Nekromanti Om bruk och missbruk

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Telash, då...

Men faktiskt så tycker jag att du är lite inkonsekvent i dina uttalanden.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Om inte du ens vill föstå det jag skriver så behöver du inte läsa. Om du inte vill utveckla det du menar bättre så ska jag inte heller behöva lösa det du skriver.
Mindfucking får du roa dig med med någon annan i fortsättningen. Jag blockar dig nu.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Recca said:
Telash, då...

Men faktiskt så tycker jag att du är lite inkonsekvent i dina uttalanden. [/quote

Jag tror att du inför framtiden skulle tjäna på att tillsammans med dina one liners ge ett utvecklat resonemang över hur du ser på saken, eller någon form av argumentation.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Visst tusan finns det människor som inte är kapabla att ta hand om sig själva eller fatta egna beslut. Spädbarn exempelvis. Är det någon som har motsatt sig det?
Det tycker inte jag har så mycket att göra med att den stora majoriteten av oss som kan fungera någorlunda normalt INTE ska ha fri vilja.
Så här läste jag inlägget först: Telash uttrycker helt sakligt att någorlunda normalt fungerande människor inte ska ha fri vilja, samt att det inte har något med spädbarn att göra.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Recca said:
Visst tusan finns det människor som inte är kapabla att ta hand om sig själva eller fatta egna beslut. Spädbarn exempelvis. Är det någon som har motsatt sig det?
Det tycker inte jag har så mycket att göra med att den stora majoriteten av oss som kan fungera någorlunda normalt INTE ska ha fri vilja.
Så här läste jag inlägget först: Telash uttrycker helt sakligt att någorlunda normalt fungerande människor inte ska ha fri vilja, samt att det inte har något med spädbarn att göra.
För helvete Recca. LÄS KONTEXT och läs inlägg generöst.
Om du hade gjort det skulle du förstå att Telash uttryckte åsikten att:

1. Ja. Det finns individer (så som spädbarn) som behöver förmynderi.
2. Han tycker inte att det motiverar att den stora majoriteten skulle behöva förmynderi. Han ser inget likhetstecken mellan de två åsikterna.

Gör om. Gör rätt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Übereil said:
chrull said:
Varför leder tillåten narkotika till att ingen kan använda narkotika?
Exemplet ifråga är framtaget för att visa på konflikten mellan din och min syn på frihet (du vill inte bli hindrad av någon annan från att agera på ett visst sätt, jag vill bara kunna göra så mycket som möjligt). Det är inte relevant för exemplet ifråga varför man inte kan använda narkotika i exemplet där det är tillåtet men omöjligt, det enda som spelar roll är att det är omöjligt men tillåtet.

Übereil
Så du ser hellre att narkotika finns och GÅR att använda, men att man inte FÅR? Det är bättre än att jag FÅR använda narkotika, men inte KAN?

Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter. Att kunna men inte få är värdelöst. Att få men inte kunna är också värdelöst. Det blir bara olika mycket värdelöst i olika exempel.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Visst är det en fin tanke att man ska ha fri rätt att göra med sin kropp som man vill.
Men detta leder ju i sin extrem till att folk har rätt att ta sina liv som dom behagar. Så en människa som mår dåligt tar sitt liv för hon vill, istället för att hon får hjälp.
Psykiskt sjuka, självmordsbenägna, gamla som är dementa eller har alzheimers och folk som inte är gamla nog(i Sverige är det 18 år), är några exempel på människor som inte ska ha rätten att bestämma över sig som dom vill.

Det är samma problem som med demokrati, alla ska få rösta fast dom inte vet vad dom gör. Lite som att ge alla ett körkort och en bil så fort man fyller 18 oavsett om man kan köra eller inte.

Enligt svea rikes lag så har vi inte rätt att göra med våran kropp som vi vill, vi är styrda av lagar och regleringar som är till för att skydda oss.

Visst tusan finns det människor som inte är kapabla att ta hand om sig själva eller fatta egna beslut. Spädbarn exempelvis. Är det någon som har motsatt sig det?
Det tycker inte jag har så mycket att göra med att den stora majoriteten av oss som kan fungera någorlunda normalt INTE ska ha fri vilja.
Som Telash skriver, att vissa specialfall så som spägbarn ska regleras har inget med den stora majoriteten att göra.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Trådlåsning

Den här diskussionen har visat att folk generellt sett tycks vara dåliga på att göra generösa tolkningar av andras inlägg.

I stället försöker man tolka så illvilligt som möjligt vilket får allting att balla ur.

Så nu låser jag eländet.

(Vissa deldiskussioner tycks fortfarande hålla en hygglig nivå, så jag ska se om jag lyckas [och orkar] bryta ut dem till en egen diskussion.)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Tillsägelse

Det har varit alldeles för många innehållslösa gliringar från din sida på sistone. Har du inget att tillföra diskussionen är det lika bra att låta bli. I synnerhet om du i förbigående passar på att försöka göra dig lustig över andra användare.

Riktlinje 1. Var artig. Försök att visa hänsyn. Försök att använda korrekt språkbruk – stor bokstav, skiljetecken, stavning och grammatik – det underlättar läsning och förståelse. Använd svordomar sparsamt; som förstärkning eller betoning snarare än stapelvara. Använd helst inte html för att lägga in ljud- eller videoklipp i dina inlägg. Om du vill dela med dig av något, lägg upp en länk i stället.
Riktlinje 5. Tänk innan du postar. Ibland kan det vara svårt att i en het debatt avgöra var gränsen mellan diskussion och personangrepp eller andra regelöverträdelser går. Om du är osäker på om ditt inlägg går över gränsen eller inte, skicka ett privat meddelande till en moderator eller redaktör och be om råd – i synnerhet innan du postar ett inlägg som du kanske kommer att ångra senare.
Riktlinje 6. Posta inte om du inte har något relevant att säga. Att översålla forumen med innehållslösa inlägg räknas som spammande – även om du faktiskt inte säljer något. Om du vill visa att du håller med någon utan att själv tillföra något nytt till ämnet, eller om du vill besvara en fråga och svaret ryms i ämnesraden kan det vara okej att posta ett NT-inlägg (no text, dvs. ett inlägg utan annat innehåll än vad som ryms ämnesraden) – men gör det sparsamt.
 
Top