Obi-one, two, three… nu kör vi!

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Vad hoppas ni på härnäst då? Space adventures med general Akbar, piratdrama med en ung herr Lando, Jaba the Huts coming of age story?
För min del har jag alltid tyckt det vore mer intressant att expandera, med helt nya karaktärer i en helt ny tid med nya hot. Tyvärr var ju många negativt inställda till den mest originella och nytänkande filmen, The last jedi, så jag tror att det av den anledningen blir mindre sådant. Klart det inte satsas stort på nya koncept om responsen blir dålig.

Så jag hoppas på att de filmer som kommer, trots att de har ett upplägg som jag finner ointressant har en story och ett tema som är spännande. I fallet Mandalorian var det så, det är på många sätt en fantastisk serie.Det var inte alls så i Book of Boba Fett, den serien var bedrövlig. Nu har jag inte hunnit se klart Obi Wan Kenobi, men hittills har serien varit okej, med en hel del dåliga idéer och några bra idéer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Tyvärr var ju många negativt inställda till den
mest originella och nytänkande filmen, The last jedi,
Fast den kritiken gäller väl om andra saker? Eller jag är inte så insatt, men jag skulle inte av det dra slutsatsen att ingen vill ha material om andra delar av tidslinjen. Däremot har du nog rätt i att folk fortfarande vill ha en viss kontext för att det ska kännas Star Wars men det behöver inte handla om samma grejer och personer som filmtrilogierna (där avviker för övrigt inte Last Jedi). Både Rouge one och Mandalorian är exempel på det, som fått ett bra mottagande.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
För min del har jag alltid tyckt det vore mer intressant att expandera, med helt nya karaktärer i en helt ny tid med nya hot. Tyvärr var ju många negativt inställda till den mest originella och nytänkande filmen, The last jedi, så jag tror att det av den anledningen blir mindre sådant. Klart det inte satsas stort på nya koncept om responsen blir dålig.

Så jag hoppas på att de filmer som kommer, trots att de har ett upplägg som jag finner ointressant har en story och ett tema som är spännande. I fallet Mandalorian var det så, det är på många sätt en fantastisk serie.Det var inte alls så i Book of Boba Fett, den serien var bedrövlig. Nu har jag inte hunnit se klart Obi Wan Kenobi, men hittills har serien varit okej, med en hel del dåliga idéer och några bra idéer.
Ingen aning om vad som skulle varit originellt eller nyskapande med the last jedi. Minns den som en serier ripp-offs av de gamla filmerna.

De negativa reaktionerna handlade förstås om att filmen var genomusel. Klart folk inte går igång på genomusla filmer.

Problemet med star wars är att man inte förmått sig att skapa originellt content som hänger ihop med dem gamla filmerna. Istället har man en joda som flyger runt med lasersvärd och annat billigt fan fiction i varenda scen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ingen aning om vad som skulle varit originellt eller nyskapande med the last jedi. Minns den som en serier ripp-offs av de gamla filmerna.

De negativa reaktionerna handlade förstås om att filmen var genomusel. Klart folk inte går igång på genomusla filmer.

Problemet med star wars är att man inte förmått sig att skapa originellt content som hänger ihop med dem gamla filmerna. Istället har man en joda som flyger runt med lasersvärd och annat billigt fan fiction i varenda scen.
Här håller jag med , jag gillade verkligen inte episode 7-9 tyckte att det var en ren upprepning av the original saga . Minns när jag såg the Force awakens att men va fan det här är rippoff av a new hope i en annan skrud .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag vill se en serie med Vader som huvudperson, men som jag tidigare nämnt så är jag också enormt hypad inför Ahsoka!
Jag vågar inte vara hypad , efter vad jag sett ifrån Disneys star wars hittills så tror jag tyvärr att både Ashoka och Andor kommer suga elefantdolme 3000 .
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Andor och Rogue squadron är absolut de jag tror mest på, men det är mer tema än något annat.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Jag hoppas att Andor blir riktigt bra det är en spännande tidsperiod som samtidigt kan göras utan några Skywalkers inblandade. Jag är försiktigt optimistisk för Ashoka. Jag tyckte att post ROTJ eran började riktigt bra med första säsongen av Mandalorian men inte riktigt lika övertygad om att de har en vattentät plan för fortsättningen efter Boba Fett.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag vågar inte vara hypad , efter vad jag sett ifrån Disneys star wars hittills så tror jag tyvärr att både Ashoka och Andor kommer suga elefantdolme 3000 .
Andor är jag tyvärr helt ointresserad av, vet inte varför men det kan vara de orsaker du själv nämnt. Ahsoka är jag dock smått förälskad i och karaktären är för mig det absolut bästa som hänt i Star Wars efter originaltrilogin.

Jag tyckte tex att storyn i Rebels var bra men sättet serien var tecknad på var riktigt dålig och gjorde att en del avsnitt var smärtsamma att orka se. Men att Ahsoka kanske i sin egen serie kommer att lösa vad som hände med Ezra och Admiral Thrawn, är något jag verkligen hoppas på. I Episode IX när Rey slåss mot Kejsaren så hör man en massa röster från Jedi-riddare och då också Ahsoka(även om hon inte är en Jedi i egentlig mening) men Ezras röst hör man inte… Nu kanske Disney totalt skiter i den storyn och då ökar risken för att du har rätt i att det förmodligen inte blir så bra. Men en Ahsoka-serie med Ezra och Admiral Thrawn… Oh yes!

Dessutom är de sista scenerna i Clone Wars med Ahsoka och även scenen med Vader, det för mig mäktigaste någonsin i Star Wars tillsammans med Luke vs Vader och Palpatine scenen ombord på Dödsstjärnan.
 
Last edited:

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Apropå Ashoka och Vader, det kändes som sista avsnittets fight mellan Vader och Obi One var klart inspirerad av Ashoka vs Vader i Rebels.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Såg sista avsnittet i går kväll och precis som resten av serien så får det en axelryckning och ett meeeehhh.

Serien var inte så dålig att jag ångrar att jag såg den men den blev aldrig heller mer än meeeehhh.

Det funkade att poppa lite popcorn knäppa upp en bärs och slötitta på en stund för att koppla bort livets vedermödor.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Problemet med star wars är att man inte förmått sig att skapa originellt content som hänger ihop med dem gamla filmerna. Istället har man en joda som flyger runt med lasersvärd och annat billigt fan fiction i varenda scen.
Alltså, det blir ju mer power creep ju senare något är gjort i vår tid - oavsett var på berättelsens tidslinje det är.
I den sista fajten i den här serien är Obi-Wan mäktigare än han någonsin var i vare sig episod 1-3 eller 4. (Clone Wars kan jag inte uttala mig om)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Tyvärr var ju många negativt inställda till den mest originella och nytänkande filmen
Matt Coville gick igenom en enkätsundersökning WOTC gav ut för många herrans år sedan, inför någon ny edition som skulle ges ut, som ställde frågor om allt möjligt rollspelsrelaterat.

Några av frågorna kretsade kring det här med rollspel om existerande IP, och om spelarna i så fall ville spela nyskapade karaktärer i ett etablerat universum, eller om de ville spela karaktärerna från filmerna. Lustigt nog varierade det beroende på IP; men när det kom till Star Wars var det tydligt att folk ville spela de etablerade karaktärerna.

Jag vet inte varför. Jag håller verkligen inte med om det själv. Men jag gissar att det är den mentaliteten vi även ser gå igen i tankarna bakom filmen. Många som vill ha star wars vill tydligen ha Luke, Han och Leiah, hur gamla och döda de än må vara.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Ingen aning om vad som skulle varit originellt eller nyskapande med the last jedi. Minns den som en serier ripp-offs av de gamla filmerna.
Jag tycker The Last Jedi gjorde en massa saker som vi inte fått se i Star Wars tidigare. För det första är det den första Star Wars-filmen som faktiskt handlar om någonting, som har en tematik. Konceptet i att alla misslyckas men blir bättre är väldigt inspirerande och hur konceptet att misslyckas samt konsekvenserna av det drabbar våra hjältar och Kylo Ren på olika sätt är intressant.

Tycker även att Kraften används och diskuteras på ett helt nytt sätt. Sättet hur Luke och Rey pratar om den och det visuella därtill. Alla nya förmågor med kraften kändes välkomna och inte i stil med ”Oh shiny!” som det ofta var i prequelserna.

Gillade även referenser till andra verk, något som visserligen gjorts i Star Wars innan men inte riktigt på detta sätt. Rashomon är väl den mest tydliga influensen och det sätt det framställs är dels unik och dels engagerande. Men det finns även delar som påminner om såväl Kung Arthurlegenden som antika grekiska tragedier. I båda dessa får man se hjälten efter hans glory days, då allt går åt skogen.

Menar inte med detta att folk måste gilla The last Jedi, jag vet att många inte gör det, men jag tycker det är originell och den näst bästa i hela serien!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag tycker The Last Jedi gjorde en massa saker som vi inte fått se i Star Wars tidigare. För det första är det den första Star Wars-filmen som faktiskt handlar om någonting, som har en tematik. Konceptet i att alla misslyckas men blir bättre är väldigt inspirerande och hur konceptet att misslyckas samt konsekvenserna av det drabbar våra hjältar och Kylo Ren på olika sätt är intressant.

Tycker även att Kraften används och diskuteras på ett helt nytt sätt. Sättet hur Luke och Rey pratar om den och det visuella därtill. Alla nya förmågor med kraften kändes välkomna och inte i stil med ”Oh shiny!” som det ofta var i prequelserna.

Gillade även referenser till andra verk, något som visserligen gjorts i Star Wars innan men inte riktigt på detta sätt. Rashomon är väl den mest tydliga influensen och det sätt det framställs är dels unik och dels engagerande. Men det finns även delar som påminner om såväl Kung Arthurlegenden som antika grekiska tragedier. I båda dessa får man se hjälten efter hans glory days, då allt går åt skogen.

Menar inte med detta att folk måste gilla The last Jedi, jag vet att många inte gör det, men jag tycker det är originell och den näst bästa i hela serien!
Ska erkänna att jag trodde dem sköt sönder dödsjärnan för femtielfte gången i den filmen. Men det var tydligen föregående film.

Men eftersom jag inser att jag inte kommer ihåg vad den faktiskt försökte handla om ska jag inte bestrida dig på huruvida den var originell.

Att Luke mest höll på att dricka mjölk från nån dinasourie-spene minns jag dock. Det var inte originellt utan helt i linje av vad man kunde förvänta sig av Disney.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Här håller jag med , jag gillade verkligen inte episode 7-9 tyckte att det var en ren upprepning av the original saga . Minns när jag såg the Force awakens att men va fan det här är rippoff av a new hope i en annan skrud .
”Soft reboot” är samtidens kanske märkligaste fenomen. Man följer upp en gammal klassisk film med gamla och trötta skådisar som hjälps fram av yngre och gärna kvinnliga protagonister som tillsammans gör precis samma sak en gång till. För den som inte känner igen sig kan den gärna kolla in terminator 3-7 för referns.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Att Luke mest höll på att dricka mjölk från nån dinasourie-spene minns jag dock. Det var inte originellt utan helt i linje av vad man kunde förvänta sig av Disney.
Att någon där ute associerar Disney med sura eremiter som dricker mjölk ur dinosauriespenar värmer mitt hjärta, så mycket mer badass än prinsessor och tecknade möss 😁

Prrsonligen tycker jag att The Last Jedi är vad man kunde förvänta sig av Rian Johnson (ambitiöst foto och närmast överarbetat manus) precis som att The Force Awakens är vad man kunde förvänta sig av J.J. Abrams (habilt hantverk men noll originalitet vilket maskeras med en massa mysterier).

Dinosauriemjölk och sprängning av dödsstjärnan tycker jag är vad man kan förvänta sig av Star Wars. Även fast jag också är less på sprängning av dödsstjärnan, men det var som sagt inte i Last Jedi.
 
Top