Nekromanti +Ob

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,205
Location
Göteborg
T20 för och emot

Iofs kan man köra med att resultat 1 alltid är lyckat och 20 alltid är misslyckat.

Bristen med DoD-T20 blir att FV över 20 blir svårsimulerade (inträffar ofta i gamla DoD, sällan i DoD6), med nån slags Ob-slag. Fördelen är väl vad som sades först och att det är snabbt.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: heh

...åkej, hur kan minimislaget av 1T10 (dvs 1) gånger 2 + 8 bli 0?
Och hur kan minimislaget av 1T6 gånger 5 bli 0?


Jag hade fått intrycket av att ett perfekt slag räknas som 0... vilket rimligtvis ett perfekt slag i ett ersättningssystem också skall räknas som. Ergo: intervallminimum: 0.

Hur jag än räknar på det så kan ditt system som lägst slå 10 och Neo-systemet som lägst slå 5.

Det är en minimal skillnad med tanke på hur ovanligt det är att slå mindre än 10 med ob5T6. Är det en hel procent ens?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: T20 för och emot

Bristen med DoD-T20 blir att FV över 20 blir svårsimulerade

I EDD så ger fv över 20 främst förbättrad chans för särskilt/perfekt, misslyckas gör man på 20.

Det är inte heller så svårt att hantera det snyggare om man bara tänker på det när man bygger systemet. Det enklaste är att göra T20n obegränsad (på westernviset: 20 innebär att man får addera ännu en T20, så 20 följt av 3 ger värdet 23 (som jämförs med CL)).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: heh

"Jag hade fått intrycket av att ett perfekt slag räknas som 0... vilket rimligtvis ett perfekt slag i ett ersättningssystem också skall räknas som."

Då har du fått intrycket fel. Ett perfekt slag är ett perfekt slag, vare sig mer eller mindre, och det har utfallet av i det här fallet fyra ettor och den femte tärningen.

Det är ju bra att man kan systemet som man försöker ersätta med ett likvärdigt system som ska ge samma utfall. Eller hur?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
perfekta slag (sidospår)

Då har du fått intrycket fel. Ett perfekt slag är ett perfekt slag, vare sig mer eller mindre, och det har utfallet av i det här fallet fyra ettor och den femte tärningen.

Innebär det att ett perfekt slag samtidigt kan vara misslyckat? Om tärningssumman t.ex är 7 men FC är 6? Om inte (om det perfekta slaget lyckas oavsett Fc) måste det ses som ett effektivt värde av 0 eller hur?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: perfekta slag (sidospår)

"Innebär det att ett perfekt slag samtidigt kan vara misslyckat?"

Ett misslyckat slag kan inte bli perfekt. För att perfekt slag ska inträffa så måste följande två kriterier uppfyllas:

1) Alla tärningar utom max en ska utfalla på 1.
2) Slaget ska komma under färdighetschansen.

Det vill säga, du har FC 6 men slår 7 på fem tärningar varav fyra utfaller med 1. Kriterie 1 uppfylls, men inte kriterie 2. Ergo: slaget är misslyckat och inte perfekt.

"Om inte (om det perfekta slaget lyckas oavsett Fc) måste det ses som ett effektivt värde av 0 eller hur?"

Jo, onekligen, om så hade varit fallet. Nu är det inte så. Lär dig systemet.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: perfekta slag (sidospår)

Som jag uppfattade det så misslyckades slaget i ditt exempel
Det vill säga, du har FC 6 men slår 7 på fem tärningar varav fyra utfaller med 1. Kriterie 1 uppfylls, men inte kriterie 2. Ergo: slaget är misslyckat och inte perfekt.
men om alla tärningar utom en utfaller som en 1:a och du ändå lyckas slå över FC så är slaget ett lyckat sådant. Har för mig att det stod i boken(grundboken)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: perfekta slag

Det vill säga, du har FC 6 men slår 7 på fem tärningar varav fyra utfaller med 1. Kriterie 1 uppfylls, men inte kriterie 2. Ergo: slaget är misslyckat och inte perfekt.

Är det verkligen så? Verkar ytterst konstigt. Då kommer man ju bara misslyckas, fumla eller lyckas perfekt. I så fall är även reglerna för perfekt trasiga IMHO (och lagas naturligtvis av mitt ersättningssystem :gremsmirk:).

Nåväl, kan man alltså sammanfatta dina invändningar med att en (ganska osannolik bit) av den nedre extremen av resultaten för riktigt höga svårighetsgrader försvinner? Eller finns det något annan faktor du inte nämnt? Förutom nöjet i att rulla tärningar då...

[edit: räknefel fixat]
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: perfekta slag (sidospår)

men om alla tärningar utom en utfaller som en 1:a och du ändå lyckas slå över FC så är slaget ett lyckat sådant. Har för mig att det stod i boken(grundboken)

Det var vad jag trodde... Det är ju mycket rimligare på något vis...
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Nja...

"Nu har Eon i.o.f.s. missat det där med kvalitetsgrader"

...vilket är bra. Om man införde en massa kavalitetsgrader tar man bort allt det som skulle kunna vara bra med ob-systemet. Med kvalité skulle man lika gärna kunna (hemska tanke!) använda ditt system! :gremwink:

Eftersom poängen helt försvinner med att ge fler tärningar för svårigheter om man ändå är ute efter ett modifierat resultat. Eller hur?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Nja...

Eftersom poängen helt försvinner med att ge fler tärningar för svårigheter om man ändå är ute efter ett modifierat resultat. Eller hur?

Tja, det kan stämma. Däremot förstår jag inte riktigt poängen med den lösningen i.a.f. Det innebär bara att svårighetsmodifikationer blir ytterst grovkorniga och måste kommuniceras till spelaren innan slaget görs. Med ett kvalitetsgradssystem kan spelaren slå sitt slag självständigt och berätta hur bra det gick. Snabbare, parallellare och enklare :gremsmile:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: perfekta slag (och formler)

"Är det verkligen så? Verkar ytterst konstigt. Då kommer man ju bara misslyckas, fumla eller lyckas perfekt. I så fall är även reglerna för perfekt trasiga IMHO"

För det första.
Förutsatt att man slår 4 ettor av på 5 tärningar. Den chansen är endast...

*tar fram papper och penna*

*räkna räkna räkna...*
*hittar ett roligt mönster och gör en formel för chansen att slå minst n-1 ettor på n tärningar...*

*åtskilliga minuter senare*

... 1 på 216. det händer alltså inte så ofta, så du kanske inte behöver oroa dig i onödan :gremwink:


För det andra. När man väl har slagit minst alla ettor förutom 1 tärning, så blir det perfekt om tärningarna utfaller högre än färdighetsvärdet, och "bara" automatiskt lyckat om man slå över sitt färdighetsvärde. Våran spelgrupp kallar detta för 'automatisk framgång'. (se sid 78 i Eon2)



Appendix 1: n-1 ettor på n tärningar.

Fotnot Jag har inte gjort något induktionsbevis på denna formel, för jag tycker induktionsbevis är dryga. Men den borde nog stämma ändå.

Formel för att räkna ut chansen för ett eventuellt lyckat slag i Obsystemet (eller på matte språk, chansen att slå n-1 ettor med n tärningar).

n = antalet tärningar som slås, n>1, n är ett naturligt tal
(vid endast en tärningar så är chansen för perfekt 1/2)

f(n) = n / 6^(n-1)





Vinn ni ha procentuell sannolikhet så är det bara att gångra med hundra.

/Naug, räknenisse
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
men... då hade jag ju rätt?

För det andra. När man väl har slagit minst alla ettor förutom 1 tärning, så blir det perfekt om tärningarna utfaller högre än färdighetsvärdet, och "bara" automatiskt lyckat om man slå över sitt färdighetsvärde. Våran spelgrupp kallar detta för 'automatisk framgång'. (se sid 78 i Eon2)

Japp, mycket rimligare. Tack för faktakontrollen och sidhänvisningen :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nja...

"Nu har Eon i.o.f.s. missat det där med kvalitetsgrader"

Näpp. Det finns fyra stycken kvalitetsgrader. Fummel, misslyckat, lyckat respektive perfekt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: perfekta slag (sidospår)

"men om alla tärningar utom en utfaller som en 1:a och du ändå lyckas slå över FC så är slaget ett lyckat sådant. Har för mig att det stod i boken(grundboken)"

Du (och Vindhand) har rätt, jag har fel.

*skäms och går och lär sig systemet*
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Nja...

Näpp. Det finns fyra stycken kvalitetsgrader. Fummel, misslyckat, lyckat respektive perfekt.

De drar dock inte nytta av normalfördelningen särskilt, som t.ex. Fummel="miss med mer än 10" skulle göra. Det viktigaste för fummel/perfekt är svårighetsgraden på handlingen. Skickligheten är en relativt liten faktor.
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: T20 för och emot

Det enklaste är att göra T20n obegränsad (på westernviset: 20 innebär att man får addera ännu en T20, så 20 följt av 3 ger värdet 23 (som jämförs med CL)).
...vilket faktiskt innebär att man inte kan få resultaten 20, 40 etc. Gulligt, eller hur?

/Cernael san
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: T20 för och emot

...vilket faktiskt innebär att man inte kan få resultaten 20, 40 etc. Gulligt, eller hur?

Tja, det spelar ju ingen roll faktiskt. Det som är viktigt är om resultatet är större än eller mindre än CL.
För cl 19 spelar det ingen roll att man inte kan få exakt 20 eftersom 21+ har samma effekt (misslyckat). För cl 20 är det kanske tråkigt att man inte kan få exakt 20 men som tröst har man bättre chans till perfekt/särskilt än cl 19.
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Ob-systemet anser jag är en av de riktigt bra sakerna med EON, och jag tror att alla i min spelgrupp håller med om det... Det lägger en ytterligare slumpfaktor till spelet, vilket leder till ännu mer nagelbitande hos spelarna...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: perfekta slag (och formler)

Förutsatt att man slår 4 ettor av på 5 tärningar. Den chansen är endast...

*tar fram papper och penna*

*räkna räkna räkna...*
*hittar ett roligt mönster och gör en formel för chansen att slå minst n-1 ettor på n tärningar...*

*åtskilliga minuter senare*

... 1 på 216. det händer alltså inte så ofta, så du kanske inte behöver oroa dig i onödan
Inkorrekt. Som jag sade i en annan tråd blir chansen:
(1/6)^4*(5/6)^1*4!/(3!*1!) = 1/1296*5/6*24/6 = 5/7776*4 = 5/1944 = 0,00257 (avrundat). Detta är ungefär 1/389, inte alls 1/216. Om man vill ha chansen för fyra eller fem sexor lägger man helt enkelt till chansen för fem sexor (1/7776), vilket blir ungefär 1/370.
 
Top