Nekromanti +Ob

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Matematisk rättelse

"Är det verkligen så? Verkar ytterst konstigt. Då kommer man ju bara misslyckas, fumla eller lyckas perfekt. I så fall är även reglerna för perfekt trasiga IMHO"

För det första.
Förutsatt att man slår 4 ettor av på 5 tärningar. Den chansen är endast...

*tar fram papper och penna*

*räkna räkna räkna...*
*hittar ett roligt mönster och gör en formel för chansen att slå minst n-1 ettor på n tärningar...*

*åtskilliga minuter senare*

... 1 på 216. det händer alltså inte så ofta, så du kanske inte behöver oroa dig i onödan


För det andra. När man väl har slagit minst alla ettor förutom 1 tärning, så blir det perfekt om tärningarna utfaller högre än färdighetsvärdet, och "bara" automatiskt lyckat om man slå över sitt färdighetsvärde. Våran spelgrupp kallar detta för 'automatisk framgång'. (se sid 78 i Eon2)



Appendix 1: n-1 ettor på n tärningar.

Fotnot Jag har inte gjort något induktionsbevis på denna formel, för jag tycker induktionsbevis är dryga. Men den borde nog stämma ändå.

Formel för att räkna ut chansen för ett eventuellt lyckat slag i Obsystemet (eller på matte språk, chansen att slå n-1 ettor med n tärningar).

n = antalet tärningar som slås, n>1, n är ett naturligt tal
(vid endast en tärningar så är chansen för perfekt 1/2)

f(n) = n / 6^(n-1)
Enligt ditt sätt att räkna blir sannolikheten att få perfektchans (alla T6:or visar 1 utom HÖGST en) med två tärningar ( 2 / 6^(2-1)) = 2 / 6 = 1 / 3 => cirka 33,33%. Med hjälp av ett teoretiskt experimet kan man fälla din formel. Antag att vi slår 2T6 (Ob spelar ingen roll då det handlar om perfektchans). Utfallen som gäller för perfektchans är då:

(1,6) <- Ej samma som (6,1) även om de räknas som likvärdiga.
(1,5)
(1,4)
(1,3)
(1,2)
(1,1) <- Räknas endast en gång!
(2,1)
(3,1)
(4,1)
(5,1)
(6,1)

Sammanlagt 11 utfall av 6^n=6^2=36 möjliga. Således 11 på 36 att detta inträffar, alltså 30,56%.

Min formel lyder: ( (5*n+1) / (6^n) )

Förklaring: Det finns n tärningar, en av dessa ska utfalla med nåt annat än '1' alltså någon utav (2,3,4,5,6). Till detta adderas 1 då det endast finns ett utfall då ALLA visar '1'. Detta blir det totala antalet utfall som ger perfektchans. Detta divideras med det totala antalet utfall som tärningarna kan ge.

<table border=1><tr><td></td><td>avatarex</td><td>GrottrolletNaug</td></tr><tr><td> Antal tärningar n </td><td> ( (5*n+1) / (6^n) ) </td><td> ( n / 6^(n-1) )</td></tr><tr><td> 2 </td><td> 30,56% </td><td> 33,33% </td></tr><tr><td> 3 </td><td> 7,407% </td><td> 8,333% </td></tr><tr><td> 4 </td><td> 1,620% </td><td> 1,852% </td></tr><tr><td> 5 </td><td> 0,3344% </td><td> 0,3858% </td></tr><tr><td> 6 </td><td> 0,06444% </td><td> 0,07716% </td></tr></table>

Dock, GrottrolletNaug har ett bra närmevärde, och ju mindre antal tärningar det gäller ju bättre fungerar formeln som närmevärde.
 

Carniel

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
53
Location
Sthlm
Re: Mördarmisslor [OT]

Carniel skrev något!!

Stoppa pressarna!!

Detta har inte hänt sen urminnes tider!


Tja.. jag skreiver enbsrt när jag tycler att jag har nånting att tillföra diskussionen eller nä'r det är obskyra interna OT-inlägg...

tja, visst vore det läskigt med ännu en, men vi lär ju knappast ta med den i samma kampanj så...

jamenändå.. Skulle känna mig hotad i min integritet.. jag menar, jag gjorde ju fkaitkst den första mördarmisslan.. det är liksom mitt koncept.. och någon annan som använder det ska faen ha spö! :gremtongue:

-Carniel
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Mördarmisslor [OT]

jamenändå.. Skulle känna mig hotad i min integritet.. jag menar, jag gjorde ju fkaitkst den första mördarmisslan.. det är liksom mitt koncept.. och någon annan som använder det ska faen ha spö! :gremtongue:

Till mitt försvar vill jag säga A: att idén är mer än två år gammal från min sida, och B: att det finns en annan idé som nästan lockar mig mer.

:gremgrin:
 

Carniel

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
53
Location
Sthlm
Re: Mördarmisslor [OT]

Jamen vafan.. kampanjen vi spelar där jag har den här rollpersonen är ju typ 2 år gammal eller nåt.. jag överlåter det till min allsmäktige SL, regelslaktaren som antagligen har mer koll :gremtongue:

Och hursomhelst gjorde jag en mördarmissla innan jag läst dina idéer om det, och eftersom jag faktiskt först gjorde en sådan rollperson så är ju jag först, sådeså! :gremwink:

-Carniel, som blev äventyrare iom det förra inlägget, w00t!
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Mördarmisslor [OT]

Misslor med kraggsvärd....
I våra unga dagar spelade ajg och en kompis två misslor med Cirecalder och helrustningar. Dom bodde i Caserion, och var egentligen rätt roliga, men alldeles fär kaotiska.
Vi vart nästintill mördade av våra kompisar.....
 
Joined
28 Feb 2003
Messages
105
Location
The Middle of nowhere
Jamen vafan..

Jamen vafan.. kampanjen vi spelar där jag har den här rollpersonen är ju typ 2 år gammal eller nåt.. jag överlåter det till min allsmäktige SL, regelslaktaren som antagligen har mer koll :gremtongue:

Och hursomhelst gjorde jag en mördarmissla innan jag läst dina idéer om det, och eftersom jag faktiskt först gjorde en sådan rollperson så är ju jag först, sådeså!

´En MördarMissla? Det är väl högst otroligt att en fredlig missla springer omkring och slaktar?? Dom lever ju i harmoni med sig själva!

Aralion Ravathon, Cavalles av det Jargiska Kejsardömet!
 
Top