Nekromanti Om flugor

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Radioaktiv said:
Äh, det finns så mycket som inte är vettigt att ha på sig men som är snyggt ändå. Men orka tänka på det. Annars finns det ingen vettig anledning till att ha tio centimeters klack på sina skor. Till exempel.
Klackar som sabbar, fötter rygg och hälsenor har jag aldrig begripit heller. (Inte utanför BDSM...)

Varför slutade vi linda fötter liksom? Om målet ändå är att dra på sig handikapp.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
walium said:
1. Finns det någon egentlig anledning att köpa oknutna flugor istället för färdigknutna?

2. Hur svårt är det att knyta flugor?

3. Var brukar ni köpa era flugor?
1. Efter att jag lärde mig knyta, så hade jag jag också lärt mig att se skillnaden på en färdigknuten och en handknuten. De flesta verkar inte ha en aning, och kommer att tro att en välknuten är en färdigknuten. Så anledningen har nog mer om att känna att man kan, och att de som vet hur man knyter kan identifiera varandra (hemliga klubben? :gremwink: ).

2. Jag satt en kväll och övade om och om igen medan jag tittade på någon film. Den här videon från youtube hjälpte mig att komma i gång...

3. Jag köpte min i en affär som sålde smoking, frack och kostymer.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Radioaktiv said:
Äh, det finns så mycket som inte är vettigt att ha på sig men som är snyggt ändå. Men orka tänka på det. Annars finns det ingen vettig anledning till att ha tio centimeters klack på sina skor. Till exempel.
Typ ingenting utom vadå... impregnerad säckväv? är ju begripligt ur ett rationellt perspektiv att klä sig i.

Jag är glad att utseende får vara lite irrationellt.

För jag vill inte gå klädd i säckväv och snowjoggers.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
walium said:
1. Finns det någon egentlig anledning att köpa oknutna flugor istället för färdigknutna?

2. Hur svårt är det att knyta flugor?

3. Var brukar ni köpa era flugor?
1.
Jag skulle inte våga visa mig i färdigknuten fluga annat än till hyrfrack. Det ser obildat ut med färdigknutna flugor (det gör det i och för sig med hyrfrack också, men, men).

2.
Svårare än att knyta slips (framför allt tar det längre tid att få det hyfsat välsittande), men inget som är omöjligt att lära sig om man har två händer med intakta fingrar.

3.
Jag har handlat flugor på slips- och herrekiperingsaffärer samt från Petrell Bowties. Petrells flugor är relativt billiga och det känns lite charmigt med flugor som är hemmasydda.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Radioaktiv said:
Hög klack ger benen en snyggare form? Kanske? :gremwink:
And we have a winner! Ni andra två förstår jag mig inte riktigt på.
..den ursprungliga funktionen för höga klackar var att de var praktiska när man red, fötterna satt fast i stigbyglar bättre.

Men sen så kom man på att tjejernas ben blev snyggare. Succé! And the rest is history.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Arfert said:
Radioaktiv said:
Hög klack ger benen en snyggare form? Kanske? :gremwink:
And we have a winner! Ni andra två förstår jag mig inte riktigt på.
..den ursprungliga funktionen för höga klackar var att de var praktiska när man red, fötterna satt fast i stigbyglar bättre.

Men sen så kom man på att tjejernas ben blev snyggare. Succé! And the rest is history.
Nja, fullt så okomplicerad är inte verkligheten. De gör baken snyggare också.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Vitulv said:
Radioaktiv said:
Äh, det finns så mycket som inte är vettigt att ha på sig men som är snyggt ändå. Men orka tänka på det. Annars finns det ingen vettig anledning till att ha tio centimeters klack på sina skor. Till exempel.
Typ ingenting utom vadå... impregnerad säckväv? är ju begripligt ur ett rationellt perspektiv att klä sig i.

Jag är glad att utseende får vara lite irrationellt.

För jag vill inte gå klädd i säckväv och snowjoggers.
Det är överdrivet. Varken säckväv eller snowjoggers är särskilt praktiska klädesplagg. Klädesplagg som introducerades strikt för att de var praktiska är till exempel Jeans (bra passform så att de inte skaver och ett slitstarkt tyg) och de moderna skorna.
Overall skulle väl kanske vara mer vanligt om vi bara brydde oss om den praktiska sidan. Overall med en dragkedja som går hela vägen bak så att man kan göra en nummer två utan att behöva dra av sig allt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hunk said:
Jag skulle inte våga visa mig i färdigknuten fluga annat än till hyrfrack. Det ser obildat ut med färdigknutna flugor (det gör det i och för sig med hyrfrack också, men, men).
Du verkar umgås med mer modemedvetna och bildade personer än jag. :-D

Sannolikt kommer jag att ha fluga eller slips maximalt två gånger i veckan så jag vet inte hur värt det är att plöja ner hela mitt klädkonto på dyra accessoarer. Men att köpa en styck handknuten fluga och pröva känns rimlig.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
R
Cybot said:
Vitulv said:
Radioaktiv said:
Äh, det finns så mycket som inte är vettigt att ha på sig men som är snyggt ändå. Men orka tänka på det. Annars finns det ingen vettig anledning till att ha tio centimeters klack på sina skor. Till exempel.
Typ ingenting utom vadå... impregnerad säckväv? är ju begripligt ur ett rationellt perspektiv att klä sig i.

Jag är glad att utseende får vara lite irrationellt.

För jag vill inte gå klädd i säckväv och snowjoggers.
Det är överdrivet. Varken säckväv eller snowjoggers är särskilt praktiska klädesplagg.
*facepalm*
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Typ ingenting utom vadå... impregnerad säckväv? är ju begripligt ur ett rationellt perspektiv att klä sig i.

Jag är glad att utseende får vara lite irrationellt.

För jag vill inte gå klädd i säckväv och snowjoggers.
Dude, hur orkar du? :gremsmile:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Radioaktiv said:
Hög klack ger benen en snyggare form? Kanske? :gremwink:
And we have a winner! Ni andra två förstår jag mig inte riktigt på.
Bara för att vara tydlig: Det jag menar att jag inte förstår, är ett mode - en kultur som framhåller plågsamma eller livsfarliga plagg.

Att en enskild individ kan vilja ha snyggare häck till priset av förkortade hälsenor, är en annan sak. Man gör alla möjliga sorters kompromisser här i livet. Och det finns betydligt dummare saker att kompromissa bort, än chansen att få ligga.

Men att ha en kulturell norm som fordrar något så pass, objektivt, onyttigt, är som att ha ett språk med t.ex. en särskild grammatisk form för litterärt tilltal (french, I'm looking at you!) eller andra fullkomligt överflödiga yttringar.

Och jag då, som inte tycker om att ha en löpsnara om halsen, blir ju extra besviken för att normen är sådan och jag sas. förväntas bära nackdelen utan någon egentlig fördel.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Radioaktiv said:
Typ ingenting utom vadå... impregnerad säckväv? är ju begripligt ur ett rationellt perspektiv att klä sig i.

Jag är glad att utseende får vara lite irrationellt.

För jag vill inte gå klädd i säckväv och snowjoggers.
Dude, hur orkar du? :gremsmile:
What? Vadå?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Kan jag bli såhär cool även om jag struntar i att knyta flugan?"

Jag kan på rak arm minnas att jag sett bilder på Dean Martin, Frank Sinatra, Sammy Davis Jr och Humprey Bogart i fluga. Ergo - flugor var coola innan de blev en, eh, fluga pga Doctor Who.


Storuggla, mannen som stirrar på borås
 
Top