Nekromanti +Ob

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
alternativ är bra

Tjata och tjata... Det är en snabbare, enklare lösning som bevarar alla önskvärda egenskaper och löser en del mindre önskvärda (den trasiga fummelregeln).

Är det inte bättre för Eon om folk byter dess mekanik men fortsätter spela än att de letar reda på ett annat spel?
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: alternativ är bra

"Är det inte bättre för Eon om folk byter dess mekanik men fortsätter spela än att de letar reda på ett annat spel?"

Tja, varför spelar de eon? Är det för världen, eller är det alla tabeller och tärningsslag. I mitt fall var det tabellerna från början, men nu är det nog att vi är så fästa vid världen. Det allra bästa med systemet är att man får slå oändliga mängder med tärningar!

:gremgrin:

/regelslaktaren, som ska flytta snart, då kan Vindhand komma och spela sin mördarmissla.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: alternativ är bra

Är det inte bättre för Eon om folk byter dess mekanik men fortsätter spela än att de letar reda på ett annat spel?

Hålelr med dig !! Min anledning till att jag spelar EON är ju världn med dess alla egenskaper.
Hoppas bara inte det inte blir nån bastodont tråd... :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: alternativ är bra

"Det är en snabbare, enklare lösning som bevarar alla önskvärda egenskaper och löser en del mindre önskvärda (den trasiga fummelregeln)."

Därom tvista de lärde. Eller i alla fall du och jag.

Jag ser inte en annorlunda fördelning med ändrade ändpunkter som att det "bevarar alla önskvärda egenskaper". Sen hävdar jag att det bästa sättet att hantera "den trasiga fummelregeln" är att inte försöka sig på idiotsvåra handlingar (dvs handlingar med en svårighet över Mycket svårt) och att fummel inte ska innebära att man skjuter sin kompis, sliter av örat med bågsträngen och spetsar sig i ögat på bågens ände. Minskad dödlighet på fummel och mindre idiotgrejor, helt enkelt. Dess enda fördel som jag ser det skulle väl vara att det går snabbare, och ökningen i snabbhet är IMHO inte så stor att man tjänar någon större tid på det.

"Är det inte bättre för Eon om folk byter dess mekanik men fortsätter spela än att de letar reda på ett annat spel?"

För min del spelar det faktiskt inte ett jota. De får gärna spela Västmark om de så önskar. :gremwink:

Sen kan man se det så här: ObT6-systemet är gjort av spelare som uppskattar tärningsslag, tabeller och massor med information. Det går fortfarande att spela utan alla dessa tärningsslag och tabeller. Jag brukar föreslå att man inte kör med de avancerade reglerna till de som föredrar att skippa tärningsslag och tabeller, utan nöjer sig med de enkla reglerna. Jag brukar själv spela så, och kommer då upp i ungefär samma fart som gamla EDD. Så det går att spela Eon snabbt. Det är inte där problemet ligger.

Jag tror att problemet är att det finns en massa avancerade regler, extramaterial och moduler, inte att systemet är långsamt (för det är det inte - hastigheten är variabel). För en del är detta avskräckande och skrämmande. Och det kan ingen grundmekanik i helvete åtgärda. Det är inte där problemet ligger.
 

Carniel

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
53
Location
Sthlm
Mördarmisslor [OT]

/regelslaktaren, som ska flytta snart, då kan Vindhand komma och spela sin mördarmissla.

Räcker det inte med en..? Jag skulle känna mig väldigt hotad om det dök upp en mördarmissla till... Två mördarmisslor är en för mycket (om inte två).

-Hiff den Förskräcklige :gremtongue:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: alternativ är bra

ser inte en annorlunda fördelning med ändrade ändpunkter som att det "bevarar alla önskvärda egenskaper".

Medelvärde och varians är mycket likt. Båda approximerar en normalfördelning. Vari skulle den avgörande skillnaden ligga?

Sen hävdar jag att det bästa sättet att hantera "den trasiga fummelregeln" är att inte försöka sig på idiotsvåra handlingar (dvs handlingar med en svårighet över Mycket svårt) och att fummel inte ska innebära att man skjuter sin kompis, sliter av örat med bågsträngen och spetsar sig i ögat på bågens ände. Minskad dödlighet på fummel och mindre idiotgrejor, helt enkelt.

Tja, du är fri att ha din åsikt. Personligen föredrar jag en fummelregel som i större utsträckning tillåter att hög skicklighet lindrar fummelriskerna för hög svårighet. Givet hur vanligt detta klagomål är i forumet tror jag inte att jag är helt ensam om denna åsikt heller. Var och en får göra på sitt vis, vilket är det fina saken med valfrihet.

Dess enda fördel som jag ser det skulle väl vara att det går snabbare, och ökningen i snabbhet är IMHO inte så stor att man tjänar någon större tid på det.

Nej, det kommer inte som någon förvåning. Du anser väl inte att ens BRPs mekanik är snabb nog för att hastighetsskillnaden skall spela någon större roll? För de som inte delar denna (IMHO något lustiga) inställning kan dock min variant vara värd att överväga...

Sen kan man se det så här: ObT6-systemet är gjort av spelare som uppskattar tärningsslag, tabeller och massor med information.

Som sagt, man får välja det alternativ som gör en gladast. Vill man prompt rulla en massa plastkuber som någon slags nöje i sig självt så bör man definitivt hålla fast vid Obt6. :gremtongue:

Jag tror att problemet är att det finns en massa avancerade regler, extramaterial och moduler, inte att systemet är långsamt (för det är det inte - hastigheten är variabel). För en del är detta avskräckande och skrämmande. Och det kan ingen grundmekanik i helvete åtgärda. Det är inte där problemet ligger.

Nu handlade dock frågan specifikt om problem med OB och då kan faktiskt en annorlunda grundmekanik vara lösningen.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Mördarmisslor [OT]

Carniel skrev något!!

Stoppa pressarna!!

Detta har inte hänt sen urminnes tider! :gremlaugh:

/tja, visst vore det läskigt med ännu en, men vi lär ju knappast ta med den i samma kampanj så...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: alternativ är bra

"Medelvärde och varians är mycket likt. Båda approximerar en normalfördelning. Vari skulle den avgörande skillnaden ligga?"

Titta till exempel på ändpunkterna för Ob5T6 och 2T10+8.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Eon T20

För att anknyta till den diskussionen lite:

Argumenten är rätt fåniga. Eon har aldrig varit ett rent ObT6-system. Det är en mix av ObT6, 3T6, och T10/T100. Det ObT6 passar bra till är ju skadesystemet. Jag kan inte riktigt se den stora fördelen med att använda det till färdighetsslag. Man kan ändå inte mer än misslyckas och fumla. Jag skulle hellre se T20-slag för det. Om man sedan ersätter T10/T100 med T20 men behåller ObT6 för skadesystemet så blir det en smidigare men minst lika enkel mix som i Eon.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
heh

Titta till exempel på ändpunkterna för Ob5T6 och 2T10+8.

I båda fallen: lägst 0, högst obegränsat. Vad är din poäng?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Eon T20

NEEEEEEEEEEEJ!!!!!!! Inga T20 i Eon. Fördelen med obT6 är ju att alla kan misslyckas oavsett hur bra dom är.

Ah, du menar som i alla versioner av DoD? :gremsmirk:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nja...

Det finns skillnader. +ob1t6 är bra mycket viktigare om man har 10 i FC och svårigheten går från 3 till 4 än om man har t.ex. 17 i fc för samma förändring. Man kan tvista om detta är en bra egenskap eller inte naturligtvis men den finns där.

Den stora poängen med en normalfördelad mekanik dyker dock inte upp förän man delar in resultatet i grader av framgång. Normalfördelningen kan då utnyttjas till att fördela ens resultat över de olika framgångskvaliteterna på ett likaledes snyggt normalfördelat vis vilket kan anses realistiskt.

Nu har Eon i.o.f.s. missat det där med kvalitetsgrader (annat än i vissa specialregler för strid tror jag) så du har en poäng med T20n...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: heh

"I båda fallen: lägst 0, högst obegränsat."

...åkej, hur kan minimislaget av 1T10 (dvs 1) gånger 2 + 8 bli 0?

Och hur kan minimislaget av 1T6 gånger 5 bli 0?

Hur jag än räknar på det så kan ditt system som lägst slå 10 och Neo-systemet som lägst slå 5. Det är en hejdlös skillnad, båda dessutom rätt hårt skilda från 0. Eller finns det någon grundläggande och viktig regel som du har hittat på till ditt system och/eller inbillat dig i Neo-systemet?
 
Top