Nytt rollspel eller mer material ?

VikingGamer

Veteran
Joined
12 Jul 2024
Messages
81
Drar till med en till TYCKA fråga.
Tyck vad ni vill men respektera att vi får tycka olika

Jag vill ofta ha mer material till existerande rollspel än nya rollspel, men det verkar som om skaparna ofta helst vill skapa nya spel och regler.
De verkar sälja bättre med så jag kanske är i minoritet?

Det jag oftast vill ha (ex ToR, Symbaroum, Drakar och Demoner är kanske ett undantag-lite regler och kommer mycket 3e part nu, Svärdet Sång, och gamla DoD) är länder, län/områden med frön, samtäventyr, gärna äventyrslandskap men även jättekampanjer som Törnettronen. Jag saknar sällan regler, yrken mm (om de saknas så hittar jag lätt på själv), inte heller super sugen på nya varelser /raser om de inte har en geografi modul med så att säga

Vad tycker ni och vad köper ni? Nya spel eller nytt material? Om material - vilken sorts ?
 
Jag är precis som du. Det var därför jag bara gjorde setting- och äventyrsmaterial till mina rollspel Bortom och Leviathan. Eller okej, i Leviathans Svart Svan fanns det regler men de var då snarare till för att främja en annan del av världen.

Sedan är det ju en gammal sanning att "regler säljer, inte äventyr" så det kanske inte är den smartaste satsningen att göra. Men ja, jag föredrar också sånt framför nya regler.
 
As a writer (of miniatures games) the fact is that core rulebooks sell better than expansions and expansions sell better than scenarios.
My publisher has confirmed as much as well for RPGs.

For my own uses, I will admit I rarely buy more than one extra book for a game. The exception is games where I enjoy collecting (Eon, Harnmaster).
 
Jag är lite kluven, det beror på. Samtidigt var det material jag hade roligaste med och mest nytta av en bok om en specifik region i Pathfinder där det inte fanns någon speldata, utan bara massa grejer om relationer och beskrivning av olika platser. Den boken gav mer speltillfällen än någon regelbok gett mig. Så lite kluven. Om det ska komma fler böcker, istället för nya regler och editioner, vill jag nog ha material som innehåller saker som går att använda direkt vid spelbordet för att skapa något intressant med gruppen. Inte statiska saker som inte kommer möta spelbordet, utan mest bli en grej som SL vet om.
 
Helst inga nya regler, om det inte är för väldigt specifika syften. Gärna mer setting och scenarion. Men jag är heller inte spelaren som längtar efter produktlinjer med 25-30 böcker. Det finns en gräns när det är kul att gå vidare till nya spel, och då är det ju bra om någon gör dem.
 
Jag vill gärna se fler äventyr, men tycker egentligen inte att det är så viktigt vilka spel de kommer till – har de en bra struktur så kan jag ju spelleda dem, och sannolikheten att jag gillar reglerna i spelet de hör till är extremt liten. Så jag kommer ju ändå vilja köra äventyret i nåt av mina egna spel istället.

Som makare är jag mycket bättre på att konstruera nya spelbara spelvärldar och spelledartips för att skapa en specifik typ av äventyr till dem, än jag är på att faktiskt skriva äventyr till dem. Det finns ju så att säga anledningar till att jag skapat de där spelledartipsen och teknikerna.

Sedan anfalls jag oftare av nya idéer till spelvärldar och spelkoncept än till äventyr och kampanjer. Och jag är rätt mycket en slav under de idéer som anfaller mig och kräver att få bli skrivna.

(Regler anfaller mig aldrig, varför jag ju kör typ samma regelsystem till allting)
 
Spel ska stå för sig själva, ska inte behövas tillägg. Inget mjölkande av pengar för tillägg. Skriv så det går att spela som det är.
Tillhör du de kreativa spelledare som helst skriver sina egna scenarier? Jag håller helt med dig när det gäller splatbooks om något folkslag eller yrke, eller regelexpansioner för kampanjer som fokuserar på långfärdsskridskor eller danstävlingar. Men jag gillar bra publicerade scenarier.
 
På ett sätt skulle det vara intressantare om det skrevs fler saker som inte var spel, eller hör till ett. Kan vara smalt eller brett, behöver inte passa allt och alla. Hellre idéer än regler.
 
Tillhör du de kreativa spelledare som helst skriver sina egna scenarier? Jag håller helt med dig när det gäller splatbooks om något folkslag eller yrke, eller regelexpansioner för kampanjer som fokuserar på långfärdsskridskor eller danstävlingar. Men jag gillar bra publicerade scenarier.
Min egentliga åsikt är väl att det är bra att det finns massa olika varianter av hur det görs så alla hittar något som passar dem, många böcker, eller få eller en enda.

Men personligen är jag kvar i Sorcerer manifestet, det vill säga, jag tycker ett spel, oavsett om det är rollspel eller brädspel ska stå på egna ben. Tillägg ska addera något som inte finns i grundspelet. Sen spelar jag sällan scenario själv. Blir mest Story Now style, alltså att berättelsen skapas ihop, i spel. Med en grund som görs tillsammans. Med det sagt, så klart inget emot spel med massa scenario eller att folk gillar det.
 
Oj - vilken besvärlig fråga.
För mig kokar det nog mest ner till vilken ambitionsnivå spelet har?

Ska man spela långa kampanjer av traditionellt snitt krävs större regelverk och mer settingsmaterial, men även kampanjer och äventyr är välkommet. Jag ser gärna att det finns material för att spela samma spel några år. Jag upplever tyvärr att tillverkarna i för stor utsträckning lämnat den här typen av spel.

För mindre och enklare spel kanske det räcker med en tunn regelbok och ev nåt enstaka äventyr. Ju mindre spel desto oftare vill man lämna det bakom sig och testa nåt nytt.

Jag vill gärna ha med alla regler i en grundbok/box. Ju större spelet är (volymmässigt) desto mer ohanterligt blir det med regler i olika häften/moduler/expansioner. Det hade varit fantastiskt om alla spel kunde ha allt sånt samlat från redan från början.

Generellt sett ser jag hellre äventyr än settingsmoduler, men undantaget är spel där settingen är USPn. För t.ex Midgård, Mutant, Twilight 2000 eller Kult. Där är modulerna mer intressanta än äventyren. Där ser jag också gärna nån metaplot som man kan basera en egen kampanj på, snarare än traditionella äventyr.

För ett settingslöst (men traditionellt) spel som DoD23 så känns det som att produkten står och faller med sina äventyr. Har man från början valt att inte inkludera en setting eller mer specialiserade regler så tycker jag sällan att det blir lyckat att försöka smyga in en i efterhand.

Jag ser gärna att ett spel får åtminstone en grundbox med alla regler, kanske fem settingsmoduler, och ett tiotal äventyr. Det är en ganska rimlig nivå tycker jag.

Ungefär så..?

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook
 
Jag har nått en punkt där jag inte orkar bry mig om nya spel. Så för min del är det klart bäst med mer material till befintliga spel. Men helst "mjuka" tillägg, som kampanjramverk, intressanta och genomtänkta settings, m.m. Fler yrken/klasser, släkten och liknande riskerar bara att leda till analysparalys, så det vill jag helst inte ha för mycket av. Till exempel till DoD23 vill jag ha äventyr som är relativt mycket pickup-n-play.

Tl;dr: Jag vill ha inspirerande material till befintliga spel. Inga nya spel!
 
Jag skulle vilja se fler hjälpmedel för att få till mer och fördjupat spel - alltså till exempel slumptabeller, spelledarpersoner, 100 saker som försiggår i en mörk gränd, organisationer och annat som ger mer spel med det man redan har, i regelväg. Nya regler, fler yrken eller 1 miljon olika förmågor är inte så jäkla upphetsande.
 
Jag tänker inte främst på vad jag personligen skulle vilja se utan ser det som så att om fler rollspel gör många glada är det en bra sak och om fler grejer till befintliga rollspel gör folk glada är det en bra sak. För mig personligen råder det ingen brist på grejer jag vill köpa/spela oavsett.
 
Back
Top