Olika små arga män

Nilbogs i D&D är goblins smittade med sjukdomen Nilbogism. Nilbog är ju Goblim baklänges så de är anti-goblins som läks när man skadar dem och blir skadade när man läker dem. Och om man spöar upp en Nilbog så kan man tvingas tycka om Nilbogen genom ge den presenter (alla ens ägodelar) och prisa den!
I Glorantha tillverkar dvärgarna ”Nilmergs”, små varelser som ser till att hålla maskiner gående och underhållna. Ibland blir de dock korrumperade till att göra motsatsen, så kallade ”Gremlins”.

Men folk har ju inga problem att hantera att människorna som bor på öarna har en annorlunda kultur och annat utseende än människorna som bor i bergen. Varför kan det inte funka även för orcherna?

Det här har jag velat skriva länge nu: för att det är ett spel. För vissa är det kul med ett Combat as Sport-inspirerat spel där fokus ligger på ”Kommer vi klara spelet?”.

Då är det inte så himla noga med logiken bakom monsters kulturer mm.

Å andra sidan, om vi vill investera i kulturer, logik, spelvärldens djup mm — då väcks frågan om t ex kobolder och goblins egentligen är en tråkig och stereotyp bild av en liten arg gubbe.

Sedan hänger de väl ihop på något sätt: genom att ge monster någon sorts kultur (”kobolder härstammar från drakar minsann!”) blir de roligare också i speliga sammanhang. Men svaret på varför en sån som jag kan handvifta bort att kobolder och goblins är lika varandra, beror mycket på att det intressanta är om min rollperson kommer klara sig i mötet med dem.

Back