Nekromanti Om bruk och missbruk

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Det är dumt att avkriminalisera marijuana för att det är såpass skadligt att det inte bör vara ett personligt val.

Amerikanska fängelser är överfulla med missbrukare på grund av att den amerikanska kriminalvården är urusel. Systemet bygger snarast på vedergällnigsprincipen.

Problemet ligger snarare i straffskalorna tillsammans med den dåliga kriminalvården. Absurda straff på ynkliga brott fyller fängelser och utan kriminalvård och skyddsnät i samhället blir det också många återfallsförbrytare.

Johnson vill ju avkriminalisera på grund av att man får mer kontroll på marknaden och kan komma åt kartellerna. Det är det enda någorlunda hållbara argumentet. Men jag tycker inte att det är värt det med tanke på de långsiktiga effekterna. Jag tror det är bättre att satsa på att komma åt de problemen på ett djupare plan. Men då börjar vi nog prata ideologier och det känns lite värdelöst.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Smrtihara said:
Det är dumt att avkriminalisera marijuana för att det är såpass skadligt att det inte bör vara ett personligt val.
Till skillnad från alkohol, nikotin och koffein då, eller?

Äh, avkriminalisera skiten tycker jag, det skulle vara ett mycket värre slag mot maffian än mot samhället. Och om det av någon anledning skulle vara relevant; jag brukar inte marijuana.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Vitulv said:
Smrtihara said:
Det är dumt att avkriminalisera marijuana för att det är såpass skadligt att det inte bör vara ett personligt val.
Till skillnad från alkohol, nikotin och koffein då, eller?

Äh, avkriminalisera skiten tycker jag, det skulle vara ett mycket värre slag mot maffian än mot samhället. Och om det av någon anledning skulle vara relevant; jag brukar inte marijuana.
Den drogpolitiska debatten åsido - hur hamnade koffein i sällskap med nikotin och alkohol? Vilka negativa verkningar har det enligt dig?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Sapient said:
Den drogpolitiska debatten åsido - hur hamnade koffein i sällskap med nikotin och alkohol? Vilka negativa verkningar har det enligt dig?
Nu är jag inte Vitulv; men koffein är en beroendeframkallande (typ, eller den ger abstinensbesvär iaf), centralstimulerande drog... Rent anekdotiskt vet de flesta av oss hur en kaffemissbrukare funkar om den inte får sin fix; det finns också forskning som antyder samband mellan koffein och missfall och humörsvängningar.

Med det sagt är den hyfsat harmlös; jag placerar den nog i samma droggrupp som typ socker...


Alkohol och nikotin har jag dock svårt att se som annat än skadliga droger, får jag väl säga.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

krank said:
Nu är jag inte Vitulv;
Nej, men du förklarade det ungefär som jag hade gjort, så det gör inget :gremtongue:
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Att likställa koffein med substanser som typ heroin bär mig emot.

Men visst, alkohol och nikotin blir jag bara glad om man reglerar hårdare. Att kriminalisera alkohol över en natt är fett orealistiskt, men att arbeta för det långsiktigt är inte jättetokigt tänkt. Fast en regelrätt kriminalisering av alkohol och nikotin är väl inte direkt mitt förstaval. Jag föredrar att låta skiten självdö som kultur, men jag håller ett öppet sinne.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Smrtihara said:
Att likställa koffein med substanser som typ heroin bär mig emot.
Det var det väl heller ingen som gjorde?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Smrtihara said:
Att likställa koffein med substanser som typ heroin bär mig emot.

Men visst, alkohol och nikotin blir jag bara glad om man reglerar hårdare. Att kriminalisera alkohol över en natt är fett orealistiskt, men att arbeta för det långsiktigt är inte jättetokigt tänkt. Fast en regelrätt kriminalisering av alkohol och nikotin är väl inte direkt mitt förstaval. Jag föredrar att låta skiten självdö som kultur, men jag håller ett öppet sinne.
Förbannade puritan. Låt folk få leva sina liv ifred utan någon mamma-moralism över sig. Problemet är inte att folk pundar, snusar, röker eller super utan att andra måste betala för dess skador. Själv måste jag betala för allehanda praktfetton, sjuka och arbetslösa. Då kan vi produktiva marknadsas gott få ta en sup och en rök utan att Flanders ryter till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Persson said:
Förbannade puritan. Låt folk få leva sina liv ifred utan någon mamma-moralism över sig. Problemet är inte att folk pundar, snusar, röker eller super utan att andra måste betala för dess skador. Själv måste jag betala för allehanda praktfetton, sjuka och arbetslösa. Då kan vi produktiva marknadsas gott få ta en sup och en rök utan att Flanders ryter till.
Låt oss nöja oss med att det finns olika åsikter i den frågan. Vi delar alltså överhuvudtaget varken människosyn eller problemformulering, vilket gör vidare... "diskussion" tämligen poänglös.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Tja, fast du själv verkar ju likställa cannabis med andra dödsknark, så var drar du gränsen? Är det okej att dricka en öl till maten, så länge man inte blir full, eller är alkoholen en inherent ond substans? Jag skulle också föredra om folk inte söp, men jag är helt okej med drickande. Jag skulle även föredra om folk inte brydde sig så mycket om fotboll, men se, ett par säsonger i Allsvenskan senare gick mina skattepengar till Kycklinggrytan/Hönsburen/annat nedvärderande smeknamn (Guldfågel Arena). Även om jag inte uppskattar det själv så kan jag se ett värde av att andra människor får göra vad de tycker om och att alla tillsammans hjälps åt att betala. Mitt största problem med arenan är att den ligger på en tråkig och klinisk plats, men det är förstås mest för att Fredriksskans låg så vackert. Och då har jag inte varit på en enda match där sen jag var typ fem, men det tycker jag iallafall.

Så länge människor inte skadar eller påverkar andra människor, och antagligen inte ens skadar sig själva (och om de skadar sig själva ska de vårdas för missbruk) tycker inte jag, som trots allt ligger ganska långt ut på vänsterkanten, att någon ska lägga sig i.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Nja, jag likställer inte olika preparat egentligen. Det finns gott om nivåer i helvetet. Men slutprodukten av allt missbruk är detsamma - skit.

Jag tycker ju att vår absurda alkoholkulturen kan dra något gammalt över sig och bara dö. Detta även om jag själv gärna tar en öl. Vart jag personligen drar gränsen är rätt ointressant. Jag vill se politik i ett större perspektiv.

I ett samhälle där cannabis är olagligt skadar du automatiskt andra genom att bruka det. Oavsett vilka effekter drogen har. Det är inte direkt kärnfysik.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

krank said:
Smrtihara said:
Att likställa koffein med substanser som typ heroin bär mig emot.
Det var det väl heller ingen som gjorde?
Jo, det var just det som var grejen. På Smritharas inlägg med orden "det är såpass skadligt att det inte bör vara ett personligt val" svarade Vitulv:
Till skillnad från alkohol, nikotin och koffein då, eller?
Det är (om än med avsikt att mer relativisera marijuanas farlighet) att göra nån slags "likställande" (även inkluderat marijuana).

Vitulvs åsikt ligger nog närmare min. Men jag tycker inte om att föra en diskussion där man kastar preparat omkring sig utan att diskutera VARFÖR man anser att något är "farligt".

Koffein har för övrigt även positiva egenskaper, varav känslan av att bli piggare av det är en. (Skydd mot vissa former av cancer är en annan.)

Och helheten är som i de flesta fall en mix av goda och dåliga egenskaper, som till viss del varierar med individens genetiska förutsättningar och med storleken på konsumtionen.

Kopplingen till missfall har dock fått kraftig kritik. En annan stor studie kunde inte upprepa resultatet och vid en granskning av den första studien, slog man fast att på grund av bristande metodik kunde man inte utesluta att det resultatet berodde på någon annan livsstilsfaktor som bara indirekt var kopplad till koffein-användare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Sapient said:
Jo, det var just det som var grejen. På Smritharas inlägg med orden "det är såpass skadligt att det inte bör vara ett personligt val" svarade Vitulv:
Till skillnad från alkohol, nikotin och koffein då, eller?
Ser du heroin i den listan?
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Skrev jag att någon gjorde det?

Var..?

Eller skrev jag att jag inte köper ett likställande rent allmänt?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Smrtihara said:
I ett samhälle där cannabis är olagligt skadar du automatiskt andra genom att bruka det. Oavsett vilka effekter drogen har. Det är inte direkt kärnfysik.
Det är av just denna anledning det ej bör vara brottsligt att bruka cannabis eller, i förlängning, någon ört eller preparat.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Som jag sa: Det är det enda vettiga argumentet för en avkriminalisering. Men.. Jag tror starkt att de långvariga effekterna av en mer liberal inställning till narkotika är värre.

Se bara på hur alkohol missbrukas!

Jag tror att man ska se till att satsa på psykvården för att få bukt med narkotikan, och därigenom kriminaliteten som kommer därav.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Smrtihara said:
Som jag sa: Det är det enda vettiga argumentet för en avkriminalisering. Men.. Jag tror starkt att de långvariga effekterna av en mer liberal inställning till narkotika är värre.

Se bara på hur alkohol missbrukas!

Jag tror att man ska se till att satsa på psykvården för att få bukt med narkotikan, och därigenom kriminaliteten som kommer därav.
Varför skall det vara upp till majoritetssamhället att böja sig för att ett taskigt fåtal inte vet hur man krökar som folk?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Persson said:
ett taskigt fåtal inte vet hur man krökar som folk?
Snackar du om nykteristerna här, Persson?
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Vissa saker är för farliga för ALLA att ha tillgång till. Som skjutvapen, vätecyanid, en schimpans och cannabis. Jag tror du förstår min poäng.

Så då släpper vi inte lös dom här sakerna helt enkelt. Majoriteten skulle kanske hantera sådana saker, men när det skiter sig så gör det med råge.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Persson said:
Varför skall det vara upp till majoritetssamhället att böja sig för att ett taskigt fåtal inte vet hur man krökar som folk?
På grund av slöjan av okunnighet.

Dvs om du utgår ifrån att du kunde varit vem som helst i samhället så inser du* det egentligen är värt det att ta bort möjligheten att kröka med måtta eftersom det öppnar upp för möjligheten att du kommer kröka sönder ditt liv.

Übereil, som kanske förklarade det lite rörigt

*Kanske, beroende på hur du räknar (är problembruk så illa och vanligt att det är bättre att få bort det än att behålla icke-problembruket?). Men nu diskuterar vi inte räkningen utan principen, så ignorera räkningen för tillfället.
 
Top