Nekromanti Är Keep on the Shadowfell så svårt? …

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Inte heller igår fick jag kål på dem …

Allt utom korta kommandon är väl dessutom en standard action?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Re: Inte heller igår fick jag kål på dem …

Necross said:
Förutom att det blir svårt för SL så sabbar det inlevelsen ganska mycket.
Jag ska villigt erkänna att jag tänjt lite på trovärdigheten själv – genom att spela stenkorkade fiender (t.ex. ointelligenta vandöda) smart – bara för att det inte ska bli för lätt för mina spelare.

Som Herr Nils träffande uttryckte det: »Man får de spelare man förtjänar.«

Så även jag ska skärpa mig på den här fronten. Mer rollspel, mindre brädspel.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Re: Inte heller igår fick jag kål på dem …

Marco Behrmann said:
Allt utom korta kommandon är väl dessutom en standard action?
Jag har för mig att det står »speaking a few sentences« under free action.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Inte heller igår fick jag kål på dem …

Ja det stämmer. I 3.5an var det hårdare med det där, vill jag minnas. A few sentences är ju hur mycket som helst. Jag undrar om det inte är relaterat till att Mike Mearls är så förtjust i banter mellan fiender (så att man ska slippa »Nej, han säger inget av det för jag fäller honom med min pilbåge«).

Men det kan nog vara en poäng med att hålla det in order.

---

Fast 4 encounters ska man väl klara av utan extended rest, utan att det är något konstigt med det? Så länge man har rätt taktik och så. Annars får du väl öka alla monsters med 1 level. Det är ju så sjukt lätt med nya advancement-reglerna.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Re: Inte heller igår fick jag kål på dem …

Eksem said:
Ja det stämmer. I 3.5an var det hårdare med det där, vill jag minnas. A few sentences är ju hur mycket som helst.
Det du säger stämmer utan tvekan: ett par meningar är ett ytterst luddigt uttryck jämfört med hur petnoga Wizards of the Coast varit i de flesta andra regelformuleringar i de tre core-böckerna; och en mening kan ju göras extremt lång genom lite kreativt bruk av bisatser och skiljetecken (som exempel anför jag denna mening).

Eksem said:
Fast 4 encounters ska man väl klara av utan extended rest, utan att det är något konstigt med det? Så länge man har rätt taktik och så. Annars får du väl öka alla monsters med 1 level. Det är ju så sjukt lätt med nya advancement-reglerna.
Jag är förstås inte ute efter att »sätta dit« mina spelare. Jag är mest förvånad över att det går så lätt efter alla skrämseltrådar jag läst om KotS. Nu är rollpersonerna level 2 och de har inga som helst problem med level 4-encounters – och då menar jag inga som helst problem.

Det var flera rollpersoner som klarade sig igenom encounters helt utan skador. De är grymt bra på att slå ut minions med area attacks, så i ett slag minskar antalet fiender jag förfogar över i en sån encounter med 25–75 procent. Poff!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Inte heller igår fick jag kål på dem …

"Jag är förstås inte ute efter att »sätta dit« mina spelare. "

Så länge alla, inkl. du, har roligt, så finns väl inga problem förstås. Kort sagt så är väl KotS, kanske hela systemet, balanserat efter "sämre" spelare.

Men jag tänkte att om du upplever att det blir tråkigt så är det ju så lätt att skala upp motståndet nu. Jag gjorde aldrig det i 3.5, men nu så ser jag typ fram mot att göra det när jag väl är DM.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Inte heller igår fick jag kål på dem …

Så länge alla, inkl. du, har roligt, så finns väl inga problem förstås.
Om man lätt valsar genom encounter efter encounter så kan man nog, även om man redan har roligt, höja nivån rätt rejält genom att höja svårighetsgraden. Riskerar man inget tröttnar man efterhand.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Area effects

Just där tror jag att vi har en stor fördel; vi har två gubbar som kan rensa minions med area effects, vilket reducerar deras värde som skydd för de andra större monstren.

Så kanske du ska dubbla antalet minions?

En enkel åtgärd, som kan vara spännande att utforska.

/M
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Re: Area effects

Magnus Seter said:
[…] vi har två gubbar som kan rensa minions med area effects […]
Tre, till och med, i de fall ni möter vandöda.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Re: Area effects

Dante said:
Magnus Seter said:
[…] vi har två gubbar som kan rensa minions med area effects […]
Tre, till och med, i de fall ni möter vandöda.
Jupp, om Hjördis nånsin kommer att använda Turn Undead, det vill säga. :gremgrin:

/M
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,617
Location
Stockholm
Jag skulle nog säga att den upplevda "svårigheten" i Keep beror på att det ofta är det första äventyr folk spelar med de nya reglerna. Är man ovan med hur ett system funkar så blir allt lite knepigare.

För egen del, som spelare, har Keep varit svårt som fan, men oftast inte för svårt. Vi har överlevt striderna på håret.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Jag kan förtydliga.

Gruppens warlord har valt Tactical Presence som class feature och Tactical Assault som feat, vilket ger alla allies som kan se honom +2 på attackslaget och +4 på skadeslaget när de spenderar en action point för att få en extra attack. (Gruppens ranger/paladin har även featen Action Surge som ger henne ytterligare +3 på attackslaget om hon spenderar en action point för att få en extra attack.)

Om andra dessutom kan bistå med aid another, som också ger +2 på attackslaget (per person som lyckas bistå), minskar förstås risken att missa ännu mer.

Och man vill inte missa med sin daily.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,481
Location
Maastricht
Jag kan förtydliga.

Gruppens warlord har valt Tactical Presence som class feature och Tactical Assault som feat, vilket ger alla allies som kan se honom +2 på attackslaget och +4 på skadeslaget när de spenderar en action point för att få en extra attack. (Gruppens ranger/paladin har även featen Action Surge som ger henne ytterligare +3 på attackslaget om hon spenderar en action point för att få en extra attack.)
Då förstår jag desto mer.

Om andra dessutom kan bistå med aid another, som också ger +2 på attackslaget (per person som lyckas bistå), minskar förstås risken att missa ännu mer.
Det enda sättet att ge någon +2 är väl att se till att denne får combat advantage ? Jag kan väl tex inte stå adjacent till en ally och aida honom istället för att själv attackera ?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Utbruten deltråd …

Den deltråd som kom att handla om fighterns Combat Challenge-förmåga förärades egen tråd-status och återfinns numera här.
 
G

Guest

Guest
@ Marco - Namnet kommer sig ifrån att jag spelar en artig mördare, så det är en ordlek på jovalisk och enemy.

Angående rogues så har jag märkt att man kan bygga en rogue på flera olika sätt (hög AC bl.a.), men i och med att roguens enda funktion är att skada folk (mmm... njurar) samt att den endast kan göra detta effektivt om den sneak attackar har jag helt optat min karaktär till detta.

Några punkter jag tycker är viktiga för rogues:
1) AC är viktigt, men ligger långt ned på önskelistan.
2) Träffchans är kung, jag valde topple over som encounter power på level 3 ENDAST för att jag får +2 på att träffa (powern suger i övrigt).
3) Mobilitet är också kung. Jag gör i princip aldrig en attack utan combat advantage. Halflings i all ära men eladrins teleportering är värd otroligt mycket mer.
4) Använd alltid dolk, låt dig inte luras av de andra vapnens högre skada, +1 i träffchans är mer värt.*
5) Improved initiativ är dålig. Okej du får combat advande om du börjar, men oddsen att du skulle förlora initiativet mot ALLA samt att featen hade räddat dig är försvinnande liten.**
6) Man måste ha bluff som en tränat skill då den ger den en extra sneak attack varje encounter.
7) Stealtha! Använd hörn! Kan du inte sneaka någon nu, glöm dig bakom ett hörn och kör en ready action med en kastkniv om någon visar sig, då kanske du får sneaka senare i rundan. Mycket bättre än att göra en sugig icke-sneak attack.
:gremcool: Var inte rädd för att ta skada eller gå med, du har en healer (tack till herr nils)
9) Krafter som gör att du får combat advantage tills opponent lyckas med en save är värdelösa! Det är 55 % chans att du överhuvudtaget inte får någon nytta av den. Satsa mycket hellre på kraften där du vet var du får ut. Enda undantaget kan vara ongoing damage som alltid kommer ticka minst en gång.
10) Kommunicera med dina medspelare, känner du på din runda att du kommer få svårt att flanka, meddela detta till de andra. De kommer då försöka flytta sig för att skapa flankeringsmöjligheter.

Och till den som sa att magnus seter och rising var våra taktiska mästare: Buhahahahahahaha
(jag vill med det inte säga att de är dåliga, de kommer med bra ideer också)

--------------------
TEORI

* +1 i träffa innebär 5 % mer träffar. Med 1d4+2d8+6 i skada per attack ökar det min skada med 2,5+9+6 x 0,05 = 0,875 / runda. Skulle jag använda kortsvärdet ökar skadan med 1 x 0,7 = 0,7 / runda (där 0,7 = 70 % är min genomsnittliga träffchans)
OBS! Vid en vanlig attack (d.v.s. utan sneak attack) är det därmot mer värt med det större vapnet för +1 i skada istället för +1 i att träffa.

**Antag att vi möter 2 fiender, deras initiativ kommer centreras på cirka 12. Med lite variation kommer de i genomsnitt få initiativ 10 och 14. Jag har +5 i initiativ (+7 om herr nils är med). Jag kommer agera sist i 10 % av striderna. Alltså höjer improved initiativ min skada / per encounter med 9+2 x 0,1 x 0,7 = 1,26.
Skulle jag istället ta en feat som höjer min skada med +1 ökar skadan / encounter med: 6 x 0,7 = 4,2. Där 6 är antalet anfall jag gör per strid och 0,7 min träffchans.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Och till den som sa att magnus seter och rising var våra taktiska mästare: Buhahahahahahaha"

Jag menade inte taktiska mästare, jag menade att en spelgrupp med så rutinerade spelare inte är jämförbar med en grupp tonåringar.
 
Top