Nekromanti Om fighterns Combat Challenge …

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Jag kör också en 4,0 kampanj med Marco och Draugen här på forumet, plus ett par icke forumiter. Våra erfarenheter är att Taktik är A och O. Placering och att välja rätt powers betyder verkligen allt, gör man fel är det verkligen lätt att få TPK på en normal encounter level. Så jag tror inte att du spelar dåligt, det är bara din grupp som gör rätt.

Sen har jag tolkat "Combat Challange" reglerna anorlunda än vad du har.

Fightern markar en hel trave fiender med sin dragon breath och binder upp dem med hjälp av sin höga AC och många hp.
Nu vet jag inte ifall jag har tolkat rätt men så här står det under combat challenge sidan 76 PHB:

" A creature can be subjected to only one mark at a time. A new mark supersedes a mark that was already in place"

Detta har jag tolkat som att man inte kan marka igenom Area attacks. Dock så är jag inte säker på att min tolkning är rätt då det står "a mark that was already in place".

Jag kastar med lite tips baserade på mina egna erfarenheter av dom Encounters som jag har kört med min spelgrupp. Spoilar texten dels ifall du inte vill att Herr Nils och CO ska läsa den, och dels för att den innehåler Spoliers för min grupp, så ifall ni spelar med mig, läs den inte!!!

Jag kan tipsa om Kobolt Rat Master i Dragon magazine nummer 364 under kapitlet om Kobolts. Jag använde 1 mot 3st lvl 2 spelare och det var knappt att dom klarade av det. Hittils har den Encountern varit den som varit mest uppskattad.

Generellt så har mina spelare upplevt stora problem med monster med Aura damage. Dvs monster som automatiskt delar ut skada/Basic attack så fort spelaren börjar sin runda. Rat Master, Rat Swarm samt Kruthik har alla get väldigt intressanta och utmanande Encounters.

Sen så har funnit stor nytta i att "fånga" in Strikers. Genom att fånga in Strikern som oftast har väldigt låg AC och HP så tryter HP väldigt snabbt och Leaders måste offra sina Healing spells i galet tempo för att hindra att strikern dyker under. Speciellt effektivt har detta varit med monster med Aura Attacks. Märk väl att Aura attack inte påvärkas ifall monstret är marked eller inte.

Pröva att inte låta dina spelare få kontrollera slagfältet. I föra spelmötet slängde jag in 4 Goblin Backblade + en Goblin Hexer där Backblades var gömda under tygtavlor i väggarna. När Encountern började störtade Backbladesen ut ur sina gömställen in i det trånga utrymmet och fick surprise attack. Detta gjorde att jag kunde tränga upp Rangern och Clericen i Closecombat, sedan använde jag mig utav Blinding och Stinging Hex på Defender tillsamans med Vexing Cloud. Spelarna klarade det precis men fick använda många dailies och flera second wind. Det var stor skillnad när Defendern blev upplåst.

Till morgondagens spelmöte tänker jag använda mig av en liknande strategi där jag kommer att slänga fram en Human Paladin som är tänkt att marka upp defenders,så att snabbsprungna Kruthik Hatchlings kan springa runt och anfalla Cleric och Rangern. Det som får mig att tvivla är den tematiska delen i Encountern, det nuvarnde temat i dungeonen med råttor och Goblins passar inte riktigt med det Encountern. Hmmm kanske en Goblin paladin......

Nu har jag inte spelat Shadowfell, så jag vet inte vad som är applicerbart, men om inte annat så är det kul att bolla Dungeon Design :gremlaugh:

//Flurtis
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Re: Från en SL till en annan

flurtis said:
Sen har jag tolkat "Combat Challange" reglerna anorlunda än vad du har.

Fightern markar en hel trave fiender med sin dragon breath och binder upp dem med hjälp av sin höga AC och många hp.
Nu vet jag inte ifall jag har tolkat rätt men så här står det under combat challenge sidan 76 PHB:

" A creature can be subjected to only one mark at a time. A new mark supersedes a mark that was already in place"
Som jag läser reglerna betyder det att om jag markar någon som redan är markad, så tar mitt mark över. I mitt fall är min attack (area) ofta det första som sker som attackerar fiender som är "långt borta" (jag har en feat från Dragon som heter "Hurl Dragonbreath" eller nått sånt, som låter mig kasta min dåliga andedräkt som en eldboll).

Med andra ord är det inte markade, och i och med att jag attackerar dem med mitt breath weapon, så blir de arga på mig ... och därmed markade.

Oftast är de minions, så de dör också för den delen. Det är viktigt för mig att fienderna är klumpade i en grupp ... men det är också så att de flesta alltid är det.

/M
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Från en spelare till en SL

Herr Nils said:
Däremot så står det inget om att en Fighter ens måste vara nära den som markeras utan ” Every time you attack an enemy, whether the attack hits or misses, you can choose to mark that target. The mark lasts until the end of your next turn.”
Jag är ingen fena på 4.0 men med area-angrepp så gör man väl tekniskt flera Attacker (dock med enbart en Standard Action) eftersom man slår enskilda attackslag för alla som är i arean. Så jag skulle inte tolka mark på det sättet.

Finns det någon annan Fighter-power som stödjer tolkningen att man med en area-effekt markar flera mål? (jag har min PHB i en flyttkartong någonstans)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Från en spelare till en SL

Läs igen: »Every time you attack an enemy […]« står det.

Varje gång du attackerar en fiende kan du välja att marka den. Gör du flera attacker kan du marka flera fiender.

Att nerfa detta är att ta ifrån fightern hennes raison d’être.

(Dessutom är jag rätt säker på att en ranged area attack räknas som en enda attack.)
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Från en spelare till en SL

Som sagt jag motstrider inte er tolkning på något sett, snarare tvärtom. Läser man reglerna utantill (Vilket man ska) så håller jag med er. Däremot så misstänker jag att Wizards helt enkelt har missat Dragon Breath + Mark Combon. Optningsmässigt så känns det obalanserat iochmed att Dragonborn får ett väldigt "defender övertag". Men jag håller med er bägge, i dagsläget så markar dragon breath flera motståndare. Personligen kommer jag nog att ta upp en diskusion med min spelgrupp ifall vi skall ändra det eller inte.

På 3,5 hade dom en kolumn på wizards hemsida där dom brukade svara på dylika regeldiskusioner. Synd att dom inte följt upp det med 4,0.

//Flurtis
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Från en spelare till en SL

Jodå, de har Q&A kvar.

Vad det gäller Dragonborn Defenders, särskilt Paladins, har jag bestämt att det är den race+class-kombination de hittat på för 12-åringarnas skull. Den är nog menad att vara just så enkelspelad.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Från en spelare till en SL

Man slår ju seperata attackslag för varje target i en area attack så en enda attack är det ju inte. En tolkning skulle kunna vara att för varje "Attack slag" så flyttas marken. Problemet är att det finns ingen defination på ifall attackslagen inom en Area Attack räknas som en enda attack eller flera små.

Fast som jag skriver tidigare, jag är beredd att hålla med er men jag anser inte att det är klart som korvspad att Dragon Breath Markar.



//Flurtis, som faktiskt tror att det inte finns något rätt eller fel i det här fallet föränn wizards gett ut en errata.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Från en spelare till en SL

Varför Dragonborn? De har ju ändå en breath weapon, vilken kan kräva lite finurlighet och manövrering för att komma till sin fulla rätt.

Jag tycker att dvärgar verkar simplast. De har bra förmågor, men de kräver inte något av spelaren.
- Skydd mot poison är en rent reaktiv effekt.
- Dwarven Resilience gör det mer lättspelat att använda en second wind. Man slipper vad som annars kunde vara ett svårt dilemma.
- Proficiency med olika typer av vapen är en no-brainer.
- Encumbered Speed kan vara en tuff drawback, men den gör också spelet lättare för dvärgspelaren, eftersom valmöjligheterna minskar.
- Stand Your Ground är även den helt reaktiv.

Dvärgar tycker jag alltså har de mest lättspelade förmågorna.

---

Och tycker du inte att Fighter är lättare än Paladin? Jag menar; när Fightern väl valt vilket vapen han vill ha så bestämmer ju spelet en massa av de powers han kommer att ta, och själva powerserna i sig är oftast mer enkelanvända än paladinens; eller menar du annorlunda?

---

Jag tror att dvärgkrigare är rasklasskombinationen för tolvåringar.

---

Själv älskar jag halvalven. Den är helt klart mest Johnny (=magicspråk för "flexibel och klurig") av alla raser. Perfekt för oss som blir uttråkade av att bara tänka på att skapa sig en elfranger (den tråkigaste rasklasskombinationen av dem alla. Varje gång jag ser pizzan Margarita (= tomat + ost) så tänker jag att de enda som äter den pizzan måste vara sådana som väljer att spela som en elfranger). Halvalver regerar!!!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Från en spelare till en SL

Mest är det en fråga om tuffhet, om jag var 12 skulle jag älska en Dragoborn Paladin. Och det känns som att den kombinationen har liksom lite lägg på händer, lite area attacks, lite så, men jag måste ha min PHB framför mig om jag ska bli riktigt exakt. Men Dragonborn Defenders i allmänhet.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Från en spelare till en SL

Man slår ju seperata attackslag för varje target i en area attack så en enda attack är det ju inte.
Låt bli att säga "det är det ju inte" på det där viset, om det du säger inte är självklart efter att man läst reglerna. Det är nämligen inte alls så som du gör sken av. När det gäller Melee- och Ranged Attacks så står det i boken att om de angriper flera mål, så räknas det som flera olika, separata attacker. Någon sådan text finns däremot inte under de olika formerna av Area Attacks.

Om inte Dragon Breath markar, vad händer då när Fightern utför en Sweeping Blow? Och varför har inte Wizards kommit ut med en framjäktad errata trots att hela internet sedan länge översvämmats med Fighter/Wizardsbuilds som just har syftet att marka shitloads med fiender?

Kom förresten ihåg att det gratisslag Fightern kan få in på en fiende han markat är en immediate interrupt, och att man bara får utföra en sådan varje runda. Så nyttan av att markera multipla fiender är inte riktigt så stor som man kanske från början kan tro.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Från en spelare till en SL

Rising said:
Och varför har inte Wizards kommit ut med en framjäktad errata trots att hela internet sedan länge översvämmats med Fighter/Wizardsbuilds som just har syftet att marka shitloads med fiender?
Det undrar jag också. Känns ju inte direkt som en "challenge" att spruta ut en hel kvast med challenges. Men det är ju inte det enda i 4E som är lite konstigt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Från en spelare till en SL

Känns ju inte direkt som en "challenge" att spruta ut en hel kvast med challenges.
Jag vet inte riktigt vad du anser är inräknat i ordet "challenge", men jag tycker det verkar som att du tänker på paladinens markeringar. Att bli markerad av en paladin är nämligen att bli indragen i någon sorts gudomlig duell, och således inte något som paladinen kan spruta ur sig en hel kvast av. Mycket riktigt säger också reglerna att en paladin enbart kan ha en markering igång i taget.

En fighters markeringar däremot, de försvinner efter ett drag och beskrivs inte såsom någon duell i stil med paladinens. Det står bara att en fighter är "farlig att ignorera" i strid. Och, tja, jag har då inga problem med att förstå hur en dragonbornkrigare som sprutar syra på en kan vara svår att ignorera.

(Och som sagt; det står ingenting om att fightern enbart skulle kunna markera en fiende åt gången.)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Från en spelare till en SL

LOL, stor skillnad på "Divine challenge" och "Combat challenge"? Men du har rätt, det är mystiskt att det är olika wordings.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Från en spelare till en SL

Necross said:
Men du har rätt, det är mystiskt att det är olika wordings.
Inget mysko alls. Det är ju två helt olika förmågor.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Från en spelare till en SL

Dante said:
Inget mysko alls. Det är ju två helt olika förmågor.
Jag menar; det vore mysko om det var nån slags misstag, då det ju står helt olika. Så jag antar att det är menat så där.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Från en spelare till en SL

Necross said:
Jag menar; det vore mysko om det var nån slags misstag, då det ju står helt olika. Så jag antar att det är menat så där.
Ah, jag hajar.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Re: Från en spelare till en SL

Själv älskar jag halvalven. Den är helt klart mest Johnny (=magicspråk för "flexibel och klurig") av alla raser. Perfekt för oss som blir uttråkade av att bara tänka på att skapa sig en elfranger (den tråkigaste rasklasskombinationen av dem alla. Varje gång jag ser pizzan Margarita (= tomat + ost) så tänker jag att de enda som äter den pizzan måste vara sådana som väljer att spela som en elfranger).
Jag älskar Elfrangers, men det beror på att jag alltid dyrkat bågen och tolkienalver, så det är ett självklart val för mig i första hand.

Vad gör half-elf till en mer intressant ras enligt dig då, utöver att den är flexibel och klurig?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Från en spelare till en SL

Vad gör half-elf till en mer intressant ras enligt dig då, utöver att den är flexibel och klurig?
Nä, det är främst det jag gillar med 4E's halvalver. Jag pratar alltså inte om stämning, atmosfär eller liknande. (Jag hade nog gillat dem ännu mer om de hade hetat Githyanki - ty dilettanteförmågan är ju perfekt om man vill vara en gish)

I 3.X hade jag rätt mycket problem med att det kändes som om alla rollpersoner man gjorde hade gjorts tusen gånger förut, och att reglerna bestraffade en med prygel och straff så fort man försökte göra ett personligt val utanför de uppenbara ramarna.

Det är svårt att beskriva hur svårt det är för mig att känna någon spelglädje under sådana omständigheter. På magicspråk kallas en sån som jag för en Johnny; och man säger att det vi vill göra med ett spel är att uttrycka oss. Inte i någon flummig mening, utan bara genom att göra något eget, experimentera med obskyra parametrar som andra sällan utforskar, försöka nå framgång med val som andra ratar, samt på andra sätt få känna oss lite individuella och personliga. Det är en av de största behållningarna med spel enligt mig.

Halvalven i 4E tillsammans med de nya, enkla, multiklassreglerna har äntligen gjort att D&D blivit tillräckligt fritt, smidigt och flexibelt för att jag ska kunna känna på det sättet när jag gör rollpersoner. Jämför exempelvis att göra en gish i 3.X och att göra det i 4E: I 3.X har man tusen olika prestigeklasser och splatboksgrundklasser som alla kommer med mer eller mindre snäva ramar runt en, och ovanpå det ligger en massa osmidiga hacks (såsom arcane spell failure) för att nerfa en. Asjobbigt. Det känns mycket enklare och friare att göra det nu. Särskilt om man är halvalv.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Från en spelare till en SL

Ändring: Informationen i det här inlägget har tydligen någon annan redan skrivit, så ni kan strunta i det om ni vill. Eller så kan ni leta efter det hemliga meddelandet.

---

Värt att notera är att fighterns frislag mot en fiende som är challenged är en immediate interrupt, och man kan bara göra en immediate action per runda (PHB s 268). Så en dragonborn fighter (eller en fighter som fått tag på en area attack till exempel genom att multiclassa till wizard) får bara anfalla en av de fiender som blivit märkta av anfallet.

Allihop får förstås fortfarande -2 till sina anfall en runda och det är inte heller så dåligt, men verkar inte direkt orimligt.
 
Top