Nekromanti [Off topic] Järnringens Mutant

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
CapnZapp;n159330 said:
Jag har aldrig sett dem säga licensen var orättvist dyr.

Bara för dyr för dem, dvs att den kostar pengar.

Med tanke på att deras kulturgärning var över, att de inte hade drivkraften kvar för fler produkter, måste ju inte priset vara högt för att vara för högt.
Det skulle kosta mer pengar att förnya licensen, än vad det gjorde att hyra den från första början, så som jag uppfattade situationen då.

Detta får mig att tycka att det vore väldigt kul att se vad Gamla Järnringen betalade förstagången, jämfört med vad priset var för att förnya OCH jämfört med vad Fria Ligan betalade.

Jag fick lite "första är gratis, men när du väl är beroende då jäklar klämmer vi åt"-vibbar vid tillfället. Dock var jag ju rätt partisk.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag är alldeles övertygad om att gamla Järnringen hade fortsatt med Mutant om licensens kostnad inte hade varit en issue.

Alltså, vi har ju pratat om det här innan. Jag VET att att det höjda priset var avgörande och att drivkraften fanns där. Men det blev orimligt helt enkelt.

Det är ju möjligt att FL kommer att hamna i samma lägga framöver, det kan jag inte uttalan mig om.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Måns;n159405 said:
Det är ju möjligt att FL kommer att hamna i samma lägga framöver, det kan jag inte uttalan mig om.
Nån som vet när det är dags för dem att förnya licensen?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rymdhamster;n159338 said:
Det skulle kosta mer pengar att förnya licensen, än vad det gjorde att hyra den från första början, så som jag uppfattade situationen då.

Detta får mig att tycka att det vore väldigt kul att se vad Gamla Järnringen betalade förstagången, jämfört med vad priset var för att förnya OCH jämfört med vad Fria Ligan betalade.

Jag fick lite "första är gratis, men när du väl är beroende då jäklar klämmer vi åt"-vibbar vid tillfället. Dock var jag ju rätt partisk.
Hade det inte i viss mån att göra med att de "enkla" sakerna redan var gjorda? Mutant:UA är ett ganska komplett system: regelbok (och uppdaterad regelbok), monsterbok, splatböcker (4 st, senare kombinerade i en samlingsvolym), äventyrskampanj på tre fetingäventyr kombinerade med världsbeskrivning, plus lite annat smått och gott (Vid Regnbågens Slut, Göborg, Österhavet, Karle, Ulvriket... jag glömmer säkert något). Det känns som om Järnringen fick gjort vad de ville med MUA, och att det sedan förmodligen bara kunde gå neråt. Den enda uppenbara bok som skulle kunna tilläggas hade varit en fyndbok, och det är förmodligen lika bra att någon sådan aldrig kom.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Staffan;n159564 said:
Hade det inte i viss mån att göra med att de "enkla" sakerna redan var gjorda?
Som jag förstod det var det priset. Hade de fått förnya till samma pris som från början fick jag intrycket att de hade fortsatt, om än kanske i saktare tempo.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Men var inte tempot redan väldigt lågt? Ur licensgivarens synvinkel vill man ju ha en energisk licensinnehavare, inte bara någon som betalar avgiften för att "förvalta arvet" typ.

Jag har, med det lilla jag sett, svårt att se någon "konspiration" eller "ond licensgivare". MUA var ju gjort and done. Att JFAB lade ner förvånade mig inte det minsta. Är ni helt säkra på att JFAB inte bara använde licensavgiften som bekväm (och rimlig) förevändning för att kunna göra ett snyggt avslut utan att behöva själva säga "idag har vi valt att lämna ifrån oss MUA då vi nått slutet på resan" typ?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Staffan;n159564 said:
Hade det inte i viss mån att göra med att de "enkla" sakerna redan var gjorda?
This.

Nästan konstigt att jag inte minns några seriösa ansatser till ett MUA2.

En ny upplaga är ju standardgreppet man tar till när en rollspelslinje avstannat. Det är ju de grundläggande regelböckerna som säljer.

Kan det vara så att Paradox tröttnade på JFAB och skruvade upp licenskostnaden för att kunna byta licensinnehavare?

(Jag älskar MUA och är kallsinnig till Å0 men inte ens jag förnekar den injektion av vitalitet FL givit Mutanthyllan)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag tänker inte tjata om det här mer nu, för det var inte min poäng med att börja snacka om licens och upphovsrätt. Men jag är väldigt övertygad om att om det hade funnits en rimlig möjlighet så hade gamla Järnringen fortsatt med Mutant.
Jag vet inte varför priset höjdes, jag vet inget alls om hur det lät mellan Paradox och Järnringen. Och slutligen har jag inte påstått att det finns någon "konspiration" här eller att Paradox är "onda".

Jag har ifrågasatt om det verkligen ska anses standard att licensägaren ställer så hårda krav på licenstagaren. Det är snarast en fråga om principer. Jag tycker att principen upphovsrätt övertrumfar principen totalitär varumärkeshantering, eller vad den nu ska kallas :) Som sagt beror det här på tre saker. 1) jag tycker är att upphovsrätten viktigt ur ett kulturellt och demokratiskt perspektiv, 2) vi vet alla att det här är en hobbybransch och 3) jag är verksam i en bransch som som faktiskt genererar massa pengar och där är det absolut inte så här.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Du får väl själv hitta på en setting som blir så populär att du kan licensiera ut den när du är klar med den.

Vad jag menar med det är att vi inte ska glömma är att Mutant ägs av någon. Det måste vara upp till denne att bestämma vad som ska hända med Mutant.

Det kan inte vara en mänsklig rättighet att få ge ut produkter till Mutant. Iallafall inte om du verkar på den kommersiella marknaden.

Jag anser att det är skit av Games Workshop att aktivt försöka stoppa fans från att ge ut gratis moduler till Warhammer.

Men jag är tacksam för att Tolkien Estates kan hindra New Line Cinema från att profitera på sagan om ringen.

Slutsatsen måste bli: gillar du inte vad Paradox vill med Mutant, skriv för ett annat spel, eller avstå åtminstone från att ta betalt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Varför pratar du om mig? Jag framför en åsikt, jag frågar inte efter en lösning på ett personligt problem. Men jag tror inte vi kommer längre. Antingen missförstår du mig helt (vilket är olyckligt, men jag orkar inte framföra min åsikt igen) eller så håller du inte med (vilket är lite osäkert för dina svar verkar inte adressera min tes), vilket är helt ok. Jag har aldrig påstått att min åsikt är den enda rätta eller ens utan problem.

Så, jag tackar för mig.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Jag ska erkänna att denna tråd gör mig deprimerad. Jag hade hoppats på en folklig resning där Mutant:UA skulle räddas från att bli ytterligare en parentes i den svenska rollspelshistorien. Istället tjafsas det om varumärkesintrång och upphovsrättigheter av människor som varken har endera. Jag förstår att det sistnämnda är viktigt men när ingen från officiellt håll gör ett uttalande så handlar det mesta om spekulationer. Det tråkiga är att ingen verkar se möjligheterna, alla verkar tro att ett företags ord är lag när vi har sett tydliga exempel på att så inte är saken. Hej då Mutant:UA, det skulle varit trevligt att lära känna dig men tåget har tydligen redan gått. :sad:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Frågan är väl om ett nytt M:UA skulle sälja i större mängder åter igen? Personligen tycker jag att Mutant är sveriges bästa rollspel men det är troligtvis mer nostalgi och minnen än fakta. M:UA slog dessutom an en sträng av nostalgi där vi fick tillbaka koncepten från första Mutant. Vem vet. Kanske spelet återvänder igen om 10 år. Men med tanke på att M:Å0 just nu publiceras så är det den versionen som lever och frodas officiellt. Vilket i sig självt inte behöver betyda att Mutant (avser orginalet) är dött. Man behöver inte spela det senaste. Om du vill se en ny renässans Klaatu, så kanske det största draget vore att påbörja något? Kanske en öppen blogg, forum eller wiki för att skapa material till Mutant/Pyri/UA? Jag tror många hade deltagit.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
PAX;n159694 said:
Kanske en öppen blogg, forum eller wiki för att skapa material till Mutant/Pyri/UA? Jag tror många hade deltagit.
Det låter faktiskt sjukt roligt!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Klaatu;n159682 said:
Jag ska erkänna att denna tråd gör mig deprimerad. Jag hade hoppats på en folklig resning där Mutant:UA skulle räddas från att bli ytterligare en parentes i den svenska rollspelshistorien. Istället tjafsas det om varumärkesintrång och upphovsrättigheter av människor som varken har endera. Jag förstår att det sistnämnda är viktigt men när ingen från officiellt håll gör ett uttalande så handlar det mesta om spekulationer. Det tråkiga är att ingen verkar se möjligheterna, alla verkar tro att ett företags ord är lag när vi har sett tydliga exempel på att så inte är saken. Hej då Mutant:UA, det skulle varit trevligt att lära känna dig men tåget har tydligen redan gått. :sad:
Tja, jag känner ju att dels har viss insikt och anledning (som flitig frilansare åt gamla Järnringen), men för att vara lite mer konstruktiv så har jag själv redan skrivit ett nytt "M:UA", som jag dessutom är säker på håller sig på helt rätt sida om allt vad varumärke och upphovsrättöverlåtande heter:

http://revolverspel.blogspot.se/2015/03/zonen.html

Så, jag talk the talk, and walk the walk. :)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
PAX;n159694 said:
Frågan är väl om ett nytt M:UA skulle sälja i större mängder åter igen? Personligen tycker jag att Mutant är sveriges bästa rollspel men det är troligtvis mer nostalgi och minnen än fakta. M:UA slog dessutom an en sträng av nostalgi där vi fick tillbaka koncepten från första Mutant. Vem vet. Kanske spelet återvänder igen om 10 år. Men med tanke på att M:Å0 just nu publiceras så är det den versionen som lever och frodas officiellt. Vilket i sig självt inte behöver betyda att Mutant (avser orginalet) är dött. Man behöver inte spela det senaste. Om du vill se en ny renässans Klaatu, så kanske det största draget vore att påbörja något? Kanske en öppen blogg, forum eller wiki för att skapa material till Mutant/Pyri/UA? Jag tror många hade deltagit.
Hur gör vi som inte har MUA-böckerna då? Och inte är så sugna på att lägga enorma summor på Tradera. Jag kan ju inte tala för Klaatu men det är i alla fall det som gör det svårt för mig att kunna spela eller för den delen skriva material till MUA.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
kloptok;n159737 said:
Hur gör vi som inte har MUA-böckerna då? Och inte är så sugna på att lägga enorma summor på Tradera. Jag kan ju inte tala för Klaatu men det är i alla fall det som gör det svårt för mig att kunna spela eller för den delen skriva material till MUA.
Sjöröva?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
kloptok;n159737 said:
Hur gör vi som inte har MUA-böckerna då? Och inte är så sugna på att lägga enorma summor på Tradera. Jag kan ju inte tala för Klaatu men det är i alla fall det som gör det svårt för mig att kunna spela eller för den delen skriva material till MUA.

Ja du... Inte lätt naturligtvis... Lite synd att böckerna inte ligger tillgängliga via PDF på DriveThru. Sen finns det kanske andra möjligheter... Låna av någon/förening.

Edit. Såg nu att det finns några ex av M:UA första regelversionen på Tradera. Dyrt? Kanske?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
zonk;n159696 said:
Det låter faktiskt sjukt roligt!

Precis! Tyvärr har jag för dålig kunskap i hemsidesnickeri. Tiden finns dock just nu. Alldeles för mycket. Sitter arbetslös och rullar tummarna. Så om någon behöver anställa en rollspelsräv finns det goda möjligheter just nu.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Måns;n159731 said:
Tja, jag känner ju att dels har viss insikt och anledning (som flitig frilansare åt gamla Järnringen), men för att vara lite mer konstruktiv så har jag själv redan skrivit ett nytt "M:UA", som jag dessutom är säker på håller sig på helt rätt sida om allt vad varumärke och upphovsrättöverlåtande heter:

http://revolverspel.blogspot.se/2015/03/zonen.html
När Fria Ligan släppte sitt lysande Mutant År Noll såg jag ingen riktig mening att färdigställa projektet
Det har jag en undring om.

År Noll är för mig väsensskilt från MUA. Helt annan ton, helt annan värld, helt annat fokus, helt andra spelledarresurser.

Så jag undrar varför mening saknas?

(Du ska inte tolka mig som att jag inte hade velat att det fanns en aktiv utgivare av MUA-relaterat material: jag älskar settingen!)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
CapnZapp;n159886 said:
Det har jag en undring om.

År Noll är för mig väsensskilt från MUA. Helt annan ton, helt annan värld, helt annat fokus, helt andra spelledarresurser.

Så jag undrar varför mening saknas?

(Du ska inte tolka mig som att jag inte hade velat att det fanns en aktiv utgivare av MUA-relaterat material: jag älskar settingen!)
Bra fråga. Jag tror inte att det gäller längre och vet inte riktigt vad jag menade heller :)

Nu ligger Zonen lite närmre Å0 är vad UA gjorde, men de har inte sååå mycket gemensamt.
 
Top