Nekromanti [Off topic] Järnringens Mutant

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
554
Location
Videnmark
Ett sista försök...

Jag tycker inte att Mutant:UA bara skall tyna bort. Skulle det inte vara en bra idé att göra ordentligt fina pdf-filer (istället för fult inscannrade) och lägga upp dem på typ drivethrurpg och ta en liten slant för dem? På så sätt får både upphovsmakarna och Cabinet in en extra slant. De enda som skulle kunna ha en vettig anledning att protestera är väl möjligtvis Fria Ligan men jag betvivlar.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Sapient;n159317 said:
Det beror på vilket program som användes i original och hur många år sedan. Även program uppdateras - eller försvinner - och det gör ibland (men inte lika ofta som programversioner) att filformat ändras och inte längre är bakåtkompatibla.

pdf-formatet har (utifrån dessa aspekter - det är inte det samma som vad de nuvarande versionerna kallas) ändrats tre ggr. Det gör att det idag kan vara svårt att ena öppna en tidig pdf, version 1 av språket. (Då var den filen nästan identisk med den sk postscript-fil som skickades till en laserskrivare - kunde du "fånga den" kunde du också öppna den med en texteditor, skriva "%%pdf" i början av filen och spara den med ändelsen .pdf så var det en pdf-fil. Numera kan du inte öppna en pdf-fil utan programvara som kan läsa dem pga formatet...

Så gamla original är inte alltid en lösning. Eftersom M:UA grundbok gavs ut 2001 kan det mycket väl vara ett problem idag - om inte boken tex nytrycktes så att det finns mer aktuella filer.

Det om de rent tekniska kraven.
Känner inte riktigt igen din beskrivning.
Jag jobbade med prepress på tryckeri redan innan PDFer kom.
En PDF från 2001 är inga problem.
Layoutfiler från 2001 bör inte vara några problem öht. Jag öppnade precis en av mina gammla pagemaker-filer från 1999 utan problem.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Caligo;n166089 said:
Känner inte riktigt igen din beskrivning.
Jag jobbade med prepress på tryckeri redan innan PDFer kom.
En PDF från 2001 är inga problem.
Layoutfiler från 2001 bör inte vara några problem öht. Jag öppnade precis en av mina gammla pagemaker-filer från 1999 utan problem.
Det beror på vad du ska göra. Och vilken utrustning du har.

Vad jag ville säga i inlägget du citerar, att det inte är säkert att sparade gamla filer = kan putsas till snabbt och enkelt idag.

Det _kan_ gå. Men det är inte säkert.

Jag var redaktör för och layoutade en tidskrift 1994-95. Jag sparade filerna därifrån. För några år sedan kom jag på att jag eventuellt ville använda en del av dem för att göra en "portfolio" (bla artiklar och intervjuer jag gjorde då) när jag först började fundera på att starta som frilansare. Då gick inte det att göra - iaf alldeles enkelt - av precis det skälet. När jag försökte öppna filerna, möttes jag av en skur av felmeddelanden om "brutna länkar" mm som gjorde att filerna hade behövt göras om från grunden, mer eller mindre.

Det orkade jag inte göra då (och nu lär det inte bli av, eftersom de ligger sparade på en lösmonterad hårddisk som jag nog aldrig kommer orka montera i ett chassi för att få tag på ett par 20 år gamla artiklar...)

Därmed inte heller sagt att det är olösbara problem. Men i sammanhanget kräver det mer "beslutsamhet" än "jag kan ju spara om det här och lägga ut det så folk kan använda det".
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Sapient;n166101 said:
Det beror på vad du ska göra. Och vilken utrustning du har.

Vad jag ville säga i inlägget du citerar, att det inte är säkert att sparade gamla filer = kan putsas till snabbt och enkelt idag.

Det _kan_ gå. Men det är inte säkert.

Jag var redaktör för och layoutade en tidskrift 1994-95. Jag sparade filerna därifrån. För några år sedan kom jag på att jag eventuellt ville använda en del av dem för att göra en "portfolio" (bla artiklar och intervjuer jag gjorde då) när jag först började fundera på att starta som frilansare. Då gick inte det att göra - iaf alldeles enkelt - av precis det skälet. När jag försökte öppna filerna, möttes jag av en skur av felmeddelanden om "brutna länkar" mm som gjorde att filerna hade behövt göras om från grunden, mer eller mindre.

Det orkade jag inte göra då (och nu lär det inte bli av, eftersom de ligger sparade på en lösmonterad hårddisk som jag nog aldrig kommer orka montera i ett chassi för att få tag på ett par 20 år gamla artiklar...)

Därmed inte heller sagt att det är olösbara problem. Men i sammanhanget kräver det mer "beslutsamhet" än "jag kan ju spara om det här och lägga ut det så folk kan använda det".
Layoutfiler utan de länkade bilderna är alltid rätt värdelösa (fast texten kan man ju plocka ut lätt). Och typsnitten är också länkade.
Fortfarande: har man ett komplett layoutdokument eller PDFer är det inga problem (eller om man har postscript-filerna (vilket iofs är rätt osannorlikt)).
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Caligo;n166102 said:
Layoutfiler utan de länkade bilderna är alltid rätt värdelösa (fast texten kan man ju plocka ut lätt). Och typsnitten är också länkade.
Fortfarande: har man ett komplett layoutdokument eller PDFer är det inga problem (eller om man har postscript-filerna (vilket iofs är rätt osannorlikt)).
Att typsnitten skulle behöva länkas om, eller i värsta fall bytas ut, hade jag räknat med. Bilderna hade jag kvar. (Samma filbibliotek som när tidningarna gick till tryck, som då kopierades över på en "zip-drive" och postades till tryckeriet. High tech, typ. :) ) Fast det fanns, om jag minns rätt, en del problem där också - för att programmets filformat ändrats så gamla länkar inte nödvändigtvis tolkades på samma sätt. Men det är jag lite osäker på, det är rätt länge sedan och jag gav ju upp så jag hade ingen anledning att kolla varje dialogruta och varning.

De specifika problemen med äldre pdf-filer hade jag dock mest på gamla jobbet. Det kan då mycket väl berott på att det inte heller fanns något riktigt bra program som skapat den från början - det vet jag inte eftersom det inte var mina filer från början.

Som sagt - det kan gå, men det finns ingen garanti att sparade filer är det samma som att det är gjort på en kafferast.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Klaatu;n166079 said:
Ett sista försök...

Jag tycker inte att Mutant:UA bara skall tyna bort. Skulle det inte vara en bra idé att göra ordentligt fina pdf-filer (istället för fult inscannrade) och lägga upp dem på typ drivethrurpg och ta en liten slant för dem? På så sätt får både upphovsmakarna och Cabinet in en extra slant. De enda som skulle kunna ha en vettig anledning att protestera är väl möjligtvis Fria Ligan men jag betvivlar.
Det är inte så det funkar.

Om du har en licens och vill sälja den (eftersom det är din affärsidé), inte vill du behöva säga till presumptiva licensinnehavare att de ska behöva konkurrera med föregående licensinnehavares arbeten?

Den slant Cabinet är intresserad av är licenskostnaden. När Fria Ligan lämnar tillbaka licensen är det nästa licensinnehavare som står för "slanten".

Att vårda gamla upplagor är något man gör om man själv sysslar med att ge ut rollspel. Men Cabinet är i licensbranschen, inte rollspelsbranschen.

Men med detta sagt; teoretiskt kan väl en ny licensinnehavare förhandla sig till en nystart av Undergångens Arvtagare.

Men jag ser det inte; inte när inte det kreativa arbetet görs på licens. Du vill äga rättigheterna själv för att bry dig om varumärkets historia.

Tror du får hoppas på rollspel där så är fallet. Dungeons & Dragons definitivt. Nån som kan ett bra svenskt exempel på ett rollspel som startades för decennier sedan, där de som gör spelet idag också äger alla rättigheter och har gjort så ända sedan den allra första upplagan?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
CapnZapp;n166114 said:
Tror du får hoppas på rollspel där så är fallet. Dungeons & Dragons definitivt. Nån som kan ett bra svenskt exempel på ett rollspel som startades för decennier sedan, där de som gör spelet idag också äger alla rättigheter och har gjort så ända sedan den allra första upplagan?
Fast den där sista definitionen gäller ju inte ens D&D. Det har inte ägts av samma bolag sedan början. Däremot kan man säga att det alltid ägts av något bolag som varit intresserat av att ge ut rollspel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
CapnZapp;n166114 said:
Nån som kan ett bra svenskt exempel på ett rollspel som startades för decennier sedan, där de som gör spelet idag också äger alla rättigheter och har gjort så ända sedan den allra första upplagan?
Western.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Bolongo;n166146 said:
Fast den där sista definitionen gäller ju inte ens D&D. Det har inte ägts av samma bolag sedan början. Däremot kan man säga att det alltid ägts av något bolag som varit intresserat av att ge ut rollspel.
Äsch nu konstrar du bara.

När WotC köpte TSR följde alla rättigheter med.

Det finns inget av det strul som förföljer exempelvis Star Trek.

Eller ta Star Wars, som är i samma sits som Mutant: varje nuvarande licensinnehavare är kontraktsbunden börja på ny kula, och det finns inga affärsmässiga skäl underhålla äldre versioner.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
CapnZapp;n166215 said:
Äsch nu konstrar du bara.

När WotC köpte TSR följde alla rättigheter med.

Det finns inget av det strul som förföljer exempelvis Star Trek.

Eller ta Star Wars, som är i samma sits som Mutant: varje nuvarande licensinnehavare är kontraktsbunden börja på ny kula, och det finns inga affärsmässiga skäl underhålla äldre versioner.

Eon och Neotech borde väl falla in under dina kriterier. I princip samma personer nu som i början och rättigheterna har vandrat vidare i företagen (tror jag).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
PAX;n166224 said:
Eon och Neotech borde väl falla in under dina kriterier. I princip samma personer nu som i början och rättigheterna har vandrat vidare i företagen (tror jag).
Carl Johan Ström ligger bakom bägge, och har, tror jag, inte något med dagens spel att göra. Men kanske sitter han på något bra avtal. Oavsett så faller spelen utanför Capns fråga :)
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
554
Location
Videnmark
CapnZapp;n166114 said:
Det är inte så det funkar.
Det fungerar så om alla parter vill att det skall fungera så.

CapnZapp;n166114 said:
Om du har en licens och vill sälja den (eftersom det är din affärsidé), inte vill du behöva säga till presumptiva licensinnehavare att de ska behöva konkurrera med föregående licensinnehavares arbeten?
Om du säljer licensavtal så är din affärsidé att tjäna pengar. Dessutom är det nästan två helt olika rollspel som råkar dela namn som vi pratar om.

CapnZapp;n166114 said:
Den slant Cabinet är intresserad av är licenskostnaden. När Fria Ligan lämnar tillbaka licensen är det nästa licensinnehavare som står för "slanten".
Jag tror att Cabinet är intresserad att få in alla pengar som de kan oavsett om det är en, två eller sextioelva olika producenter som de har avtal med. Fria Ligan kanske t.o.m. tycker att det är bra att Mutant:UA finns ute, det är ju indirekt reklam för dem. Sedan kan Cabinet skriva i avtalet med nästa licenstagare att både Järnringen och Fria Ligans grejer skall få finnas till försäljning på någon nätkiosk.

CapnZapp;n166114 said:
Att vårda gamla upplagor är något man gör om man själv sysslar med att ge ut rollspel. Men Cabinet är i licensbranschen, inte rollspelsbranschen.
Det är väl klart att Cabinet vill vårda sina licenser. Ju populärare licensen är desto mer pengar kommer de att tjäna. Att någon annan får göra "grovjobbet" är en annan femma.

CapnZapp;n166114 said:
Men med detta sagt; teoretiskt kan väl en ny licensinnehavare förhandla sig till en nystart av Undergångens Arvtagare.
Intressant iakttagelse. Måste då även gamla Järnringen ge sitt godkännande?

- - -

Som Darth Vader hade sagt: "I find your lack of faith disturbing!"
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Mutant finns inte registrerat som varumärke så det borde ligga öppet att använda om man vill skapa nya produkter.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Måns;n166318 said:

Japp! Åtminstone när man söker via PRV. Mutant Chronicles finns dock registrerat. Man kan även hitta/inse en del annat när det gäller de övriga svenska rollspelen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Klaatu;n166307 said:
Det fungerar så om alla parter vill att det skall fungera så.
Klaatu, tolka mig inte fel - jag försöker inte argumentera för att det *måste* vara så, att det skulle vara enda affärsmodellen eller något sådan.

Istället är det så att jag tolkade dina inlägg som att frustrerat ställa frågan "hur kan det vara så att MUA inte har fritt blås".

Då har jag postat ett antal anledningar varför det kan vara så utan att det för denskull finns någon aktiv illvilja bakom.

Jag försöker med andra ord bara förklara läget, inte försvara läget.
 
Top