Nekromanti Om flugor

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
1. Finns det någon egentlig anledning att köpa oknutna flugor istället för färdigknutna?

2. Hur svårt är det att knyta flugor?

3. Var brukar ni köpa era flugor?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
walium said:
1. Finns det någon egentlig anledning att köpa oknutna flugor istället för färdigknutna?

2. Hur svårt är det att knyta flugor?

3. Var brukar ni köpa era flugor?
1. För att det syns.
2. Inte särskilt. Inte svårare än att göra en prydlig skoknut.
3. Har inte köpt en fluga på 10 år...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
walium said:
1. Finns det någon egentlig anledning att köpa oknutna flugor istället för färdigknutna?
Färdigknutna flugor används endast av dansbandsmusiker.

walium said:
2. Hur svårt är det att knyta flugor?
Det motsvarar ungefär en slipsknut i komplexitet. Det är en helt annorlunda knut dock. Så kunskap i det ena ger inga fördelar i det andra.

walium said:
3. Var brukar ni köpa era flugor?
Jag har köpt alla mina second hand.

Sedan, om man ska vara petig, så är den korrekta benämningen rosett.

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
1. Ska du bli heltidsbärare av fluga? Ja. Annars nej.
2. Något svårare än slips, men man får ju öva.
3. NK eller Eric Skoglunds
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker varken om slips eller fluga. Det känns som att ha en strypsnara runt halsen och jag är inte inne i BDSM-svängen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Efter att ha läst den här tråden har jag svårt att föreställa mig walium utan fluga, och kräver att han har en nästa gång jag träffar honom.

/tobias
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
DeBracy said:
Hans E Magnusson said:
Hakanlo said:
Ända hit trodde jag det handlade om fiske... :gremsmile:
Samma här
Men kära ni, den andra sortens flugor knyter man inte - man binder dem. :gremsmile:
Den riktiga sortens flugor slår man. Eller fångar med händerna, om man är hard core.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
walium said:
1. Finns det någon egentlig anledning att köpa oknutna flugor istället för färdigknutna?

2. Hur svårt är det att knyta flugor?

3. Var brukar ni köpa era flugor?
1 Ja. Det är snyggare med en riktig fluga dy knyter själv.
2 Det tog mig 30 min att lära mig. Sen dess sitter det.
3 NK, Ströms, Best of Brands, Internet.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Organ said:
walium said:
1. Finns det någon egentlig anledning att köpa oknutna flugor istället för färdigknutna?
Färdigknutna flugor används endast av dansbandsmusiker.
DIAF.

walium said:
2. Hur svårt är det att knyta flugor?
Det motsvarar ungefär en slipsknut i komplexitet. Det är en helt annorlunda knut dock. Så kunskap i det ena ger inga fördelar i det andra.
Lite svårare är det att få riktigt snyggt, men inte mycket.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag instämmer i stort med anth. Det är helt obegripligt - för att inte tala om suspekt - med en kultur som anser att livsfarliga saker ingår i en korrekt klädstil. Lite som om man skulle ha en osäkrad handgranat fastklämd under hakan för att bevisa sin överlägsna mentala kontroll att inte göra oöverlagda rörelser med huvudet.

MEN om det nu är så att man lever i en sådan kultur och man anser att idealet är något att leva upp till - vilket jag har all respekt för, på någon nivå - alternativt att man av förhållanden utanför ens egen kontroll är tvingad därtill, så kan jag inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja fuska bort det? Då kan man ju lika gärna lägga ned det och gå i jeans och t-tröja istället.

2. Det enda som gör det svårare än en slipsknut, är att man inte kan utföra knuten på längre avstånd från halsen och sen strama åt.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Äh, det finns så mycket som inte är vettigt att ha på sig men som är snyggt ändå. Men orka tänka på det. Annars finns det ingen vettig anledning till att ha tio centimeters klack på sina skor. Till exempel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Radioaktiv said:
Äh, det finns så mycket som inte är vettigt att ha på sig men som är snyggt ändå. Men orka tänka på det. Annars finns det ingen vettig anledning till att ha tio centimeters klack på sina skor. Till exempel.
Hög klack ger benen en snyggare form? Kanske? :gremwink:
 
Top