Nekromanti Om bruk och missbruk

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Recca said:
Jag känner folk som bevisar den gamla devisen om att MJ är en gateway-drug. Men alkohol är också en gateway-drug. Det handlar om att perceptionerna förändras och man gör val man inte skulle gjort när man inte var hög. Samtidigt skaffar man sig ofta en bekantskapskrets som påverkar ens val. Det är t.ex. lättare att bli dealer om man är stamkund hos en dealer.
Exakt den poäng jag brukar försöka göra; det här med "ingångsdrog" lär ju i allra högsta grad vara kontextberoende. Om ens förmåga att göra val påverkas, så beror vad man gör fortfarande på vilka val som finns - och har man väl börjat med illegala droger så är risken rätt stor att man befinner sig i eller hamnar i en social kontext där det finns tillgång till andra sådana droger - plus personer som av en eller annan anledning gärna ser att man "uppgraderar".

Eller med andra ord: Köper man majja av samma snubbe som också säljer koks, så är risken stor att koks-killen gärna ser till att man börjar koksa istället. Good for business.



(Vilket både ger plus och minus i legaliseringsdebatten; å ena sidan lossnar majja från koks och sånt, å andra sidan blir majja en naturlig drog att gå till i samband med alkohol... Om man t.ex tänker sig försäljning på Systemet)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

krank said:
(Vilket både ger plus och minus i legaliseringsdebatten; å ena sidan lossnar majja från koks och sånt, å andra sidan blir majja en naturlig drog att gå till i samband med alkohol... Om man t.ex tänker sig försäljning på Systemet)
Som jag (tror jag) sagt tidigare: alkohol är mer skadligt än marijuana. Det har sämre effekt på hälsan både kort och långsiktigt, och är därtill (troligen) mer beroendeframkallande. Plus att folk tenderar att bete sig värre när de är fulla än när de har rökt gräs.

Så att folk går från alkohol till marijuana är bara ett plus. Man kan å andra sidan fråga sig om folk kommer gå från alkohol till marijuana eller från alkohol till alkohol+marijuana (vilket är en lite drygare kombo än ren alkohol, om jag förstått saken rätt).

Übereil
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Übereil said:
krank said:
(Vilket både ger plus och minus i legaliseringsdebatten; å ena sidan lossnar majja från koks och sånt, å andra sidan blir majja en naturlig drog att gå till i samband med alkohol... Om man t.ex tänker sig försäljning på Systemet)
Som jag (tror jag) sagt tidigare: alkohol är mer skadligt än marijuana. Det har sämre effekt på hälsan både kort och långsiktigt, och är därtill (troligen) mer beroendeframkallande. Plus att folk tenderar att bete sig värre när de är fulla än när de har rökt gräs.

Så att folk går från alkohol till marijuana är bara ett plus. Man kan å andra sidan fråga sig om folk kommer gå från alkohol till marijuana eller från alkohol till alkohol+marijuana (vilket är en lite drygare kombo än ren alkohol, om jag förstått saken rätt).

Übereil
Är det inte personlighetstyper som beter sig illa, inte alkoholen i sig. Jag vet de som blivit knäppa av brajj också, t.ex... Medan andra aldrig blir knäppa av varken alkohol eller brajj.

Jag är inte helt villig att utesluta brajj från de droger där brukare kan tänka sig göra crazy stuff som gör illa andra människor. Kan det inte vara så att de som brukar brajj främst gör det för att koppla av och ta det lugnt, men om de hade brukat det för att rocka loss på en fest så kanske de hade pucklat på nån också om läget uppstod?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Sen finns det en kultur kring brajj som säger att det inte är beroendeframkallande, inte är en gatewaydrug, brukare blir lugna och sköna snubbar och lyssnar på jamaikansk musik. Vad har den kulturen för vetenskapligt stöd?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Recca said:
Vad har den kulturen för vetenskapligt stöd?
Svårt att säga. »Den kulturen« hävdar nämligen att det finns en kultur av drog-motståndare som argumenterar med påhittad vetenskap.

DN hade då en artikelserie om droger. Denhär artikeln tycker jag är rätt läsvärd.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Det känns som om det mest handlar om det ideologiska frågan: vad är frihet?

Är det frihet att kunna ta vilka urkassa beslut som helst?

I övrigt har vi bara spekulationer. Om marknaden tar över försäljningen av cannabis så tror jag att säljarna kommer göra ALLT för att skaffa köpare. De brukar lyckas rätt bra.

Jag personligen är ju för att även nikotin och alkohol regleras ännu hårdare. Även det absurda läkemedelsanvändandet är oroande för mig.

Personligen vill jag inte att folk ska blossa, kröka eller röka på. Inte heller skjuta upp eller knapra antibiotika i tid och otid.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Vimes said:
Persson said:
ett taskigt fåtal inte vet hur man krökar som folk?
Snackar du om nykteristerna här, Persson?
Hahahahahahaha.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Smrtihara said:
Det känns som om det mest handlar om det ideologiska frågan: vad är frihet?

Är det frihet att kunna ta vilka urkassa beslut som helst?

I övrigt har vi bara spekulationer. Om marknaden tar över försäljningen av cannabis så tror jag att säljarna kommer göra ALLT för att skaffa köpare. De brukar lyckas rätt bra.

Jag personligen är ju för att även nikotin och alkohol regleras ännu hårdare. Även det absurda läkemedelsanvändandet är oroande för mig.

Personligen vill jag inte att folk ska blossa, kröka eller röka på. Inte heller skjuta upp eller knapra antibiotika i tid och otid.
Frihet är att själv kunna bestämma över mina åsikter och kropp.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Vitulv said:
Foggmock said:
Den enda kriminalitet som kommer av att folk vill röka lite gräs för att varva ner efter jobbet är när de döms för narkotikabrott.
Nja, nog har det väl funnits tillfällen där pårökta människor har begått brott på grund av sin berusning, men det är försumligt jämfört med hur många brott som begås i alkoholens tecken.
Vilket har mer att göra med att alkohol är fruktansvärt mycket vanligare än alla illegala droger tillsammans än något annat.

I en stor, internationell rapport om detta, så kom studiedeltagarna fram till att den organiserade brottslighetens skulle tillfogas närapå biblisk skada om marijuana legaliserades.
Inte i Sverige; en mkt stor andel av marijuanan som odlas sker relativt småskaligt, en legalisering skulle antagligen inte påverka den delen alls.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Okej, innefattar detta vilka droger som helst? Aktiv dödshjälp? Din rätt att hemskola dina barn? De frågorna är samma som hurvida vi ska avkriminalisera/legalisera cannabis. Rent principiellt menar jag.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Smrtihara said:
Okej, innefattar detta vilka droger som helst? Aktiv dödshjälp? Din rätt att hemskola dina barn? De frågorna är samma som hurvida vi ska avkriminalisera/legalisera cannabis. Rent principiellt menar jag.
Ja, Ja, Eventuellt ja.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Recca said:
Är det inte personlighetstyper som beter sig illa, inte alkoholen i sig. Jag vet de som blivit knäppa av brajj också, t.ex... Medan andra aldrig blir knäppa av varken alkohol eller brajj.
Jag tror det där är en förenkling, liksom att det är en förenkling att hävda att det enbart är drogen i sig som är orsaken. Jag tror folk tenderar att bli aggresiva oftare av alkohol än av braj (alternativt mer aggresiva), även om det givetvis finns folk som blir aggresiva även av braj.

Recca said:
Jag är inte helt villig att utesluta brajj från de droger där brukare kan tänka sig göra crazy stuff som gör illa andra människor. Kan det inte vara så att de som brukar brajj främst gör det för att koppla av och ta det lugnt, men om de hade brukat det för att rocka loss på en fest så kanske de hade pucklat på nån också om läget uppstod?
Så kan det vara, men som sagt så tror jag drogernas effekter även spelar in. Alkohol stimulerar aggresivitet i större utsträckning än cannabis (jämför alkohol med heroin så blir det ännu tydligare). Detta kommer i sig själv att ge utslag (det krävs mindre för att en full person ska bli aggresiv än för att en stenad person ska bli det), även om kultur (troligen) spelar in även det.

Übereil
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Vimes said:
Persson said:
ett taskigt fåtal inte vet hur man krökar som folk?
Snackar du om nykteristerna här, Persson?

Hahaha. Man kan tro det! :gremwink:

Jag syftar på de som hamnat i en missbruksproblematik. Är man missbrukare skall man naturligtvis erbjudas hjälp med att komma ur det. Missbruk beror inte på produkten som det är en mänsklig sjukdom. För mig är det självklart att sjuka skall erbjudas vård inte fängelsestraff. Det gäller både alkisar som narkomaner.

Många tror på politiken och politikers möjligheter att skapa utopier på jorden. Flera exempel på inlägg i den här tråden vittnar om det. Problemet är att de tittar på drömsamhället ur ett macro-perspektiv. Det finns inga droger. Ingen sprit. Alla mår bra. Men skådar man drömsamhället i ett micro-perspektiv ser man att folk har förlorat flera friheter. Vi får inte längre kröka, vi får inte ta en rök, kampsport är förbjudet eftersom någon Paulo Roberto-tönt bråkat. Vi får inte längre spela datorspel eftersom de där politikerna blivit orolig när de läst om att en finnig och ful kille i Kista blivit beroende av att spela Drenai Paladin. Vi får inte heller bli tjockisar längre eftersom någon neoklassisk nationalekonom räknat ut positiva effekter av att samhället blir bättre om alla är smal.

Vill man angripa missbruk av vad som helst är det inte produkterna som skall regleras och brukandet som skall straffas med fängelse. Politiker är inga supermänniskor och det är omöjligt att ta fram ett super skillat ledarskap med demokrati. Kan vi då angripa drivkrafterna? Nej jag menar att de åtgärderna skulle vara ett ännu större ingrepp på människans egenrätt. Istället måste vi acceptera att ett samhälle existerar med problem och hjälpa de som drabbas när de drabbas istället för att förhindra att de drabbas.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
chrull said:
Smrtihara said:
Det känns som om det mest handlar om det ideologiska frågan: vad är frihet?

Är det frihet att kunna ta vilka urkassa beslut som helst?

I övrigt har vi bara spekulationer. Om marknaden tar över försäljningen av cannabis så tror jag att säljarna kommer göra ALLT för att skaffa köpare. De brukar lyckas rätt bra.

Jag personligen är ju för att även nikotin och alkohol regleras ännu hårdare. Även det absurda läkemedelsanvändandet är oroande för mig.

Personligen vill jag inte att folk ska blossa, kröka eller röka på. Inte heller skjuta upp eller knapra antibiotika i tid och otid.
Frihet är att själv kunna bestämma över mina åsikter och kropp.
Ja och det skall vara en okränkt rättighet så länge man inte (direkt) skadar andra.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Smrtihara said:
Okej, innefattar detta vilka droger som helst? Aktiv dödshjälp? Din rätt att hemskola dina barn? De frågorna är samma som hurvida vi ska avkriminalisera/legalisera cannabis. Rent principiellt menar jag.
Hemskolning av barn är väl inte principiellt samma? Tonvikten där ligger på vad man gör med en annan individ, inte med den egna kroppen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Svarte faraonen said:
Smrtihara said:
Okej, innefattar detta vilka droger som helst? Aktiv dödshjälp? Din rätt att hemskola dina barn? De frågorna är samma som hurvida vi ska avkriminalisera/legalisera cannabis. Rent principiellt menar jag.
Hemskolning av barn är väl inte principiellt samma? Tonvikten där ligger på vad man gör med en annan individ, inte med den egna kroppen.
Vilket var anledningen till varför jag svarade "eventuellt" där. Bara för att förtydliga alltså.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
chrull said:
Frihet är att själv kunna bestämma över mina åsikter och kropp.
Den där definitionen av frihet tycker jag är rätt meningslös (jag skulle kalla den föråldrad också, men det känns som att angripa frågan från fel håll). Varför ska vi låta folk bestämma över sig själva? Vad är poängen med det?

(Notera att de här frågorna är lite som när Newton frågade sig varför saker faller neråt.)

Enligt min definition är frihet att ha stor möjlighet att påverka sin situation. Den definitionen tycker jag bättre fångar kärnan i vad man vill komma åt med att låta folk bestämma själva över sina åsikter och kroppar (om någon annan bestämmer allt åt mig kan jag ju inte göra något åt min situation). Det fångar så att säga vad som är poängen med det du hävdar att frihet är.

Übereil, IMHO dårå
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Kraetyz said:
Så om man inte håller med om det där, så är man emot frihet?

Jag håller, såklart, inte med.

Eller ja, jag definierar inte frihet på det där sättet; men gör man det så är jag nog emot frihet.

EDIT: men det var en fin film. Det är alltid intressant att se hur andra tänker. Det är ju en lite naiv filosofi som utgår från lite minst sagt tveksamma universalistiska grunder, men något liknande är jag säker på att andra tycker om det jag tycker också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Persson said:
Vi får inte längre kröka, vi får inte ta en rök, kampsport är förbjudet eftersom någon Paulo Roberto-tönt bråkat. Vi får inte längre spela datorspel eftersom de där politikerna blivit orolig när de läst om att en finnig och ful kille i Kista blivit beroende av att spela Drenai Paladin. Vi får inte heller bli tjockisar längre eftersom någon neoklassisk nationalekonom räknat ut positiva effekter av att samhället blir bättre om alla är smal.
Tja, bortsett från datorspelsdelen ser jag inte riktigt problemet här.

Utom, såklart, att jag tycker att lagar är trubbiga och dåliga verktyg, och hellre ser socialt tryck och memetisk programmering/indoktrinering/social ingenjörskonst som verktyg.
 
Top