Nekromanti Är Keep on the Shadowfell så svårt? …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Amrisarna har gruffat en del om huruvida KotS är för svårt eller inte. Många klagar på att de fått TPK redan i de inledande koboldöverfallen.

Mina spelare har breezat genom varenda encounter hittills. Visst har både en och två rollpersoner däckat under striderna, men det har aldrig varit någon direkt fara för deras liv – och aldrig ens i närheten av en TPK.

Gruppen består f.ö. av:

Tiefling Warlord/Wizard 2
Dwarf Cleric 2
Dragonborn Fighter 2
Eladrin Rogue 2
Half-Elf Ranger/Paladin 2

Två leaders, en defender och två strikers således. Både warlorden och fightern har varsin ranged area power för att snabbt slå ut minions. Både warlorden och clericen har möjlighet att hela de övriga. Warlorden går nästan alltid sist i rundan och låter den av de övriga som har bäst läge få utföra en extra attack. Rangern binder upp och slår ut fiendens artillery/controllers med divine challenge/hunters quarry. Roguen slår aldrig ett attackslag om han inte har combat advantage, och då delar han ut snuskigt med späk. Fightern markar en hel trave fiender med sin dragon breath och binder upp dem med hjälp av sin höga AC och många hp.

(Warlorden spelas dessutom av Herr Nils som är alldeles överjävlig på att hitta kombos, synergieffekter och taktiska övertag i reglerna.)

Nu senast klämde de fyra encounters (tre level 2 och en level 4) i följd utan någon extended rest. Den enda som var lite medtagen var roguen som bara hade två healing surges kvar inför den sista encountern.

Är jag för kass på att spela motståndarna? Är rollpersonerna för mäktiga? Är spelarna för duktiga?

Eller gör vi helt rätt och amrisarna är korkade?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag har bara läst KotS, inte spelat. Men överlag verkar dess encounters vara rätt lätta jämfört med vad jag brukar kasta på mina spelares rollpersoner. Man kan ofta lägga sig två levlar över utan att det är några problem. Däremot är det stor skillnad på hur tilltufsade folk blir. Vår rogue brukar ofta gå ner för räkning tills folk hinner fram och helar honom. Fast han lär sig nog så småningom att spela lite försiktigare.

Sen kan man ju som sl välja att låta monstren försöka avrätta utslagna rollpersoner. Jag brukar sällan göra det, men det beror ju på monstrens personlighet. Men om man gör det vid varje tillfälle så dör det rollpersoner.

TPK i inledande koboldöverfallet? Det låter helt magiskt dåligt? Snackar vi fem rollpersoner mot det böset så har man antingen haft gigantisk otur eller så har man missat grundläggande kocenpt i spelet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Om det är en breeze är det för lätt, men frågan är vart problemet ligger. Antagligen är din grupp alldeles för erfarna, särskilt om du har typ Herr Nils eller Rising eller Magnus Seter i spelgruppen.

Vi har förvisso bara tagit oss via Drakens Gravplats och Koboldernas Läger än så länge, men hittils verkar det lagom svårt. Vi är å andra sidan helt utan defender, har ett taktiskt miffo som ena leadern (min Cleric), och har bara varit fyra stycken varje gång. Vi har haft en PC-death (som var en NPC jag styrde, ahem), och det var vid utgrävningsplatsen (och kan möjligen ha berott på att jag trodde att Brutesen var Skirmishers varpå vi spelade dem rätt i händerna, ouff). Annars har det varit perfekt utmanande, men hade vi inte spelat helt rätt mot Iron Tooth hade vi nog fått en TPK, eller åtminstone hade min Cleric strukit med.

Fast gnäller man om koboldöverfallen är man en pussy. De är ju typ bara flavour.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Oh, marka med Breath var ganska smart. Jag insåg inte att det var så enkelt att marka. Med rain of steel blir det mord! Kanske är värt att multiclassa lite till wizard eller nåt för att få ännu mer blast. Det är nog dina spelare som är skarpa.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Jag hade TPK i andra encountern. Men mina spelare körde med level 1 rollpersoner.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Vitulv said:
Jag hade TPK i andra encountern. Men mina spelare körde med level 1 rollpersoner.
Ja, det gjorde ju mina också från början. Men sedan dess har de dingat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Du har ju sett Eksems svar nedan... jag spelleder den gruppen, och har hittills spelat exakt "by the book", inte anpassat nånting. Första encountern (kobold-bakhållet) kanske jag kunnat spelat något mer taktiskt, iofs.

Hursomhelst, än så länge har det varit lagom svårt. Och spelarna har haft lite tur när det gäller vissa slag, men det jämnar säkert ut sig snart. Men de har gjort rätt saker också, de lyckades till exempel locka ut de flesta kobolderna ur deras grotta och kunde ta striden på egna villkor.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
SPOILERVARNING

Jag tror dina spelare är för duktiga, och amrisarna och mina spelare är för dåliga. Min grupp är bara precis framme vid själva keepet, och två PC:s har dött redan (en på andra kobold-ambushet och en på "arkeologsajten").

De här färdigskrivna äventyren verkar kräva en hel del av spelarna tycker jag. Totalt fokus och inga diva-fasoner.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Dante said:
Nu senast klämde de fyra encounters (tre level 2 och en level 4) i följd utan någon extended rest.
LOL! Mina spelare vill ha extended rest emellan exakt varenda encounter. Fattar fortfarande inte hur man ska motiverade dem att låta bli.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Eksem said:
Antagligen är din grupp alldeles för erfarna, särskilt om du har typ Herr Nils eller Rising eller Magnus Seter i spelgruppen.
Heh! Det här hade jag missat.

Rising och Magnus är trevliga människor i besittning av många utmärkta kvaliteter – men Rising tycks sätta en ära i att bygga så knasiga rollpersoner som möjligt (som vi andra till en början har svårt att se nyttan med, men som i slutändan visar sig användbara – åtminstone när det gäller D&D) och Magnus gillar inte att lära sig regler.

Visserligen står vi alla på ungefär jämn fot eftersom det handlar om ett sprillans nytt spel med ett sprillans nytt regelsystem – men jag vill ändå utse Herr Nils och Pox till våra lokala optningsmästare.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nåja, Rising har väl ändå en förmåga att analysera sönder spel han också, och Seter har ju trots allt jobbat professionellt med rollspel. Det måste ju innebära en viss edge gentemot värdo amerikaner.

Jag menar, hur många timmar rollspelserfarenhet har ni gemensamt i det där rummet? Rätt många, gissar jag.

Så jag tror att KotS är ganska väl balanserat (de speltestar ju faktiskt sånt, borta på WotC), men att extremgrupper är svåra att tillfredställa (å andra sidan lyckades du väl slå ihjäl ett par PCs i era Pazio-kampanjer?).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Re: Vår grupp del 2

Får man fråga vad det är för bakgrundshistoria till namnet Joval Enema? =D

(för i mina öron låter det typ som Eon-dvärgen Urin klan Ghor)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vår grupp del 2

När vi ändå frågar, vad är Clericen optimerad för? Melee? Eller är den balanserad mellan Ranged och Melee Cleric? Jag tänkte göra det först nämligen, men upptäckte snart att jag bara använde Radiant Powers, eftersom jag fick alldeles för dålig träffbonus mot AC.

Kort sagt, är det inte dags att vi börjar prata builds på de här forumen? :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vår grupp del 2

"Som Cleric skulle jag ha tagit Weapon Proficiency på Bastard sword som första feat."

Själv har jag retrainat min första feat till Astral Fire istället (först valde jag WP på Halberd), och tänker nog undvika melee som mycket som möjligt för att istället fokusera på radiant damage. Allt vi har mött hittils (jag kan komma att ha fel i längden, jag har bara bläddrat snabbt i Monster Manual) har alltid AC som bästa defense, med 1-3 poäng mer än Reflex, vilket innebär att med mitt höga WIS-score så har jag +6 mot Ref istället för +6 mot AC (snabbt räknat). Då behöver jag inte flanka för att komma upp i ungefär samma träffchans, genomsnittligt sett. Dessutom optar jag då för de blasts och bursts jag har.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Hur jag än vrider och vänder på detta dilemma gillar jag inte alls att du, Dante the Daleman, brottas ner av såna som Skräckskägget, Knarko- the philololosopher och Ordföranden för norska skogstomtars loge.

Kan det vara så att det är för många spelare än vad äventyret är skrivet för? Sånt brukar välta all balans åt helvete för mig.

Är rp för höga levlar än vad man "ska vara"?

Tja, sedan kanske du ska lägga extra mycket krut på npc:s. Jag håller Caligulas "Red hand of Doom"-kampanj som ett mästerstycke vad beträffar DM-arrangerade svårigheter. Jävlar vilka krokben han hittade på i den kampanjen. Du kan lätt kolla in hur han arrade första fajten, som ska vara rätt menlös enligt originaltexten, men som Caligula piskade upp rätt ordentligt utan att dra igång spoilerlarmet.

Risken är väl kanske annars att dina supergenier till spelare tröttnar? :gremwink:

/Basse
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Är Keep on the Shadowfell så svårt? … [ANT/OT]

Basenanji said:
Hur jag än vrider och vänder på detta dilemma gillar jag inte alls att du, Dante the Daleman, brottas ner av såna som Skräckskägget, Knarko- the philololosopher och Ordföranden för norska skogstomtars loge.
Har jag nämnt på sistone att jag älskar dig, Basse?

Erik, the Legion of Doooooooom
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Och du är min älsklingsbibliotekarie! (OT)

Så det retar mig enormt mycket att jag inte har fått träffa dig på nån forumsöl- om man inte räknar med de där tre sekunderna på Akkurat för två decennier sedan.

/Basse, ändå hoppfull inför framtiden!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vår grupp del 2

Jag har också funderat på just flankingen, och jag tror att det bästa är om en Rogue samarbetar med en defender och melee leader (Warlord); medan en ranged Cleric samarabetar med en Ranger.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Inte heller igår fick jag kål på dem …

Inte heller gårdagens fyra encounters beredde mina spelare några större bekymmer. Visserligen undvek de att fajtas med Sir K. – men jag tror att de hade fixat även det.

Jag har dock beslutat mig för att införa en begränsning som kanske kommer att göra det lite svårare för dem. Jag har nämligen varit tämligen generös med att tillåta metasnack och tips under själva striderna (i syfte att vi alla snabbare ska kunna sätta oss in i hur reglerna funkar). Men från och med nästa vecka är det slut med det.

Om någon spelare vill att någon annans rollperson ska göra något speciellt under en runda får han vackert låta sin rollperson säga det under sin runda. Inget mer »men om du flyttar si och gör så, så blir det bättre«.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Inte heller igår fick jag kål på dem …

Dante said:
Inget mer »men om du flyttar si och gör så, så blir det bättre«.
Jag har skitsvårt att lära mina spelare detta. Även om de säger att de är med på det så slinker det ändå ur dem en massa metasnack. Förutom att det blir svårt för SL så sabbar det inlevelsen ganska mycket.
 
Top