Nekromanti [Off topic] Järnringens Mutant

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Bara av ren nyfikenhet.

Finns det någon anledning till att Järnringen inte kan släppa pdf-filer på allt finfina material som de skapade till Mutant Undergångens Arvtagare?

Jag menar, det är väl bättre att den världen får leva vidare på internet istället för att förpassas till glömskans grå salar.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Ja. Cabinet Entertainment äger innehållet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,006
Location
Ereb Altor
Måns;n158110 said:
Google...

WIKIPEDIA:
"Fredrik Malmberg's new company Cabinet Entertainment has (thru Cabinet Holdings) acquired Paradox Entertainment Inc. and all subsidiaries and their properties, including the Robert E. Howard properties Conan, Kull, and Solomon Kane, as well as the original Target/Paradox properties Mutant Chronicles/Warzone, Kult, Chronopia, and Mutant."
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jimmy;n158107 said:
Ja. Cabinet Entertainment äger innehållet.
? Cabinet äger väl varumärket "Mutant" - och som en följd av det är Järnringens/de enskilda upphovsmännens rättigheter att sprida materialet som de producerade _under det varumärket_ numera begränsade - men äger verkligen CE "innehållet"? Alltså alla de texter som Järnringen gav ut?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,006
Location
Ereb Altor
Sapient;n158115 said:
? Cabinet äger väl varumärket "Mutant" - och som en följd av det är Järnringens/de enskilda upphovsmännens rättigheter att sprida materialet som de producerade _under det varumärket_ numera begränsade - men äger verkligen CE "innehållet"? Alltså alla de texter som Järnringen gav ut?
Jag vet att vi skrev på en del avtal, vi som frilansade åt Järnringen, och jag vill minnas att vi överät rättigheterna till JFAB som i sin tur överlät rättigheterna till Paradox. Typ.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Måns;n158117 said:
Jag vet att vi skrev på en del avtal, vi som frilansade åt Järnringen, och jag vill minnas att vi överät rättigheterna till JFAB som i sin tur överlät rättigheterna till Paradox. Typ.
Det var som sjutton... Tuff deal. :)
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Om (numera) Cabinet Entertainment inte äger rättigheterna till det som producerades under deras licens skulle det med moderna mått antagligen vara rätt unikt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,006
Location
Ereb Altor
Jimmy;n158136 said:
Om (numera) Cabinet Entertainment inte äger rättigheterna till det som producerades under deras licens skulle det med moderna mått antagligen vara rätt unikt.
Ja, när det gäller Paradox håller jag med. Men jag är ju yrkesverksam designer och skapar varje dag, och även om det jag numera formger genererar mångfalt mer deg än vad ett rollspel någonsin kommer att göra så har jag aldrig varit med om den typen av krav. Jag vet inte om det är gängse inom andra kreativa yrken, men jag hade aldrig ställt upp på ett sånt kontrakt om jag inte hade fått ett rejält arvode.

Inte för att jag på något sätt ångrar mig. Jag skrev inte grejer till Mutant för att tjäna pengar :)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jimmy;n158136 said:
Om (numera) Cabinet Entertainment inte äger rättigheterna till det som producerades under deras licens skulle det med moderna mått antagligen vara rätt unikt.
Jag kanske övertolkar formuleringen, men det brukar väl framför allt vara eventuella kvarvarande ekonomiska rättigheter och den kontrollerande makten som återgår till den ordinarie rättighetsinnehavaren.

Dvs (för att ta något konkret exempel) - när 20th Century Fox licens för Fantastic Four så småningom går tillbaka till Marvel (Disney), så får Marvel också eventuella återstående ersättningar för visningar mm (utom de delar som går till enskilda - skådespelare, manusförfattare, kompositörer mm) istället för Fox. De kan också säga nej eller ja till eventuella förslag om att göra nya "varianter" (tex en "directors cut" eller liknande).

Däremot kan de inte på egen hand bestämma sig för att ge ut materialet på sådana sätt. Eftersom det finns en uppsjö inblandade som har kvar rättigheter, som Marvel då måste förhandla med (såsom manusförfattare, vissa skådespelare, regissör, klippare etc - beroende på deras kontrakt med Fox...)

Och (som sagt, kanske övertolkning, men) så tolkade jag att du och Måns menade att CE kunde.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Sapient;n158118 said:
Det var som sjutton... Tuff deal. :)

Inte speciellt - det är standard för den här typen av licensdeals. Licensägaren får annars ett helvete vid brytpunkterna mellan olika licenstagare. Skapat material inom licensen brukar tillfalla ett varumärkesbibliotek som likt en dammsugare har sugit upp allt som är gjort - texter, bilder, musik, videor, etc.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Liksom Måns har ju ju mest erfarenhet av andra, men besläktade "IP-branscher", så vad som är standard kan ju förvisso variera och jag gissar att det beror på att detta handlar om verksamhet där något annat än upphovspersonen står i fokus, så att säga. Då är det väl i viss mån logiskt att knyta rättigheterna hårdare till licensen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Klaatu;n158097 said:
Finns det någon anledning till att Järnringen inte kan släppa pdf-filer på allt finfina material som de skapade till Mutant Undergångens Arvtagare?
Två saker:

Järnringen äger inte rättigheterna. Och Järnringen är inte Järnringen. :)

Det Järnringen som finns idag och som ger ut Symbaroum är inte samma företag som det Järnringen som gav ut MUA. (Delvis samma personer, men ny ekonomisk entitet). Och det Järnringen som gav ut MUA gjorde det på licens av Paradox, numera Cabinet.

Så det är vare sig Järnringen eller Järnringen som äger rättigheterna.

Och Cabinet som äger Mutantlicensen har valt att licensiera ut spelet på nytt (till Fria Ligan).

Att ge ut material till gamla upplagor som inte är kompatibelt med den nu aktuella licensinnehavarens produktlinje kanske fungerar för Dungeons & Dragons, men är knappast aktuellt för Mutant.

Kanske efter att Fria Ligan avslutat sin År Noll produktion och återlämnat licensen, men jag hade inte hållt andan...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Sapient;n158147 said:
Jag kanske övertolkar formuleringen, men det brukar väl framför allt vara eventuella kvarvarande ekonomiska rättigheter och den kontrollerande makten som återgår till den ordinarie rättighetsinnehavaren.

Dvs (för att ta något konkret exempel) - när 20th Century Fox licens för Fantastic Four så småningom går tillbaka till Marvel (Disney), så får Marvel också eventuella återstående ersättningar för visningar mm (utom de delar som går till enskilda - skådespelare, manusförfattare, kompositörer mm) istället för Fox. De kan också säga nej eller ja till eventuella förslag om att göra nya "varianter" (tex en "directors cut" eller liknande).

Däremot kan de inte på egen hand bestämma sig för att ge ut materialet på sådana sätt. Eftersom det finns en uppsjö inblandade som har kvar rättigheter, som Marvel då måste förhandla med (såsom manusförfattare, vissa skådespelare, regissör, klippare etc - beroende på deras kontrakt med Fox...)

Och (som sagt, kanske övertolkning, men) så tolkade jag att du och Måns menade att CE kunde.
Du jämför äpplen och päron. Väldigt väldigt stora äpplen och väldigt små päron.

Hade det varit tillnärmelsevis lika mycket pengar i rollspel som hollywoodfilm hade det kanske varit så för Mutant.

Men arvodet för de advokater som skrivit de avtal som ligger bakom den komplicerade situation du nämner är förmodligen högre än vad Mutant dragit in någonsin, alla upplagor.

Så, nä, det brukar nog inte vara så...
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
CapnZapp;n158183 said:
Det Järnringen som finns idag och som ger ut Symbaroum är inte samma företag som det Järnringen som gav ut MUA. (Delvis samma personer, men ny ekonomisk entitet). Och det Järnringen som gav ut MUA gjorde det på licens av Paradox, numera Cabinet.
Men jag antar att "nya" Järnringen har en dator/server/USB-enhet någonstans med M:UA sparat? Rent tekniskt men inte lagligt skulle de kunna göra det eller har nämnda enheter förstörts eller skickats till Cabinet?


CapnZapp;n158183 said:
Och Cabinet som äger Mutantlicensen har valt att licensiera ut spelet på nytt (till Fria Ligan).
Har Fria Ligan verkligen något att säga till om i detta?


CapnZapp;n158183 said:
Att ge ut material till gamla upplagor som inte är kompatibelt med den nu aktuella licensinnehavarens produktlinje kanske fungerar för Dungeons & Dragons, men är knappast aktuellt för Mutant.
Säg inte det. Om vi skall vara ärliga så är det två helt olika rollspel med olika settings och olika regler som råkar dela samma namn. Hade jag varit Fria Ligan så hade jag varit glad om M:UA släpptes fritt för det skulle knappast stjäla business från min produkt, istället skulle det troligast "hajpa" min försäljning.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Så vilka måste övertalas att ge sitt godkännande för att befrielsen av M:UA skall kunna ske?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,006
Location
Ereb Altor
Big Marco;n158178 said:
Inte speciellt - det är standard för den här typen av licensdeals. Licensägaren får annars ett helvete vid brytpunkterna mellan olika licenstagare. Skapat material inom licensen brukar tillfalla ett varumärkesbibliotek som likt en dammsugare har sugit upp allt som är gjort - texter, bilder, musik, videor, etc.
Standard? Det var ju inte så för RiotMinds, även om de VILLE att det skulle vara så. Så möjligtvis är det så för de som har lärt sig läxan.

Men om vi inte snackar Sverige och personer i/runt Paradox, är det verkligen standard då? Och snackar vi isf fall uteslutande rollspel?

För om det är så skulle jag vilja bilda en fackrörelse eller nått :)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Klaatu;n158186 said:
[...] har en dator/server/USB-enhet någonstans med M:UA sparat? Rent tekniskt men inte lagligt skulle de kunna göra det [...]
Tekniskt men inte lagligt, antar jag att fansen gjorde detta kort efter att Järnringen lade ned. Komplett med Fenix-artiklar osv.
:O
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Klaatu;n158186 said:
Men jag antar att "nya" Järnringen har en dator/server/USB-enhet någonstans med M:UA sparat? Rent tekniskt men inte lagligt skulle de kunna göra det eller har nämnda enheter förstörts eller skickats till Cabinet?
Vad gäller officiellt material skulle jag bli förvånad om MUA-råmaterialet inte finns kvar. Tyvärr tror jag att även om rättighetsfrågan hade varit löst så finns det inte pengar tillräckligt i det för att motivera någon från att sitta och arbeta fram ett släpp. Det är tyvärr nästan aldrig så enkelt att man bara kan "ta en fil": man behöver nästan alltid justera något, och då behöver man det program som användes en gång i tiden, och vem äger det programmet etc osv... så inte ens "rent tekniskt" behöver det vara "lätt".

Jämför med Wizards of the Coast som nu betalar folk för att scanna in gamla moduler. Att ge en random snubbe på internet 50 dollar är mycket billigare än att försöka leta fram originaldokumenten och att betala lön till en anställd.

(Oftast kommer frågan upp angående gamla JFABs forum, och där har nog tåget gått. Det kom några naiva löften, men folk går ju vidare... Tyvärr har inte forum någon enkel "exportera till textfil" funktion som gör att databasen lätt kan läsas utan sin webbserver)


Har Fria Ligan verkligen något att säga till om i detta?
Har jag påstått att de har något att säga till om?

(Men troligtvis har de sett till att ha skaffat sig en exklusiv licens, och då har de något att säga till om. Men jag är ingen advokat, eller IANAL som jänkarna säger :)

Säg inte det. Om vi skall vara ärliga så är det två helt olika rollspel med olika settings och olika regler som råkar dela samma namn. Hade jag varit Fria Ligan så hade jag varit glad om M:UA släpptes fritt för det skulle knappast stjäla business från min produkt, istället skulle det troligast "hajpa" min försäljning.
Jag tänkte mer på att marknaden för gamla D&D är tusenfalt större än marknaden för gamla Mutant.

Och jag tittar på Fria Ligans nya startbox, med Stålenhag-omslaget. Nej, jag tror inte Cabinet är redo skjuta sin licensinnehavare i ryggen genom att konkurrera om Mutantnostalgikernas gunst (och plånböcker).
 
Top