gremwink:

Ärligt talat funkar miniatyrer rätt dåligt innan 3ed så vill man använda miniatyrer rekomenderar jag inte tidigare editioner. Jag rekomenderar möjligen att man skippar miniatyrerna men det är en annan sak...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det går alldeles utmärkt att flytta runt minis när man spelar OSR.

Den OSR-version som ligger närmast PF är nog Castles & Crusades.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Dum Panda said:
...Fast med mindre regler, och fortfarande kunna flytta runt miniatyrer på en matta samt spela en Adventure Path eller två. vilket spel ska man välja då?
1: Instinktivt vill jag säga 4e D&D. Players handbook+Dungeonmasters Guide+Monsters Vault boxen där man får med massor med markörer(inte Monster Manual)+D&D Rules Compendium. Det finns inte så många Adventure Path´s men jag har hört War of the Burning Sky som även finns till 4e ska vara väldigt bra.

2:pathfinder Beginners Box? Extra material för PFBB http://edowarsblog.wordpress.com/category/pathfinder/beginners-box-classes/ om man vill hålla startboxen flytande så länge som möjligt utan PF Core. Och använda Pathfinder Core mycket sparsamt och bara när det blir nödvändigt för att fylla ut. Och Bestiary Box för markörerna.

3: Något OSR spel. Det utmärkt att spela gamla D&D eller kloner på rutnät med minisar. Har gjort det själv väldigt länge. Dividera bara förflyttningen(om stats är baserade på orginal,Basic/Expert/Classic eller Advanced D&D) i ett OSR statblock med 2 och korta ned rundan till 6 sekunder så får man samma skala som i Pathfinder/3.X/D&D4e. Förslag på OSR spel: Castles&Crusades, Blood&Treasure Complete eller Labyrinth Lord+Advanced Edition Companion. Om du kör AP´s till PF så får du dock konvertera statblocks och höfta en del.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
OSR har jag kollat lite på. Det skulle kanske funka med en hög tilläggsregler för förflyttning och sådant...

DnD4... Hmm.. Är det verkligen enklare än Pathfinder?

Anledningen till att jag letar efter detta är att det är så svårt att hålla reda på allt när man kommer upp lite i levlarna. De är på Level 8 nu och jag börjar redan bli överväldigad.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ja. Det finns bara en första arbetsversion än så länge men om du skickar en mailaddress i PM till mig kan jag skicka den versionen. Som dessutom är aningen uppdaterad efter tidig feedback från folk som börjat läsa den. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Dum Panda said:
DnD4... Hmm.. Är det verkligen enklare än Pathfinder?

Anledningen till att jag letar efter detta är att det är så svårt att hålla reda på allt när man kommer upp lite i levlarna. De är på Level 8 nu och jag börjar redan bli överväldigad.
Jag spelleder D&D Essentials ibland, och jag kan säga att jag generellt inte behöver hålla reda på så mycket. Spelarna har sina krafter på kort (och har ganska begränsat med val när de levlar), mina monster har stats och förmågor beskrivna i varje encounter (jag kör färdiga äventyr), så det enda jag egentligen behöver kunna utantill är regelgrunden. Och den är ganska enkel.

Jag kan dock tänka mig att det blir krångligare om man inte kör färdiga äventyr.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ja. DND 4 är enklare än Pathfinder men om det däremot är ens kul att spela, det vetefan. Det finns en anledning att det hade betydligt kortare shelf life än någon annan version av DND har haft.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Anarchclown said:
Ja. DND 4 är enklare än Pathfinder men om det däremot är ens kul att spela, det vetefan. Det finns en anledning att det hade betydligt kortare shelf life än någon annan version av DND har haft.
Den huvudsakliga anledningen är att många redan gått vidare till Pathfinder samt att D&D-gamlingar är ett gnälligt släkte =)

//Krank, som aldrig gillat någon D&D-version innan fyran.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det sägs att Essentials är mycket bättre än originalreglerna. Men ja. Att DND-fans är gnälliga är definitivt en bidragande orsak. Att de faktiskt med flit bråkade med sin egen fanbas är väl också en och att de gav upp sin OSG och således blev av med alla som gjorde alla saker de inte tjänade pengar på åt dem. Men det är ju knappast vad denna tråd handlar om.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Anarchclown said:
Det sägs att Essentials är mycket bättre än originalreglerna. Men ja. Att DND-fans är gnälliga är definitivt en bidragande orsak. Att de faktiskt med flit bråkade med sin egen fanbas är väl också en och att de gav upp sin OSG och således blev av med alla som gjorde alla saker de inte tjänade pengar på åt dem.
Ja, absolut.

Och ja, Essentials är om inte annat mer strömlinjeformade och MYCKET bättre upplagda, åtminstone för en snorgärs till nybörjare som undertecknad.

Anarchclown said:
Men det är ju knappast vad denna tråd handlar om.
Näpp...
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Dum Panda said:
DnD4... Hmm.. Är det verkligen enklare än Pathfinder?
Att lära sig, i ren mekanik och flyt kring spelbordet tycker jag definitivt det är enklare. Det är den enda tyngre D20 version jag kunnat ta till mig och faktiskt spelleda i utan att kasta ut sådär hälften av reglerna (annars så är det bara OGLbaserade OSR spel som gällt). Klarare regler, man behöver inte bokföra lika mycket, lättare att slå upp en regel och mindre frågetecken om hur man implementerar en regel. Men likt Krank började jag med 4e Essentials och det sägs ju vara enklare att komma in i än vanliga 4e. Men rekommenderar nog ändå PHB och DMG+Essentials Monstersvault(stats tillfixade och man behöver inte köpa ett ton minisar) som grund då Essentials saknar en hel del väsentliga bitar för 4e systemet: Regler för hur man gör monster och slp´s, rituals(magi utanför strid) bland annat(men finns i DMG och PHB). Detta är dealbreaker för mig och hade inte gått till Essentials om jag vetat det. Jobbigt nog så gillar jag ändå spelarböckerna för Essentials mer än vanliga 4e core.

Dock så har jag lekt med tanken att helt enkelt bara använda 4e Rules Compendium som grundregler i kombination med något OSRspel såsom Blood&Treasure. Så regelstrukuren blir mer som 4e men klasser och förmågor är mer gammaldags och enklare. Största kruxet blir att överföra 4e skills till klasserna i B&T men är inte så stort jobb sett till att en 4e karaktär har sådär tre-fem tränade skills från början.
 
Top